اردبیل- عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه از سال ۱۳۸۳ آغاز شده اما به دلیل نبود اعتبارات کلان و عدم تخصیص آن از محل صندوق توسعه ملی و فاینانسها همچنان این ابرپروژه ریلی منطقه معلق مانده است.

راه آهن اردبیل به نیمه راه رسید

قدس: اینکه چرا طرح راه آهن اردبیل پس از ۱۳سال هنوز به نیمه کار نیز نرسیده است سئوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

تامین اعتبار اجرایی طرح شاید مهمترین عامل و مانع در اجرایی شدن این طرح است و در کنار آن باید به سختی کار در مسیری کوهستانی نیزتوجه داشت.

به گفته مسئولان پس از هزینه میلیاردها ریال اعتبار برای اجرای طرح راه آهن اردبیل - میانه هنوز برای تکمیل آن ۱۱هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است .

تامین این اعتبار تاکنون بعنوان گره ای کور مانع اجرای طرح راه اهن اردبیل شده است ، روش های مختلفی از فایناس خارجی تا تامین اعتبار مورد نیاز از محل صندوق ذخیره ملی نیز پیشنهاد شده اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است .

مسئولان و کارشناسان می گویند اگر به امید تخصیص اعتبارسالانه و قطره چکانی دولت برای اجرای این طرح باشیم سال های زیادی باید چشم انتظار به نتیجه رسیدن راه آهن اردبیل بود و شاید راه آهن هنوز به افتتاح نرسیده بخش های مختلفی از آن تخریب نیز گردد.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه دراستان اردبیل بارها با عنوان کردن طرح راه آهن اردبیل - میانه بعنوان مطالبه اصلی مردم اردبیل از دولت خواسته است تا نگاه ویژه ای به این طرح داشته باشد و با تامین اعتبار لازم آن را از بن بست فعلی برهاند.

اعتبارات افزایش می یابد

کبر بهنامجو استاندار دولت دوازدهم حتی قبل از اینکه از سوی وزیر کشور بعنوان استاندار اردبیل معارفه شود تکمیل راه آهن را یکی از اقدامات و اولویت های کاری خود در استان اعلام کرد.

بهنامجو در نخستین روزهای کاری خود در این استان نیز بازدیدی از طرح راه اهن داشت و به خبرنگاران گفت که این طرح مطالبه اصلی مردم اردبیل بوده و دولت دوازدهم مصمم به تحقق آرزوی دیرینه مردم منطقه می باشد.

وی اضافه کرد: برای شتاب بخشی این طرح ۲هزار میلیارد ریال سال آینده به این طرح اختصاص می باید و این در حالی است که امسال ۹۰۰ میلیارد یال اختصاص یافته و نیاز است این اعتبار افزایش یابد.

اقدامات ناکافی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است، اظهار کرد: انتظار ۱۲ ساله مردم استان برای اتمام این طرح ملی به پایان نرسیده و اقدامات انجام‌پذیرفته تاکنون کافی نبوده است.

رضا کریمی با اشاره به توقف اقدامات عمرانی و ساخت پروژه راه‌آهن اردبیل به صورت مقطعی اذعان می کند: در سال‌های اخیر با ورود جدی نماینده ولی‌فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و سایر مسؤولان شاهد سرعت‌گرفتن این پروژه هستیم و امیدواریم در صورت تأمین اعتبار ظرف سه سال آینده شاهد پایان انتظار مردم برای شنیده شدن صدای سوت قطار در اردبیل باشیم.

سوت قطار تا سه سال دیگر شنیده می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل در همین رابطه با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام یافته اعتبارات مناسبی برای این پروژه اختصاص یافته است اظهار می کند: پیگیری‌های اساسی برای اتمام پروژه‌های راه آهن اردبیل وجود دارد تا این پروژه‌ها در مدت زمان مشخص به بهره‌برداری برسد و نیاز است دستگاه‌های اجرایی استان در جذب اعتبارات تمام تلاش خود را به‌کارگیرند.

داود شایقی ادامه می دهد: برای سال آینده اعتبارات خوبی اختصاص یافته که می‌تواند روند اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل را تسهیل کند.

در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل گفت: یکی از مطالبات اصلی مردم استان اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل است که با پیگیری‌های استاندار اردبیل، نماینده ولی فقیه در استان، مجمع نمایندگان و مسئولان پروژه راه‌آهن اردبیل تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت ۶۹ درصدی

معاون مدیرکل دفتر فنی استانداری اردبیل نیز در خصوص پیشرفت این پروژه اذعان می کند: ۶۱ مورد تونل، ۳۲ دستگاه پل خاص، ۸۱ مورد ایستگاه در قالب این پروژه احداث شده و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن میانه به اردبیل نسبت به عملیات زیرسازی ۶۹ درصد است .

شجاع اقبالی در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن اردبیل به میانه اظهار می کند: برای امسال بیش از ۸۵ میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن اردبیل به میانه تامین اعتبار شده بود که با پیگیری‌هایی که به انجام رسیداین میزان اعتبار افزایش یافته است.

وی بیان می کند: با پیگیری استاندار و حمایت مسئولان مربوطه قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مالی این پروژه اختصاص دهد که با این اتفاق، شاهد پیشرفت بیشتر در عملیات اجرایی این پروژه حیاتی و مهم استان اردبیل در آینده هستیم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری اردبیل همچنین با بیان اینکه پیگیری لازم برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن اردبیل به انجام رسیده است بیان می کند: در همین راستا اسناد مشارکتی به بانک ملی ارائه شده و در دست اقدام است.

وی یادآور می شود:  پروژه راه‌آهن اردبیل به میانه یک پروژه مهم و اساسی برای توسعه استان و از مطالبات اصلی مردم استان اردبیل بوده که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت هر چه بیشتر استان شود و باید اقدامات در راستای اجرا و تکمیل این پروژه با جدیت دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.