اصفهان- سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان گفت: معاونت دانش و پژوهش سپاه از سال ۱۳۸۹ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، گسترش فضای پژوهشی و علمی در کشور، خودکفایی علمی و نیز تبدیل شدن ایران به یکی از قطب‌های علمی در منطقه و جهان راه‌اندازی شد.

تبدیل ایران به قطب علمی منطقه مهمترین هدف راه‌اندازی معاونت دانش و پژوهش سپاه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رسول گلکار ظهر چهارشنبه در نشست خبری سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: جهت‌گیری و شعار امسال در هفته پژوهش این است که بدون پژوهش تصمیم‌گیری نکنید تا تصمیمات آنی گرفته نشود و سیر منطقی پیدا کند.

وی افزود: از سال ۱۳۸۹ در پی فرمان جهاد علمی که از طرف مقام معظم رهبری صادر شد و بر مدیریت دانش و نهضت نرم‌افزاری تأکید داشتند، در قالب یکی از راهبردهای اساسی تحول و تعالی سپاه و برداشتن گام‌های اساسی در راستای تحقق منویات ایشان، گسترش فضای پژوهشی و علمی در کشور، خودکفایی علمی و نیز تبدیل شدن ایران به یکی از قطب‌های علمی در منطقه و جهان معاونت دانش و پژوهش سپاه راه‌اندازی شد.

سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان با بیان این‌که در این معاونت دو هدف را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برخورداری از قدرت علمی و دانش لازم که توان الگوبخشی انقلابی در سطح جامعه را داشته باشد هدف برون‌سازمانی این معاونت است، ایجاد محیطی پرجاذبه و عالمانه برای پرورش استعدادها و خلاقیت‌های کارکنان سپاه نیز هدف درون‌سازمانی این معاونت است.

وی ادامه داد: به لحاظ نوع مأموریت، رسالت و ماهیت ما که باید پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن باشد و همچنین لزوم گفتمان‌سازی در این راستا و نیز داشتن عمق‌بخشی داخلی باید با بدنه اجتماع خصوصاً اقشار مردمی و جوانان بسیجی ارتباط داشته باشیم.

گلکار با بیان این‌که برای جذب نخبگان بسیجی در همه اقشار از مقطع دبستان تا دانشگاه معاونت علمی پژوهشی و فناوری بسیج فعالیت می‌کند که بیشتر به دنبال جذب نخبگان بسیج است، گفت: در معاونت دانش پژوهش بیشتر به دنبال این هستیم که از توان و ظرفیت علمی نخبگان پاسدار استفاده کنیم و بتوانیم مشکلات سازمانی خودمان را در راستای بهبود مأموریت‌ها و تحقق برنامه‌های سپاه حل کنیم.

وی اضافه کرد: سپاه در دهه اخیر با جذب و گزینش نیروهایی که هم انقلابی هستند و هم برخوردار از توان دانشی، پژوهشی و نخبگی هستند توانسته گام‌های بلندی در مسیر علمی و پویا کردن نهاد سپاه بردارد و خیلی از نیازمندی‌های سازمانی را با دستان نیروهای داخلی تأمین کند، این در حالی است که در خیلی از نهادها برای رفع نیازهای پژوهشی از ظرفیت نیروی بیرونی استفاده می‌کنند.

سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان در ادامه بیان داشت: ما پاسدارپژوهشگرانی در طیفی وسیع داریم که در حوزه‌های جنگ نرم یا نیمه‌سخت در حال فعالیت هستند که این‌ها هم در دانشگاه‌های زیرمجموعه سپاه و هم در دانشگاه‌های سراسری تحصیل کرده‌اند.

وی در ادامه نیازسنجی و اجرای پژوهش‌های کاربردی، تجربه‌نگاری، تبادل و نشر دانش، اندیشه‌ورزی و ایده‌پردازی و یادگیری و آموزه‌یابی دانشی را از مجموعه فعالیت‌های این معاونت دانست و تبیین کرد: در راستای بهبود اداره سازمان و مأموریت‌های سازمانی و تحقق بهتر برنامه‌ها هر سال از رده‌های مختلف نیازسنجی شده و از این‌ها خواسته می‌شود که با استفاده از پویشگران و پژوهشگران اقدام به کشف و احصای موضوعات پژوهشی و نیازهای پژوهشی کنند.

گلکار در ادامه مطرح کرد: در شورای پژوهش و شورای عالی اندیشه‌ورزی موضوعات پژوهشی بررسی شده و در صورت تصویب با استفاده از پژوهشگران توانمند داخلی مجموعه سپاه پژوهش مورد نظر انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خاصیت پژوهش‌های سپاه این است که نسبت به سایر مجموعه‌ها روی کاربست و کاربردی کردن نتایج و یافته‌های پژوهشی و تبدیل این یافته‌ها به آموزه‌یابی تأکید ویژه‌ای داریم، عنوان کرد: تا کنون بیش از ۳۰ پژوهش کاربردی در حوزه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس، فرهنگی، مدیرتی، جنگ نرم و ... داشته‌ایم که با استفاده از سیر نیازسنجی علمی، عملی شد و در اختیار نهادهای بهره‌بردار قرار گرفت.

سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان با اشاره به فعالیت قسمت مدیریت دانش یا تجربه‌نگاری، اذعان کرد: تعداد کل تجارب نگارش‌شده چهار هزار و ۲۰۰، تعداد ارزیابی‌های صورت‌گرفته سه هزار و ۹۲۴، تعداد ارزشیابی‌های محتوایی صورت گرفته سه هزار و ۲۰۰ و تعداد کاربران ثبت شده در سامانه تجارب نیز هزار و ۳۹۴ تجربه است.

وی با بیان این‌که تجربه نگاری‌ها در ۱۳ لایه از جمله جنگ سخت، جنگ نیمه سخت، راهکارهای مقابله با تهدیدات نرم، حفاظتی، امنیتی، آماد و پشتیبانی، عملیات زمینی، امر به معروف و نهی از منکر، عقیدتی، سیاسی و بهداشت و درمان است، ابراز کرد: در تجربه‌نگاری هدف تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و آشکار است و به دنبال این هستیم که انتقال و تبادل تجربه بین همکاران اتفاق بیفتد.

گلکار اضافه کرد: تجربه‌نگاری دو خاصیت دارد که یکی این است که راه رفته را دوباره نمی‌رویم و اشتباه تکرار نمی‌شود، همچنین در برنامه‌ها و مأموریت‌ها خیلی زودتر به نتیجه می‌رسیم و نتیجه نیز به شیوه کیفی است، ما در این حوزه حرف زیادی برای گفتن داریم و تا الآن ۵ کتاب تجربه‌نگاری در حوزه‌های مختلف تدوین شده و ضریب نفوذ بالایی دارد، این اقدام  سیر ۶ ساله را طی کرده است.

وی با بیان این‌که مدیریت دانش در کشور ما از اواسط دهه ۸۰ شکل گرفت، تصریح کرد: در حوزه تجربه‌نگاری هر تجربه‌ای قبول نمی‌شود و به دنبال تجاربی هستیم که قابل گسترش باشد تا بتوانیم در راه اعتلا و بهبود سازمانی از تجارب استفاده کنیم و تجربه نگاری در سازمان در حال نهادینه شدن است.

سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان با تأکید بر این‌که در مدیریت دانش رشد کمی و کیفی خوبی داشتیم که در لایه‌های مختلف اشاعه پیدا کرده است، گفت: به مدت ۶ سال است که بخش اندیشه‌ورزی و ایده‌پردازی فعالیت دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: انجام پژوهش، تشکیل تیم اندیشه‌ورزی، برگزاری همایش علمی محدود و تخصصی و نشست علمی و تخصصی و میزگرد علمی روش‌های پاسخگویی به نیازهای دانشی است.

تشکیل ۲۰ تیم اندیشه‌ورزی در سپاه

گلکار در تشریح فعالیت‌های تیم اندیشه‌ورزی بیان کرد: در این حوزه از همان فرآیند احصای تجارب استفاده شده و تیمی تشکیل می‌دهیم که می‌تواند سه تا ۹ نفر عضو داشته باشد، البته اعضایی که اندیشه‌ورز بوده و قدرت فکر داشته باشند؛ در حوزه اندیشه‌ورزی در راستای گسترش این مهم و فرهنگ کردن اندیشه تیم اندیشه‌ورزی تشکیل می‌دهیم که باید از کارشناسان مربوطه دعوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: قابلیت تشکیل صدها تیم اندیشه‌ورزی را در سپاه داریم، تیم اندیشه‌ورزی در سه تا ۵ ماه یا کمتر به یک نیازدانشی پاسخ می‌دهد و تاکنون ۲۰ تیم تشکیل شده است و طلاق، کتابخوانی، فرقه‌های ضاله و نحوه مقابله با آن‌ها، کیفی‌سازی اردوهای راهیان نور و استفاده از ظرفیت مساجد برای گفتمان‌سازی انقلابی از جمله موضوعاتی است که در تیم‌های اندیشه‌ورز بررسی می‌شود.

سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان با ذکر این نکته که توانسته‌ایم اندیشه‌ورزی را خوب جلو ببریم، گفت: نتایج فعالیت تیم اندیشه‌ورزی هم به عنوان تقدیر از فرد و هم اشاعه و در اختیار همه قرارگرفتن چاپ می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت در حوزه تبادل نشر و دانش، اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص محصولات دانشی و پژوهشی پیک تخصصی دانش و فصلنامه تخصصی به نام دانشنامه سپاهان منتشر می‌شود که در اختیار همکاران قرار می‌گیرد، همچنین برگزاری جشنواره‌های علمی پژوهشی، برگزاری بازدیدهای علمی در طول سال و همه تولیدات دانشی به عهده این قسمت است.

گلکار با بیان این‌که در فصلنامه‌ها مقالات علمی پژوهشی، قسمتی از تجارب مهم و ارزشمند و مقالات همکاران کار می‌شود، افزود: تا الآن ۶ فصلنامه چاپ کرده‌ایم که در ستاد کل نیروهای مسلح حائز رتبه برتر شد و به دنبال کیفی کردن فصلنامه‌ها هستیم؛ با این فصلنامه‌ها هم جذب پژوهشگر و هم به جا گذاشتن یک محتوا برای استفاده همه را داریم.

وی با تأکید بر این‌که در کاربست دانش خیلی خلأ داریم، عنوان کرد: در قسمت یادگیری پیامدسنجی می‌کنیم به این معنی که پژوهشی که انجام شده و تیم اندیشه‌ورزی که تشکیل و همایشی که برگزار شده چه تأثیری در سازمان شما داشته است؛ وقتی می‌خواهیم مسائل دانشی و نیازهای سازمانی را بررسی کنیم چند منبع داریم.

سرپرست معاونت دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان ادامه داد: منابع کشف مسائل و نیازهای دانشی با استفاده از پژوهشگران و پویشگران عبارت هستند از بیانات مقام معظم رهبری، هدف‌گذاری‌ها، چشم اندازها و تصاویر، روندها در سپاه، جامعه، انقلاب و جهان، مأموریت‌های واگذارشده، منابع دینی، رخدادها و رویدادهای جهانی، ملی و استانی، خلأها، نقص‌ها و آسیب‌ها در وضع موجود و تهدیدها، فرصت‌ها و نقاط قوت.

وی اضافه کرد: قرارگاه جوادالائمه در معاونت فرهنگی سپاه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر را بررسی می‌کند که فلاورجان و ملایر در سطح کشور پایلوت هستند؛ در زمینه طلاق در کارگروه‌های مختلف کار شده و پژوهش‌هایی انجام می‌شود؛ همچنین ما به دنبال این هستیم که از طریق مراکز فرهنگی و مشاوره که داریم حداقل سازمان خودمان را مصونیت بخشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.