قم- استان قم به دلیل حضور پربرکت حضرت معصومه(س) و استان مقدس این بانوی مکرمه به‌عنوان نگین گردشگری مذهبی ایران همه‌ساله پذیرای ۲۳ میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط ایران اسلامی و سایر کشورهای جهان است.

چراغ صنعت هتل داری در قم کم‌فروغ است

قدس: در کنار جاذبه‌های زیارتی استان قم هم‌چنین ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری  بسیاری ازجمله وجود آب‌انبارها، غارها، مساجد تاریخی، جغرافیای طبیعی، کویر، قلعه‌های تاریخی و صنایع‌دستی موجب حضور تعداد زیادی از گردشگران به این استان شده است اما نکته قابل‌تأمل این است که چرا باوجوداین خیل عظیم زائر و گردشگر اما جامعه هتلداران از کمبود مسافر رنج‌برده و یا ضرر می‌دهند؟!

هتل‌ها ضرر می‌دهند

مدیر یکی از هتل‌های قم در این رابطه می‌گوید: نبود مناطق گردشگری در قم برای حضور چندروزه در این شهر یکی از دلایلی است که مدت‌زمان ماندگاری مسافران را در این شهر کم کرده و لذا بسیاری از زائران و مسافران کمتر از ۲۴ ساعت در این شهر اقامت دارند.

امکانات گردشگری و رفاهی در قم سنخیتی با تأمین نیازهای۲۰ میلیون مسافر و زائر در این استان را ندارد و نگران کننده استوحید جلایی بیان می‌کند: همین موضوع موجب شده تا اتاق‌های هتل حتی در ایام نوروز پر نشود و در ۶ ماه دوم سال نیز بی‌فروغ باقی بماند.

وی اظهار می‌کند: برخی از فعالان قدیم این صنعت باوجوداین وضعیت هتل‌های خود را به معرض فروش گذاشتند.

وی ورود سایر ارگان‌ها مانند آموزش‌وپرورش را ازجمله دلایل عدم رونق صنعت هتلداری در قم می‌داند و می‌گوید: جذب مسافران آزاد و غیرفرهنگی توسط آموزش‌وپرورش در مدارس موجب شده تا مشکلات زیادی برای بخش هتلداری قم ایجاد و بسیاری از اتاق‌ها و تخت‌ها در نوروز خالی باشد.

البته وی در گفتگوی خود عدم نظارت نهادهای مسئول در بحث واحدهای اقامتی غیرمجاز را نیز افزون بر دلایل ذکر کرده و این واحدها را تهدیدی برای صنعت هتلداری قم می‌داند و می‌گوید تعداد ۵۰۰ خانه مسافر غیرمجاز در شهر فعال است که تاکنون برای آن تصمیم اتخاذ نشده است و بسیاری از این مسافرها قبل از رسیدن به هتل توسط افراد غیرمجاز جذب می‌شوند.

هتلداری درآمدزا است

عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گرچه برخی از صحبت‌های هتلداران درباره به‌صرفه نبودن فعالیت این صنعت در قم را اغراق‌آمیز می‌داند اما تأکید دارد که پذیرش آزاد مسافر توسط سایر ارگان‌ها بر فعالیت هتلداران قم تأثیرگذار بوده است و باید این مشکل را حل کرد.

وی همچنان بر تشویق سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل در قم تأکید می‌کند و می‌گوید این صنعت در قم درآمدزا است.

گفته‌های عیسی رضایی در حالی است که سخنان هتلداران قم که خود در این صنعت فعالیت می‌کنند نشان می‌دهد که هتلداری در قم با مشکلات زیادی درگیر شده است.

رضایی رمز ماندگاری بیشتر زائران در استان را تعامل تمام دستگاه‌ها می‌داند و تأکید می‌کند: برای رونق صنعت گردشگری و توریست در قم باید بانک‌ها، شهرداری و دستگاه‌های دیگر همدلی و هم‌افزایی بیشتری داشته باشند تا مکان‌های تفریحی و سرگرمی بیشتری در استان شکل بگیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: در سال ۹۲، هفت هزار و ۹۳۲ تخت در این حوزه داشته‌ایم اما از سال ۹۲ تا نیمه نخست ۹۶، سه هزار و ۵۱۵ تخت به آن اضافه‌شده است، که جمعاً در حال حاضر یازده هزار و ۴۵۴ تخت در استان وجود دارد.

زمان ماندگاری اندک زائر

یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم که یکی از متولیان اصلی و سیاست‌گذار امور زائرین است، خود با گلایه از کمبود امکانات و زیرساخت‌های رفاهی، تفریحی و گردشگری در استان قم می‌گوید: این امکانات هیچ سنخیتی با تأمین نیازهای بالای ۲۰ میلیون مسافر و زائر استان ندارد و نگران‌کننده است.

عالی پور از نبود یک منظومه مدیریتی شهرهای زیارتی – مذهبی در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: این در حالی است که این نوع مدیریت در شهر مذهبی مانند واتیکان به چشم می‌خورد.

معاون استاندار قم با اعلام اینکه سالانه بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر شهروندان عراقی به قم می‌آیند، می‌افزاید: گردشگری مذهبی که شامل توریسم زیارتی، مذهبی، معرفتی و حتی گردشگری درمانی است امکان کسب درآمد و رشد و توسعه بی‌نظیری را برای شهری مانند قم فراهم می‌کند که متأسفانه توجه لازم به آن صورت نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه از محورهای مواصلاتی استان بیش از ۸۰ میلیون مسافر تردد می‌کند، ادامه می‌دهد: طبق آمارهای رسمی و علمی میزان اقامت در قم یک و نیم روز است که در صورت اهمیت به ایجاد تسهیلات و فضای مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری گردشگری می‌توان این عدد را به دو برابر افزایش داد که زمینه اشتغال و سودآوری تضمین‌شده‌ای را برای بخش‌های مختلف در بر خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با اشاره به اینکه بر اساس سند مصوب و بررسی‌شده آمایش سرزمینی قم گردشگری مذهبی باید در رأس برنامه‌های اقتصادی استان باشد، تصریح می‌کند: این بدان معناست که دغدغه اصلی استان، تولید صنایعی مانند فولاد، کشاورزی و ذوب‌آهن نباید باشد و باید زمینه رشد و توسعه گردشگری فراهم آید.

وی با تأکید بر اینکه همه مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان قم معضل مالی نیست، خاطرنشان می‌کند: ضرورت تدوین یک آیین‌نامه رسمی و قدرتمند برای توسعه گردشگری مذهبی در قم بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.