سخنگوی دولت گفت: محاسباتی صورت گرفته که اگر در سناریوهای مختلف بخواهیم تغییری در حامل‌های انرژی داشته باشیم، چقدر نرخ تورم تغییر خواهد کرد. این عددی که در محاسباتمان است بین 2 تا 4/2 واحد درصد است. محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره گزارش بانک جهانی درباره دو رقمی شدن نرخ تورم در صورت افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به 1500 و 400 تومان، افزود: محاسبات ما نشان می‌دهد حداکثر امکان دارد تورم 5/10 یا 11 درصد شود.

تورم با افزایش قیمت بنزین از 11 درصد بیشتر نمی‌شود

قدس آنلاین - سخنگوی دولت گفت: محاسباتی صورت گرفته که اگر در سناریوهای مختلف بخواهیم تغییری در حاملهای انرژی داشته باشیم، چقدر نرخ تورم تغییر خواهد کرد. این عددی که در محاسباتمان است بین 2 تا 4/2 واحد درصد است.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره گزارش بانک جهانی درباره دو رقمی شدن نرخ تورم در صورت افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به 1500 و 400 تومان، افزود: محاسبات ما نشان میدهد حداکثر امکان دارد تورم  5/10 یا 11 درصد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره راهکارها و تدابیر دولت برای مهار و تعدیل آثار تورمی این تغییر نرخ اظهارداشت: ما بیش از این هم اجازه نخواهیم داد عدهای به این بهانه اقدام به گران فروشی کنند.

 300 هزار میلیارد تومان برای اشتغال

نوبخت، درباره گمانههای مطرح در مورد تغییر نرخ پیشنهادی دولت برای بنزین و گازوئیل با بیان اینکه نرخ حاملهای انرژی هنوز قطعی نشده است به خبرنگار ما گفت: ما یک مجوز کلی از مجلس داشتیم که بتوانیم حداکثر تا حدود 17 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت حاملهای انرژی را برای بحث اشتغال به کار ببریم. برای اشتغال به حدود 75 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که در چهار سال آینده حدود 300 هزار میلیارد تومان برای اشتغال هزینه خواهد شد. سیاست دولت این نیست که هر سال این اصلاح قیمتهای حاملهای انرژی را انجام دهد، همان طور که از دو سال پیش این اقدام انجام نشد. بی تردید اگر انجام شود، فقط یک بار است و اجازه نخواهیم داد مانند گذشته هر سال بگوییم قیمت حاملهای انرژی را درصدی بالا ببرند. وی تصریح کرد: قانون هم یارانهها را منوط کرده به اصلاح قیمت که ما باید آن را به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسانیم.

میخواهیم اشتغال بزرگ ایجاد کنیم

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با بیان اینکه آنچه در سال آینده دنبال میشود، مهار تورم و در کنار آن موضوع اشتغال، تولید و کاهش فقر مطلق است و در سال قبل از دو مسیر، اشتغال و تولید را دنبال کردیم، اظهار داشت: یک مسیر، تسهیلات غیردولتی که عموماً بانکی بود و برای واحدهای تولیدی بخش خصوصی، وام پرداخت میشد که 17 هزار و 900 میلیارد تومان به حدود 24 هزار واحد تولیدی تسهیلات دادیم و از مسیر دیگر، 42 هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی از خزانه به طرحهای عمرانی اختصاص دادیم. آثار آن را هم برای رشد اشتغال در سال گذشته و نیمه اول امسال مشاهده کردیم که به رشد حدود 5/6 درصدی تا 7 درصدی بدون نفت و با نفت و کاهش یک درصدی نرخ بیکاری منجر شد.

نوبخت ادامه داد: برای سال 97 رقم17 هزار و 900 میلیارد تومان به 75 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که بخش کوچکی از آن؛ یعنی 17 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح حاملهای انرژی به دست میآید و بقیه از منابع دیگر تأمین میشود، برای اینکه اشتغال بزرگ ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع، بحث مقابله با فقر است. ما از طریق کمک بخش غیردولتی در طرحهایمان به جای 42 هزار میلیارد تومان در سال گذشته، در سال آینده بیش از 126 هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی خواهیم گذاشت.

سخنگوی دولت افزود: سال آینده همه یارانههایی که دریافت میکنیم باز به جامعه برمیگردانیم، اما شکلش عوض خواهد شد و میخواهیم برای کاهش فقر مطلق عمل کنیم. نه تنها سال آینده به همه کسانی که نیازمند هستند یارانه خواهیم داد، بلکه کسانی که دریافت یارانهشان کمتر از خط مستمر پرداخت است، یارانه مجدد هم خواهیم داد.

 دادستان کل امان ندهد

نوبخت در واکنش به سخنان دادستان کل کشور مبنی بر اینکه برخی از مقامات خودشان در بحث قاچاق سهم دارند، خاطرنشان کرد: این سخن در فضای مجازی و رسانه مطرح نشده، بلکه توسط دادستان کل کشور مطرح شده است که قدرت قضایی دارند و سؤال ایجاد میکند. بنابراین، انتظار میرود به جای گفتن این مسئله یک لحظه به کسی که خطاکار و در ارتباط با قاچاق فعال است، امان ندهند و اقدامات قضایی انجام دهند. در غیر این صورت، تمام مقامات و مسئولان قوای مقننه و مجریه و همه در مظان این اتهام قرار میگیرند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.