قدس: شهر ملایر به‌واسطه توانمندی دستان هنرمند مردمانش در اردیبهشت‌ماه امسال به‌عنوان شهر ملی مبل و منبت ایران‌زمین به ثبت رسید.

ملایر پایتخت مبل و منبت ایران

قدس آنلاین-گروه استان ها: ملایر شهری است که سالانه بیش از ۸۰ هزار سرویس مبلمان منبت را تولید و به اقصی نقاط کشور و سایر نقاط دنیا صادر می‌کند.

این شهر صاحب سبک و برند است و به خود می‌بالد که بزرگ‌ترین مبل منبت خاورمیانه و نخستین مبل منبتی سه‌بعدی جهان را با هنرنمایی ۱۵ هنرمند خلاق طی چهار سال تولید کرده است.
به گفته مسئولان شهر ملی مبل و منبت، حدود ۸۵ هزار دست مبلمان در کشور تولید می‌شود که ۶۰ درصد آن متعلق به ملایر است و گردش مالی این صنعت در کشور حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است.

ملایر پایتخت مبل و منبت ایران‌زمین که ۲۰ تا ۲۵ هزار تن از هنرمندان خوش‌فکر آن در حال هنرنمایی در صنعت مبل و منبت هستند، نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و تولید دارند و در رشد و پویای و پیشرفت کشور اثرگذار است.

۴۳۰۰ کارگاه فعال

فرماندار ویژه ملایر بابیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۳۰۰ کارگاه مبل ومنبت در این شهرستان فعال است اظهار می‌کند: به‌صورت مستقیم  و غیرمستقیم ۲۵ هزار  نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند.در حال حاضر تعداد ۴۳۰۰ کارگاه مبل و منبت و بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در زمینه صنایع دستی در شهرستان ملایر فعالیت دارند

عبدالعظیم رضایی با اشاره به اینکه ملایر قطب تولید مبل و منبت و پایتخت این صنعت در کشور است تصریح می‌کند: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نمایشگاه عرضه و توزیع انواع مبل و صنایع‌دستی در این شهر فعالیت دارند و سالیانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار سرویس مبل در این شهرستان  تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با تأکید بر این موضوع که برای توسعه و پیشرفت این صنعت باید به سمت بازاریابی تخصصی برویم و به دنبال بازارهای مناسبی حتی در خارج از مرزهای کشور باشیم ادامه می‌دهد: ثبت ملی شدن مبل و ‌منبت ملایر اثرات مثبتی در حوزه‌های اقتصادی و گردشگری شهرستان داشته  و قطعاً با حضور گردشگران و بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی ملایر تحولی در حوزه اقتصادی این شهر ایجاد می‌شود.

وی یادآور می‌شود:  تولیدات شهرستان باید مطابق با سلایق کشورهای منطقه و با توجه به علم روز انجام و از حالت سنتی خارج شود.

ضعف در صادرات

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پتانسیل مناسبی که در این شهرستان در راستای ایجاد اشتغال، ارزآوری و تولید ثروت ملی باهدف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید وجود دارد اظهار می‌کند: البته ضعف‌هایی نیز در این راه وجود دارد که با حمایت مسئولان باید درصدد رفع آن برآمد.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه دراین‌باره می‌گوید: یکی از ضعف‌ها و موانع بر سر صادرات این محصول توجه به طراحی و طرح‌های بازارپسند است.

وی تصریح می‌کند: تولید منطبق با تقاضای بازار و سلایق مصرف‌کنندگان، بسته‌بندی و برندسازی در این صنعت بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه ما در این سه حوزه ضعف داریم.

وی با اشاره به اینکه ثبت ملایر به‌عنوان شهر ملی و پایتخت مبل و منبت ایران خود می‌تواند برای ملایر به‌عنوان یک برند باشد اظهار می‌کند: قطعاً این موضوع‌ در رونق این صنعت دستی و اقتصاد شهرستان و شهرهای اطراف بسیار اثرگذار است .

وی با تأکید بر این موضوع که مبل ملایرمی بایست بر اساس تقاضای بازارهای ملی وجهانی تولید شود ادامه می‌دهد: اگر ما بتوانیم تسهیلات با نرخ بهره پایین در اختیار صنعتگران منبت قرار دهیم قطعاً در رونق و رشد اقتصادی و فروش بازار مبل و منبت ملایر بسیار اثرگذار است .

حمایت از اشتغال

وی با اشاره به مصوب شدن طرح دولت برای پرداخت مبلغ یک و نیم میلیارد دلار درزمینهٔ ایجاد اشتغال در مناطق محروم، روستایی و عشایری درزمینهٔ صنایع‌دستی اظهار می‌کند: صنعتگران و کارگاه‌های مبل و منبت در روستاهای ملایر از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند اما فعلاً برای کارگاه‌های موجود در خود شهرستان تسهیلاتی اختصاص نیافته است.

نماینده مردم ملایر با اشاره به اینکه بازاریابی یکی از ارکان تجارت است، اظهار می‌کند: ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و تبلیغات در سطح کشور و همچنین بازارهای جهانی می‌تواند کمک شایانی در این راستا داشته باشد.

اعطای وام به تولیدکنندگان

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر نیز بابیان اینکه در حال حاضر تعداد ۷۰ قطعه زمین در شهرک خوشه‌ مبل و منبت حاجی‌آباد برای ایجاد نمایشگاه مبل و منبت آماده واگذاری به‌ متقاضیان است گفت: به هر متقاضی ۱۰۰ میلیون تومان وام از صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

ابراهیم جلیلی گفت: در حال حاضر تعداد ۴۳۰۰ کارگاه مبل و منبت و بیش از ۲۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم درزمینهٔ صنایع‌دستی در شهرستان ملایر فعالیت دارند.

وی از دیگر ظرفیت‌ها درزمینهٔ معرفی ملایر به‌عنوان شهر ملی مبل و منبت به رشته مروارید و سبدبافی با حدود ۴۰۰ نفر اشتغال اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون‌ بهترین مواد اولیه مروارید کشور در ملایر تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: خوشبختانه زمینه حضور سرمایه‌گذار در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان ملایر فراهم است و به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان از ابتدای امسال هشت دوره کلاس‌های آموزشی درزمینهٔ طراحی مبل و منبت با حضور اساتید مجرب در ملایر برگزارشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.