دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در روز دوشنبه راهبردهای کلان امنیت ملی این کشور را اعلام کرد. ترامپ در این راهبرد به ایران و توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای آن اشاره کرده و گفته است که ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم می‌باشد و اقدامات آن باعث ترویج و تداوم خشونت خواهد شد.

راهبردی با رنگ و بوی ضد ایرانی

قدس آنلاین- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در روز دوشنبه راهبردهای کلان امنیت ملی این کشور را اعلام کرد. ترامپ در این راهبرد به ایران و توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای آن اشاره کرده و گفته است که ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم می‌باشد و اقدامات آن باعث ترویج و تداوم خشونت خواهد شد.

همچنین ترامپ در این سند علیه روسیه، چین و کره شمالی نیز موضع‌گیری کرده و از به‌کاربردن تحریم و مقابله با این کشورها نام برده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از اتخاذ همکاری‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا و هم‌پیمانان آن برای مقابله با ایران و ایجاد پدافند موشکی علیه این کشور خبر داد. موضوع دیگری که ترامپ در اظهارات تند خود علیه ایران به کار برد، بحث توافق برجام بود. او این توافق را فاجعه‌بار و ضعیف خواند و با تکرار ادعاهای خود اعلام کرد که ایران از مسیر برجام منحرف شده است.

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۹ بار در گزارش‌های خود پایبندی ایران به این تعهد بین‌المللی را تأیید کرده است.

هجمه‌های ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی با هدف ایجاد آمادگی و زمینه‌سازی سایر کشورها برای محدودیت‌های بیشتر علیه کشورمان با ناقض‌خواندن جمهوری اسلامی پیش می‌رود تا از این طریق ایران را به قبول مذاکره درباره برنامه موشکی، حمایت‌های ایران از مقاومت و تحمیل شرایط جدید وادار کند.

با توجه به اینکه اقدامات آمریکا در منطقه خاورمیانه با شکست مواجه شده و دیگر همانند سابق یکه‌تاز عرصه بین‌الملل نیست و نیز به دلیل آنکه ایران در تحولات منطقه خاورمیانه نقش محوری دارد و در تمامی اتفاقات چند ماه اخیر از جمله بحث اقلیم کردستان و جدایی‌طلبی، محور سوریه و نابودی داعش دست برتر را داشته است، دولت و مقامات این کشور دچار نوعی استیصال شده‌اند تا جایی که ترامپ در سندی که به عنوان راهبرد امنیت ملی آمریکا مطرح می‌کند، در پی مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. این راهبرد چیزی جز مقابله با کشورهایی همچون ایران و روسیه نیست و در واقع، باید آن را راهبرد جنگ آمریکا نامید.

ترامپ، مجری راهبرد غوغاسالاری آمریکا

یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که آمریکا با اعلام راهبرد خود مبنی بر مقابله با ایران و فاجعه‌خواندن برجام، از آن مسیر منطقی و معقولی که در دنیا به آن تظاهر می‌کرده، خارج شده است؛ گرچه ایران از همان ابتدا اعتقادی به مسیر منطقی او نداشت. آمریکا امنیت خود را در غوغاسالاری و به‌هم‌ریختن دنیا و مبارزه با ملت‌های آزادی‌خواه می‌بیند و به دنبال این است که با تربیت گروه‌هایی مانند داعش، نزاع قومیت‌ها، تجزیه کشورها و مبارزه با محور مقاومت همچون ایران، راهبرد امنیت خود را بر اساس غوغاسالاری تعریف کند. اما این اقدامات سبب تنزل جایگاه این کشور شده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی همچنین ترامپ را صرفاً عاملی برای اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها دانست و افزود: این قبیل موضع‌گیری‌ها تنها از سوی شخص ترامپ صورت نمی‌گیرد و کسانی که در پشت پرده درباره راهبردهای کلان تصمیم می‌گیرند، راهبرد آمریکا را به سمت مقابله با ایران پیش می‌برند و ترامپ فقط مجری سیاست‌های آن‌هاست.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در ادامه گفـت: برجام یک توافقنامه بین‌المللی است و گرچه جمهوری اسلامی هنوز به آن پایبند است اما به هر حال با اظهارات ترامپ درباره برجام که آن را توافقی فاجعه‌بار خواند، ایران نباید پیشتاز خروج از برجام باشد. آمریکا از برجام خارج نخواهد شد و تنها از این‌گونه اظهارات تند علیه برجام و نفوذ منطقه‌ای ایران به عنوان سکویی برای حملات علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین افزود: قبل از برجام وضعیت به این شکل بود که هر وقت آن‌ها اقداماتی را علیه ایران به کار می‌بردند، در مقابل ما غنی‌سازی را افزایش می‌دادیم اما در حال حاضر آن‌ها به اشکال مختلف ایران را تهدید می‌کنند و ناقض برجام هستند و ما عملاً نمی‌توانیم اقدامی انجام بدهیم و این ابزار هم از دست ما گرفته شده است.

آب در هاون کوبیدن آمریکا

به اعتقاد سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهارات ترامپ در رونمایی از راهبرد امنیت ملی آمریکا تکرار اتهام‌زنی‌های سابق این کشور است. آمریکا در حالی راهبرد خود را بر مقابله با ایران قرار داده که شاهد تنش‌آفرینی‌ها و جنگ‌افروزی‌های متعدد دولت آمریکا با همکاری حامیان منطقه‌ای آن هستیم.

سیدحسین نقوی‌حسینی در ادامه اظهار داشت: ترامپ با ضعیف و فاجعه‌خواندن برجام در واقع به دنبال توقف اجرای این قرارداد است اما نمی‌خواهد هزینه آن را بپردازد. به همین علت ایران را متهم می‌کند که عامل نقض برجام شده و ما را یاغی می‌نامد. این اظهارات گستاخانه در حالی از سوی ترامپ مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به همه تکالیف خود عمل کرده و اتفاقاً ایران از جامعه جهانی مطالبه‌گر است که چرا زمانی که ما به تعهدات خود عمل کردیم، آن‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این‌گونه تلاش‌های مذبوحانه آمریکا راه به جایی نخواهد برد چون آژانس انرژی اتمی تاکنون در بیانیه‌های خود ۹ بار اعلام کرده که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و هیچ انحرافی هم در رفتار ایران مشاهده نشده است. این اقدامات آمریکایی‌ها تنها تلاشی بیهوده و مصداق آب در هاون کوبیدن است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.