قدس: با پایان یافتن بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام این روزها ۳ مرز مهران شلمچه و چذابه شاهد بازگشت سیل عظیم عاشقان حسینی به سمت کشور است.

بازگشت سیل عاشقان به خاک وطن

بنا بر گفته مسئولان ستاد اربعین افزون بر ۶۰ درصد زائران حرم حسینی تاکنون از مرزهای یادشده به داخل کشور بازگشتند و این روند و همچنین ارائه خدمات باهدف هموارسازی مسیر بازگشت از طرف مسئولان ادامه دارد.

مرز بین‌المللی مهران به‌عنوان قدمگاه زائران عتبات عالیات از ابتدای ماه صفر تاکنون میزبان بیش از ۵۰ درصد زائران اربعین بود.

استقرار اتوبوس در مرزها

پیش‌بینی ناوگان حمل‌ونقل موردنیاز ازجمله مهم‌ترین ضرورت‌هایی است که برای بازگشت زائران از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌شده است، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین در همین رابطه از پیش‌بینی  ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در مرزها خبر داد و گفت:‌ همه متصدیان ستاد مرکزی اربعین فعالیت دارند و مرتب مسائل و مشکلات مرزها را رصد می‌کنند، بار ترافیکی تردد زائران روان گزارش‌شده است و تمام امکانات نیز برای پذیرایی و اسکان زائران مهیا است.

شهریار حیدری افزود: اتوبوس‌ها در مرزها حضور دارند و به‌محض ورود زوار آن‌ها را انتقال می‌دهند و اتوبوس‌های دیگر جایگزین می‌شوند،  تاکنون خلائی در انتقال زوار پیش نیامده است و زوار معطل اتوبوس و مینی‌بوس نشده‌اند، موکب‌ها و محل‌های اسکان تا روز دوشنبه برقرار هستند و ارائه خدمات می‌دهند و زائران برای بازگشت عجله نکنند.

وی افزود: با توجه به وضعیت موجود در حال حاضر، هزار و ۱۰۰ اتوبوس در مرز مهران، ۲۰۰ اتوبوس در شلمچه و به همین میزان نیز در مرز چذابه مستقر هستند.

انتقال رایگان زائران

رئیس ستاد اربعین نیروهای مسلح نیز گفته است: تعدادی ناوگان در کربلا پیش‌بینی‌شده که زوار را به‌صورت رایگان به مرزها انتقال می‌دهد.

به گفته سردار سید مجید میر احمدی تعداد قابل‌توجهی اتوبوس و خودروهای مطمئن که می‌تواند جمعیت را منتقل کنند، در آن‌سوی مرز توسط سپاه پیش‌بینی‌شده که به‌طور رایگان زوار را از کربلا به مرزها منتقل می‌کند در این‌سوی مرز نیز بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس آماده‌سازی شده است.

وی ابراز کرده است: تعدادی خودرو نیز پیش‌بینی‌شده که زائران را از مرز مهران تا پایانه برکت که ۱۱ کیلومتر است، منتقل کند.

خودپردازها پول‌ندارند

میر مسعود حسینیان هم با اشاره به اینکه موج برگشت زوار اوج گرفته، گفته است: در حال حاضر تعداد زیادی از زوار در کربلا حضور دارند و جمعیت متراکم است و  با توجه به حجم زوار و کمبود مالی دستگاه‌های خودپرداز مشکلی در ارائه پول ایجادشده است.

سرکنسول ایران در عراق افزود: در حال پیگیری هستیم تا ظرفیت خودپردازها افزایش یابد و مشکل مالی زوار حل شود. همچنان با مشکل گمشدگان مواجه هستیم؛ تعداد زیادی از افراد بدون شناسایی موکب‌ها خارج‌شده‌اند و وسایل خود را در موکب‌ها جاگذاشته‌اند، به زائران توصیه می‌کنیم تا در حفظ و حراست پاسپورت خود بکوشند و مدیریت پول داشته باشند.

برخورد با عاملان ناامنی

به گفته جانشین پلیس آگاهی نیروی انتظامی بیش از ۴۰۰ نفر از کارکنان پلیس آگاهی اعم از ستادی و سراسر کشور در قالب ۷۱ گروه از گشت‌های خودرویی و موتورسوار محسوس و نامحسوس به استان‌های هدف برای تأمین امنیت و تسهیل تردد زائران اربعین به پایانه‌های مرزی اعزام شدند.

سردار مسعود منفرد افزود: طی این مدت، کارآگاهان پلیس، مأموریت‌های محوله را درزمینهٔ کشف خودروهای سرقتی، دستگیری سارقان و استرداد اموال به مال‌باختگان، انهدام باندهای حرفه‌ای جیب‌بر، کیف‌قاپ زن و همچنین شناسایی و ارجاع سارقان تحت تعقیب به مقامات قضائی را به نحو احسن انجام داده‌اند و نیروی انتظامی تمام توان خود را برای آسایش و احساس امنیت زائران گذاشته تا آن‌ها با آسایش و طیب خاطر به زیارت رفته و صحیح و سالم به کشور بازگردند.

سردار  منفرد تأکید کرد: پلیس آگاهی در بازگشت زوار به ایران نیز از ورود کالاهای قاچاق و ممنوعه که اولویت اول این پلیس است، جلوگیری می‌کند، افراد سودجو با سوءاستفاده از نیت پاک زائران با وعده‌های دروغین و کلاه‌برداری در امر تهیه روادید از آن‌ها اخاذی می‌کنند. نظارت بر نحوه عملکرد کسانی که در این پارکینگ‌ها کار می‌کنند نیز، بر عهده پلیس آگاهی است؛ کارآگاهان به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا اموال مردم در امان باشد.

زائران عجله نکنند

در همین حال استاندار ایلام  ضمن اینکه از زائران خواست تا در هنگام بازگشت عجله نکنند به زائران اطمینان خاطر داد که تمامی تمهیدات لازم برای پذیرایی آن‌ها در مسیر بازگشت اندیشیده شده است.

قاسم سلیمانی دشتکی به زائران توصیه کرد تا سفر برگشت را مدیریت کنند و ازآنجاکه در این سفر پیاده‌روی و ناهمواری‌های در طی مسیر کشور عراق در آن‌ها احساس خستگی ایجاد کرده است لذا ضرورتی ندارد که به‌محض رسیدن به مرز  به سمت شهرهای خود حرکت کنند.

وی گفت: زائران می‌توانند استراحت و اسکان در زمان برگشت داشته باشند و لذا در این راستا به تعداد کافی مجتمع‌های دولتی و خصوصی، مساجد، تکایا، ورزشگاه‌ها، مدارس را برای اسکان و استراحت آن‌ها مهیا شده است.

استاندار ایلام بیان کرد: در خصوص خدمات‌رسانی، ۲۰۰ موکب عمومی برای خدمات‌رسانی با امکانات فراوانی که در اختیار موکب‌ها قراردادیم مهیای پذیرایی از زائران هستند، علاوه بر این ۱۸۰ آشپزخانه در راستای پذیرایی از زائران تدارک دیده‌شده است.

وی عنوان کرد: بنابراین ازنظر امکانات،  تغذیه موکب‌ها، آشپزخانه‌های خانگی و ازنظر استراحتگاه‌ها به‌اندازه کافی امکانات فراهم و مهیا است، ازنظر خدمات پزشکی نیز بیمارستان‌های صحرایی بسیار مجهزی را در سراسر مسیر برای خدمات‌رسانی تدارک دید شده به‌گونه‌ای که در طول مسیر هر پنج کیلومتر یک گروه امداد و نجات و اورژانس با تمام امکانات در مسیر راه مستقر هستند، درخواست دارم زائرین گرامی باحوصله و آرامش حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.