خرم‌آباد- بیمارستان دلفان از توابع استان لرستان با دربگیری جمعیتی بالغ‌بر ۱۵۰ هزار نفر اما در طی سال‌های گذشته همواره از کمبود کادر درمانی و بهداشتی در مضیقه بوده است.

بیمارستان دلفان مرهمی از جنس اعتبار می‌خواهد

قدس: نبود متخصص زنان و زایمان ، حجم زیاد مراجعان و بیماران، امکانات رفاهی و خدماتی بیمارستان ازجمله مشکلاتی است که در بیمارستان سینا خودنمایی می‌کند.

  طرح تحول سلامت به‌خوبی پیاده نشد

پیش‌ازاین در جریان سفر استاندار لرستان به دلفان و بازدید از تنها بیمارستان این شهرستان ۱۴۷ هزارنفری، هوشنگ بازوند ضمن انتقاد از وضعیت این بیمارستان خواستار تشکیل جلسه اضطراری برای رفع مشکلات شد.

هوشنگ بازوند در این طی بازدید به این نکته اعتراف کرد که طرح تحول سلامت در این شهرستان به‌خوبی اجرانشده است.

استاندار لرستان در این بازدید با انتقاد از وضعیت کنونی این بیمارستان گفت: این مرکز درمانی در بسیاری از موضوعات و زیرساخت‌های اولیه دچار مشکلات فراوانی است که تنها در یک بازدید چندساعته حل نخواهد شد.

بی‌انگیزگی پزشکان

تعیین سقف دریافتی در طرح جدید وزارت بهداشت شاید یکی از عواملی باشد که بنا بر گفته  رئیس شبکه بهداشت و درمان دلفان باعث بی‌انگیزگی پزشکان جهت خدمت بیشتر و عدم حضور در مناطق محروم شده است.

دکتر رضایی اظهار می‌کند: علت عدم انعقاد قرارداد متخصصان زنان و زایمان با بیمارستان ابن‌سینا دلفان ناشی از دو عامل پرداخت نشدن  ۱۰ ماهه کارانه (از سوی وزارتخانه) و تعیین سقف درآمد برای پزشکان از طرف وزارت بهداشت به ازای کار شبانه‌روزی هست.

وی تصریح کرد: در طرح جدید وزارت بهداشت هر پزشک با هر میزان فعالیت کاری بیش از سقف تعیین‌شده نمی‌تواند دریافت کند و همین عامل باعث بی‌انگیزگی پزشکان شده است.

وی با اشاره به نارضایتی و کمبود درزمینهٔ پزشک متخصص زنان بیان کرد: در همین راستا دو پزشک متخصص زنان در بیمارستان ابن‌سینا مستقرشده و مشغول ارائه خدمات به مراجعان هستند.

رضایی با اشاره کمبود پزشک سونوگراف در دلفان نیز بیان کرد: در حال حاضر دو پزشک سونوگراف به بیماران بستری خدمت‌رسانی می‌کنند ولی در بحث مراجعات عمومی همچنان با مشکل مواجه هستیم.

مشکلات رصد می‌شود

فرماندار دلفان  با تائید مشکلات و کمبودهای درمانی در این حوزه اظهار کرد: محدود بودن نیروی خدمات بیمارستان کارگزاری ازجمله مشکلات این بیمارستان است که مقررشده تا دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اضافه کردن نیرو این مشکل را حل کند.

علی باقری عدم نور کافی راهرو بیمارستان و خاکی بودن پارکینگ بیمارستان را از دیگر مشکلات بیمارستان ابن‌سینا برشمرد و گفت: آسفالت پارکینگ این بیمارستان نیز در دستور کار قرار گرفت.

باقری اظهار داشت: بر ‌اساس برآورد رئیس دانشگاه علوم پزشکی برای مرتفع شدن نواقص این بیمارستان حدود دو میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به این موضوع که بیشتر مردم شهرستان دلفان از وضعیت بیمارستان ابن‌سینا ناراضی هستند به همین جهت مکاتبات بسیار زیادی انجام شد که درنتیجه منجر به بازدید سرزده استاندار نیز شد.

وی افزود:  در همین راستا به‌منظور رفع  نواقص بخش‌های مختلف این بیمارستان جلسه اضطراری  

برای برطرف کردن مشکلات بیمارستان ابن‌سینا تشکیل شد و مسئولیت‌هایی به معاون‌های سیاسی و عمرانی استاندار واگذار شد تا هر هفته بازرسی ویژه‌ای از این بیمارستان انجام و گزارش هفتگی ارائه دهند.

باقری تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا فرمانداری دلفان به‌طور روزانه تغییرات این بیمارستان را رصد کند و از طرفی به خاطر کمبود فضای بیمارستان مصوب شد تا در داخل شهر مکان مناسبی اجاره شود.

بازسازی بیمارستان فرسوده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در برنامه طرح تحول سلامت در بیمارستان ابن‌سینا فضاسازی‌های متعددی پیش‌بینی‌شده که تعدادی در دست اقدام و تعداد دیگری نیز تکمیل‌شده است.

کوروش ساکی افزود: با توجه به فرسوده بودن و نبود بسیاری از دستگاه‌های موردنیاز این مرکز درمانی خوشبختانه با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مواردی ازجمله دستگاه‌ها اکسیژن ساز بیمارستانی، دستگاه دیجیتال «دی دی آر» و سایر دستگاه‌ها موردنیاز بوده که مکان‌های موردنیاز برای آن‌ها فضاسازی شده و در حال نصب است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از دو طرح موردنیاز این بیمارستان که در ماه‌های اخیر و در هفته دولت به بهره‌برداری رسیدند اظهار داشت: این طرح‌های از ضروری‌ترین نیازهای مردم این شهرستان بود به‌طوری‌که تعداد تخت‌های بخش «سی‌سی‌یو» از ۷ تخت به ۱۵ تخت با فضایی کاملاً استاندارد و قابل‌مقایسه با سایر استان‌های برخوردار افزایش پیداکرده است.

وی افزود: فضای قبلی درمانگاه تخصصی این بیمارستان که درخورشان مردم این شهرستان نبود نیز با احداث ساختمان جدید «کلینیک تخصصی»   که از بهترین کلینیک‌های استان به شمار می‌رود جایگزین شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین به در دست‌ساخت بودن اورژانس این بیمارستان و تخریب و بازسازی بخش زایشگاه این مرکز اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم هر چه سریع‌تر این طرح‌ها و سایر طرح‌های در دست اقدام با همان استاندارد موردنیاز تکمیل و ساخته شوند.

ساکی با ابراز امیدواری از پیگیری‌های ساخت بیمارستان دوم در دلفان افزود: پیگیر جدی این موضوع که از نیازهای اساسی این شهرستان است هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.