۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸
کد خبر: 579923

کرمان- تصور کنید صبح‌ها که از خواب بلند می‌شود به دلیل انبوهی از ریز گردها موفق به تشخیص رنگ آبی آسمان نشوید و خورشید را در پشت غباری از گردوخاک دنبال کنید.

گردوغبار بر چهره کرمان

قدس آنلاین-گروه استان ها: به همین دلیل مجبور شوید تا فرزندانتان را در خانه حبس کرده و بر دهان اعضای خانواده ماسک بگذارید و ساعت‌ها به این فکر کنید که این طوفان با حاصل دسترنج شما چه کرده است؟ و این حکایت بسیاری از مردمان استان کرمان و نخل داران بم است که هم چنان چشم‌انتظار اقدامی از طرف دولتمردان برای مهار این توفان‌های لجام‌گسیخته هستند.

طوفان صبحانه هفتگی

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مردم شرق استان کرمان هفته‌ای دو روز درگیر وجود ریز گردها و طوفان‌های شن هستند و متأسفانه دولت تاکنون چاره‌ای برای این بحران نیندیشیده است.

حبیب‌الله نیکزادی پناه در خصوص کنترل شن‌های روان در شرق استان کرمان اظهار می‌کند: هرچند که برنامه‌ریزی لازم برای کنترل و تثبیت شن‌های روان در قالب عملیات مالچ پاشی صورت گرفته است، اما مردم محروم این منطقه به‌طور متوسط هفته‌ای دو روز درگیر وجود ریز گردها و طوفان‌های شن می‌باشند، که در سال 104 روز با این بحران درگیر هستند و متأسفانه دولت تاکنون چاره‌ای برای این بحران نیندیشیده است.

نماینده مردم بم، ریگان و فهرج در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: متأسفانه این سازمان وظیفه نظارت و کنترلی خود بر در سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که باید مسائل زیست‌محیطی را اعمال کند، انجام نمی‌دهد که این سازمان باید پاسخگو باشد.

آهنگ کوچ

نماینده مردم چهار شهرستان شرقی استان کرمان بابیان اینکه خشک‌سالی و طوفان به آهنگ مهاجرت و کوچ ضریب داده است ادامه می‌دهد: روستاهای شرق کرمان به دلیل طوفان شن در حال خالی شدن است.

نیکزادی اظهار می‌کند:  طوفان شن باعث شده خانه‌های مردم به زیر شن‌ها مدفون شود و بسیاری از روستاها در حال خالی شدن است.

طوفان شن باعث شده خانه‌های مردم به زیر شن‌ها مدفون شود و بسیاری از روستاها در حال خالی شدن استوی تأکید می‌کند: با توجه به اینکه مناطق شرق استان در معرض طوفان‌های شن ۱۲۵ روز است، تخصیص اعتبار در راستای اجرای طرح مالچ پاشی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری اعتبارات خوبی برای مالچ پاشی در نظر گرفته‌شده است اذعان می‌کند: طوفان شن باعث شده خانه‌های مردم به زیر شن‌ها مدفون شود و بسیاری از روستاها در حال خالی شدن است به‌گونه‌ای که به امنیت منطقه ضربه وارد می‌کند.

نیکزادی اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری را در مناطق شرق استان کرمان ضروری می‌خواند و می‌گوید: تنها راه نجات این مناطق اجرای شدن طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در این مناطق است و باید هر چه زودتر موردتوجه قرار گیرد.

ایستگاه‌های ناتمام

نیکزادی پناه با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن بم – زاهدان نیز اظهار می‌کند: متأسفانه تاکنون برخی از ایستگاه‌های شرق استان کرمان احداث و یا تکمیل‌نشده است و مردم استان امکان استفاده از راه‌آهن را ندارند که لازم است اعتبار لازم برای این موضوع در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گیرد.

خرما و کام تلخ کشاورزان

نماینده مردم بم، ریگان و فهرج در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مشکلات نخل داران اظهار می‌کند: هرساله مقادیر زیادی از خرمای بی‌نظیر مضافتی بم در سردخانه‌ها باقی می‌ماند و دسترنج باغداران این منطقه بانام و برند کشورهای دیگر عرضه می‌شود و لذا نیاز است معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعاون روستایی در این رابطه چاره‌ای بیندیشد.

تشنگی جازموریان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تالاب جازموریان بین دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرارگرفته و یکی از تالاب‌هایی بوده که درگذشته موجب رونق این منطقه شده اظهار می‌کند: متأسفانه بعد از انقلاب، برداشت‌های غیرمجاز و بیش‌ازاندازه از این تالاب و حفر چاه‌های غیرمجاز سبب کاهش سطح ایستایی آب‌شده است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خشکسالی تقریباً از 20 سال پیش در دو استان هم‌جوار این تالاب آغازشده سبب از دست رفتن آب تالاب شده است، تصریح می‌کند: متأسفانه عمده ریز گرد های شرق و جنوب استان کرمان نیز نشات گرفته از تالاب خشک‌شده جازموریان است.

نیکزادی با یادآوری برنامه احیا تالاب‌های کشور توسط دولت می‌افزاید: احیا تالاب تنها با منابع مالی امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند منابع آبی است تا در تالاب جاری شود، دولت نیز برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه در حاشیه تالاب  تلاش کرده البته تحقق سیستم  آبیاری تحت‌فشار هم تأثیر بسیار داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.