تهران-شهرستان پاکدشت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران و در مسیر جاده امام رضا (ع) واقع‌شده است که بسیاری از گردشگران و زائران برای عزیمت به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و شهرستان‌های شرق کشور از این شهرستان عبور می‌کنند.

پژمردگی اقتصاد در گلخانه‌های پاکدشت

قدس: این شهرستان به مرکزیت شهر پاکدشت است که از دو بخش مرکزی و شریف‌آباد تشکیل‌شده و از مراکز اصلی کشت گل در کشور است که با سطح زیر کشت ۷۴۰ هکتار گل و گیاه مقام اول را در کشور از آن خودکرده است.

بنا بر گفته رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور از مجموع سالانه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تولید گل شاخه بریده در استان تهران،۹۰۰ میلیون آن در شهرستان پاکدشت تولید می‌شود.

در حال حاضر ۹۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در پاکدشت به گیاهان گلخانه‌ای و تولید گل اختصاص دارد و بیش از ۵۰ نوع گل در این شهرستان تولید می‌شود.

آب‌وهوای مناسب و نزدیکی بازار گل امام رضا(ع) از مزیت‌هایی است که گل‌کاران پاکدشتی از آن برخوردارند.

مشکلات پیش رو

تولید گل و گیاه در پاکدشت نسبت به سایر کشورها از کیفیت، تنوع و ماندگاری بالاتری برخوردار بوده و برخی گل و گیاهان زینتی همچون مریم و ارکیده به‌وفور در این منطقه پرورش داده می‌شود؛ اما با همه این اوصاف به‌واسطه کاهش تقاضا، نبود پایانه صادراتی مجهز، حضور دلالان و واسطه‌گران، پاکدشت آن‌طور که بایدوشاید نتوانسته جایگاه خود را در این صنعت ارزآور تثبیت کند.

بیشترین گلایه پرورش‌دهندگان گل و گیاه در پاکدشت، وجود گلخانه‌های سنتی، بالا بودن هزینه تمام‌شده برای تولید گل و گیاه در ایران، شیوه بسته‌بندی نامناسب گل‌ها برای صادرات و کاهش صادرات است.

کاهش صادرات

یکی از تولیدکنندگان  گل و گیاه در شهرستان پاکدشت می‌گوید:این منطقه پتانسیل مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد و علاوه بر اشتغال‌زایی که در منطقه ایجاد کرده است در تولید ثروت ملی و ارزآوری به دلیل صادرات نقش مهمی دارد.

کاهش تقاضا، نبود پایانه صادراتی، حضور دلالان و سود بانکی از جمله مشکلات پیش روی تولیدکنندگان گل در پاکدشت استعلی ناصری اظهار می‌کند: کشورهای عربی و همچنین روسی از مشتریان پر و پا قرص گل ایران هستند اما از هنگامی‌که صادرات به کشورهای عربی به دلایل مختلف کاهش داشته است تولیدکنندگان با مشکل فروش روبرو شدند.

وی اظهار می‌کند: باوجوداینکه گل‌های تولیدی این منطقه با کشوری هم چون هلند در رقابت است اما کاهش صادرات توازن تولید و فروش را بر هم زده و لذا گلخانه داران رغبت زیادی برای تولید گل ندارند.

ناصری اظهار می‌کند: در حال حاضر کشور ترکیه از این موضوع استفاده کرده و خلأ صادرات ایران را برای کشورهای عربی پرکرده است و به‌عنوان رقیب اصلی برای ایران تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به انواع گل‌های تولیدی در پاکدشت ادامه می‌دهد: گل‌های لوکس آپارتمانی نظیر ارکیده (فالانوپسیس)، آنتریوم، بنفشه آفریقایی، بنت‌القنسول (گل یلدا) که به خاطر پاسداشت فرهنگ و ادب ایران‌زمین، این نام برای این گل انتخاب شد، از نمونه گل‌های باکیفیتی هستند که در پاکدشت شرایط مطلوب برای تولید دارند.

این تولیدکننده گل و گیاه ابراز امیدواری می‌کند: تولیدکنندگان گل و گیاه چشم به حمایت دولتمردان دوختند تا شاید باری دیگر صادرات گل به سایر کشورها رونق بگیرد چراکه با توجه به پیشرفت ترکیه در این زمینه، اگر شرایط گل و گیاه ایران به این شکل پیش رود، قطعاً جایگاهمان در صادرات گل و گیاه در دنیا به‌ویژه در خاورمیانه و همسایگان شمالی آن تضعیف خواهد شد و تا زمانی که حمایت و سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد وضعیت نه‌تنها بهتر نخواهد شد که بدتر هم می‌شود.

پایانه صادراتی نیاز تولیدکنندگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به نقش استان تهران در تولید بیش از نیمی از گل شاخه بریده در کشور اظهار می‌کند: سالانه ۸۵۰ میلیون گل شاخه بریده در استان تهران تولید می‌شود که این رقم ۵۷ درصد از کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.

علی‌اشرف منصوری با قبول این موضوع که پایانه صادراتی گل و گیاه یکی از نیازهای مهم تولید کنند بیان می‌کند: پایانه صادراتی گل و گیاه که کار احداث آن از ۱۳ سال پیش شروع‌شده بود، کار خود را به‌طور محدود آغاز کرده است که امیدواریم در آینده نزدیک به اوج برسد.

وی با نارضایتی از روند احداث پایانه صادراتی دیگر در شهرستان پیشوا اظهار می‌کند: سرعت پیشرفت این پروژه مناسب نیست که در صورت ادامه این روند از سرمایه‌گذاران دیگری دعوت می‌کنیم.

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان و کشاورزان با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند اظهار می‌کند: خشک‌سالی ، سرمازدگی و انگیزه برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در این استان تهدید است و اقتصادی کردن تولید و توسعه گلخانه‌ها باید به‌طورجدی در دستور کار قرار گیرد، تا انگیزه‌های لازم برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی از بین برود.

حمایت از تولیدکنندگان

وی در خصوص حمایت از کشاورزان می‌گوید: حذف عوارض سازه‌های گلخانه‌ای یکی از حمایت‌ها برای توسعه گلخانه‌ها  است که خوشبختانه این موضوع در حال اجرایی شدن است.

منصوری همچنین از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای ایجاد گلخانه‌ها خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند: انشالله به‌زودی  شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای ساخت گلخانه‌ها باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.