کرمان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به وجود سه هزار پروژه نیمه تمام در استان کرمان گفت: استان کرمان پنجمین استان در زمینه درآمدها در سطح کشور است.

۳ هزار پروژه نیمه‌تمام در استان کرمان وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، جعفر رودری صبح امروز در نشست خبری در رابطه با تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۹۷، با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۹۷ تغییراتی نسبت به بودجه‌های قبلی دارد اظهار داشت: زمانی انتظار موفقیت را در یک برنامه داریم که مردم همراهی‌ کنند و با برنامه‌های توسعه همگام باشند.

وی با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند موثر باشد افزود: با یک اطلاع‌رسانی درست در این حوزه می‌توان هدف غایی و رسیدن به توسعه را به مردم نشان داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه رقم در لایحه بودجه یک میلیارد و ۱۹۴ هزار تومان است گفت: یک سوم بودجه کشور مربوط به بودجه عمومی و دو سوم مربوط به بنگاه‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت است.

وی با اشاره به اینکه  درآمدهای اختصاصی از محل درآمدهایی که در قانون دیده شده است، وصول می‌شود و در جاهای مشخص هم هزینه می‌شود تصریح کرد:  ۳۶۸ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت است که ۱۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان آن مربوط به درآمدها است و هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی است.

رودری با بیان اینکه در کشور ما کسری بودجه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری‌های دارایی مالی تامین می‌شود  گفت: ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌گذاری تامین می‌شود و دارایی مالی هم شامل مواردی چون اسناد خزانه، اوراق مشارکت و برداشت از صندوق توسعه ملی  ۶۸ هزار میلیارد تومان است و ۶ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام دولتی است .

وی با اشاره به اینکه عمده مالیات‌ها ۱۲۹ میلیارد تومان است گفت: دولت افزایش ضرایب مالیاتی را دنبال نکرده است و ۶۵ درصد بودجه را هزینه‌ها تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه در چهار بخش مباحث مربوط به ویژگی‌های لایه بودجه ۹۷ دیده شده است تصریح کرد: بخشی از افزایش مالیات در لایحه بودجه ۹۷ به علت رقم واقعی مربوط به تورم و بخشی هم از محل افزایش پایه‌های مالیاتی است و افزایش نرخ‌های مالیاتی دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌های خاص برنامه‌ای در بودجه شامل آب، محیط زیست، حمل و نقل، بافت فرسوده شهری، تقویت و توجه ویژه به تولید و اشتغال که به سطح رفاه اجتماعی جامعه به طور مستقیم برمی گردد، کمک به ساماندهی بافت‌های فرسوده و مناطق آسیب‌دیده از زلزله، توسعه سواحل مکران و تقویت بنیه دفاعی است.

رودری افزود: در بودجه سال ۹۷ در حوزه مشارکت بخش عمومی و خصوصی به صادرات غیرنفتی و عدالت اجتماعی توجه شده است.

وی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را یکی دیگر از بخش‌های لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد و گفت : در این بخش اهداف کمی سالانه برای دستگاه‌ها براساس مبنا و  ملاک توزیع اعتبارات در نظر گرفته شده و این در حالی است  که هم اکنون کمتر به بحث عملکرد دستگاه‌ها توجه می‌شود و بهای تمام‌شده فعالیت حساب می‌شود و ۱۰۰ درصد دستگاه‌های استانی به شکل بودجه بر مبنای عملکرد هستند .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به افزایش اختیارات و اعتبارات  استان‌ها در لایحه بودجه ۹۷؛ تصریح کرد: در این بخش امکان نظارت بیشتر بر هزینه‌ها را می‌توان داشت و بر این اساس  شفافیت بودجه  و  ردیف های آن صورت گرفته که از ۳۳۷ ردیف به ۱۳۸ ردیف کاهش یافته است.

وی با اشاره به تمرکزگرایی بودجه گفت: سهم استان‌ها در اعتبارات هزینه‌ای از ۴/۳ درصد به بیش از ۲۴ درصد افزایش می‌یابد و سهم استان‌ها در اعتبارات سرمایه‌ای به بیش از ۳۰ درصد در سال ۹۷ لحاظ شده است.

رودری  افزود: در لایحه بورجه سال ۹۷، ۸۶۸ طرح ملی تملک داریی‌های سرمایه‌ای، استانی می‌شود و بیشترین بودجه به آموزش و پرورش و بنیاد شهید استان‌ها تخصیص داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان الگوهای توانمندسازی و مشارکت مردم را در طرح اشتغال داشته‌ایم، بیان کرد: توجه به تولید و اشتغال در بودجه ۹۷ مورد توجه قرار گرفته است و این در شرایطی است که بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در کشور داریم و  در استان کرمان ۶۰ درصد بیکاران دارای تحصیلات عالیه هستند.

وی با بیان اینکه اشتغال فراگیر، اشتغال عشایری و روستایی و اشتغال حمایتی برای ۹۸۰ هزار نفر در لایحه بودجه سال ۹۷ دیده شده است، گفت: یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع ویژه برای ایجاد اشتغال در سال جاری دیده شده است.

رودری از وجود ۷۱ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور خبرداد و افزود: از این تعداد حدود ۶ هزار پروژه ملی و حدود ۶۵ هزار پروژه استانی است و در استان کرمان نیز ۳ هزار پروژه استانی نیمه‌تمام وجود دارد و حوزه‌های قابل واگذاری در بخش غیردولتی در بودجه ۹۷ مشخص شده است.

وی با بیان اینکه ۱۱۹ پروژه نیمه‌تمام را در استان کرمان با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان واگذار شده است، گفت: در سالجاری به شکل جدی‌تر پروژه‌های نیمه تمام در برنامه دیده شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان افزود: در بودجه سال ۹۷ خلاءهایی که تاکنون برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام وجود داشت،چاره‌اندیشی شده است.

وی شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر و زیر خط فقر از طریق زیرپوشش قرار دادن تمام افراد با درآمد کمتر از میزان مستمری نهادهای حمایتی و  توجه ویژه به عدالت اجتماعی از دیگر ویژگی‌های بودجه ۹۷  عنوان کرد.

رودری با بیان اینکه استان کرمان پنجمین استان در زمینه درآمدها در سطح کشور است گفت: شاخص‌ترین وجه در درآمدها برای استان کرمان بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه زمانی که قیمت عوامل تولید افزایش پیدا می‌کند، این امر می‌تواند موجب کاهش رشد اقتصادی و اشتغال شود تصریح کرد: آمار بیکاری در استان کرمان در سال ۹۰ برابر با ۱۶۷ هزار نفر بوده و در سال ۹۵ برابر با ۱۱۷ هزار نفر و نرخ بیکاری در سال ۹۵ ،  ۱۱.۵ درصد بود که نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری در این استان است  و بر اساس آنچه پیش‌بینی‌شده است باید سالانه ۳۵ تا ۳۷ هزار فرصت شغلی در استان کرمان ایجاد شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه کرمان رتبه سوم واگذاری پروژه های عمرانی را در سطح کشور دارد خاطرنشان کرد:  لیست پروژه‌های نیمه‌تمام را به معین‌های اقتصادی مناطق هشت‌گانه اقتصاد مقاومتی ارائه شده تا به بخش خصوصی در سراسر کشور ارائه کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.