رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: پایتخت معادل بودجه شهرداری تهران هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌پردازد.

هزینه آلودگی هوای پایتخت معادل بودجه شهرداری تهران است

به گزارش قدس آنلاین، مجید فراهانی در خصوص هزینه‌کرد پایتخت در زمان آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا هزینه‌های متعددی را به کشور شهر و شهروندان تحمیل می‌کند که در مهمترین بخش هزینه ها بر اساس کف آمار منتشر شده سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در ایران جان خود را براثر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت میزان هزینه‌های وارد شده به شهر تهران بر اثر آلودگی هوا را به تفکیک موارد اعلام کرد و اذعان کرد: هزینه تعطیلی های روزانه پایتخت که بر اثر آلودگی هوا صورت می‌گیرد ۱۰۰ میلیارد تومان است که به طور میانگین حدود ۴۱۰ میلیارد تومان هزینه های شیوع امراض، بیماری ۲۱۰ میلیارد تومان و تاثیر آلودگی هوا بر مرگ و میر ۵۱۰ میلیارد تومان و هر روز تعطیلی ۱۰۰ میلیارد تومان است که اینها بخشی از هزینه‌های برآورد شده است.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بر اساس آمار منتشر شده بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است و این یعنی پایتخت معادل بودجه شهرداری تهران هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌پردازد.

 به گفته فراهانی، از میان ۲۰ هزار نفری که سالانه در ایران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، بیش از ۵ هزار نفر پایتخت نشین هستند.

 وی با تاکید بر اینکه تجزیه و تحلیل اقتصادی آلودگی هوا کار ساده‌ای نیست، گفت: کمی ساختن هزینه اقتصادی آلودگی هوا مشکل است اما با افزایش مهار آلودگی هوا زیان‌های ناشی از آن کم می‌شود و به میزانی که برای مهار آلودگی هزینه شود، به همان میزان زیان‌های ناشی از صدمات و هزینه اقتصادی آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، ادامه داد: به منظور جلوگیری از هزینه‌های اضافی برای بهبود وضعیت آلودگی هوای پایتخت لازم است تمامی نهادهای نظارتی و مسئول اولویت خود را بهبود آلودگی هوا قرار دهند، چراکه ساماندهی این وضعیت فوق بحرانی به یک عزم ملی نیاز دارد.

 فراهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی در این بحث درگیر هستند، اظهار کرد: تا زمانی که بحران آلودگی هوا در اولویت تمام دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس، دولت و شهرداری تهران قرار نگیرد، نمی‌توان امیدی به حل مشکل داشت.

 وی تاکید کرد: در حقیقت باید همزمان با تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری مانند کشورهای دیگر سفرهای درون شهری را مدیریت کنیم و از طریق افزایش عوارض های استفاده از خودرو شخصی و  افزایش قیمت سوخت هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی کم و هزینه استفاده از خودرو شخصی بالا باشد.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه استفاده از راهکارها نیاز به پیش شرط هایی دارد که باید اجرایی شود، گفت: در غیر این صورت تحمیل هزینه اضافه به شهروندان در چنین شرایطی اجحاف در حق مردم است.

 فراهانی مهم‌ترین پیش شرط‌ ها را دسترسی راحت و آسان به ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و تصریح کرد: با وجود چنین زیرساختی می‌شود عوارض خودرو را افزایش داد، چراکه بیش از ۸۰درصد خودروهای شخصی در تهران تک سرنشین هستند.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان می توانیم واگن تهیه کنیم و سرفاصله قطارها را به ۲ دقیقه برسانیم. در چنین شرایطی می‌توان تعداد جابه‌جایی دو میلیون مسافر در تهران را به ۷ میلیون نفر تغییر داد.

 فراهانی با بیان اینکه براساس استانداردها و آماری که در شورای شهر تهران در دست داریم، امروزه فقط ۵۰ درصد از استانداردهای تعریف شده خدماتی به مردم خدمت رسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: در شهر تهران بر اساس استانداردها باید ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد این در حالی است که اکنون حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس موجود است.

 وی با اشاره به اینکه در این زمینه دولت وظایف خود را انجام نداده است، گفت: در سال گذشته تصویب شده بود دولت برای مترو ۲ هزار واگن تامین کند که ۱۰۰۰ واگن متعلق به پایتخت بود اما تاکنون این امر محقق نشده است. براساس قانون دولت موظف بود ۵۰ درصد از هزینه توسعه مترو را بپردازد اما در سال‌های اخیر ریالی برای توسعه مترو پرداخت نشده و براساس قانون و بودجه دولت موظف است پول یک سوم بلیط های مسافران را پرداخت کند که هیچ وجهی تا کنون پرداخت نشده است.

 به گفته رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران دولت موظف است ۶۰ درصد از جریمه‌های رانندگی را به شهرداری تهران بدهد که چنین اتفاقی رخ نداده و هزینه‌ای با این عنوان به شهرداری پرداخت نشده است، این در حالی است که هزینه دوربین های کنترل ترافیک و طرح ترافیک را شهرداری پرداخت می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.