بجنورد- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان شمالی گفت: آمادگی این استان را برای تبدیل شدن به پایلوت کشوری در سه حوزه گفت و گوی ملی خانواده، معیشت پایدار اقشار آسیب پذیر و زدودن اسراف از فرهنگ مصرف جامعه با رویکرد ارتقای فرهنگ عمومی، به وزارت کشور اعلام کرده ایم.

آمادگی خراسان شمالی برای تبدیل شدن به استان نمونه در ۳ حوزه اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، مهرداد ابراهیمی در نشست هم اندیشی کارشناسان دفتر توانمندسازی خانواده و زنان ادارات کل بهزیستی سراسر کشور تصریح کرد: برای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، تعامل مثبت بخش دولتی با غیردولتی و تشکل های مردمی اهمیت زیادی دارد و در همین راستا تلاش شده است با تصویب اعتبارات مناسب در کارگروه اجتماعی استان، از ظرفیت سمن ها برای انجام پژوهش های کاربردی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی به نحو مطلوب بهره گیریم.

وی هم چنین لزوم آگاه سازی مردم از حقوق شهروندی خود، حرکت به سوی برقراری نظام تأمین اجتماعی فراگیر و توانمندسازی خانواده های آسیب پذیر و زنان سرپرست خانوار را مورد تأکید قرار داد و آن ها را زمینه ساز کاهش آمار ورودی پرونده های قضائی و جلوگیری از بر هم خوردن آرامش روانی جامعه توصیف کرد.

ابراهیمی با اشاره به برنامه های حمایتی دولت تدبیر و امید از زنان سرپرست خانوار، اهمیت حمایت های اقتصادی، آموزش های توانمندسازی متناسب با شرایط فردی و لزوم خودمراقبتی این قشر را گوشزد کرد و گفت: بر هم خوردن تعادل و آرامش روانی این افراد تبعات زیادی دارد که به فرزندان و در نهایت به جامعه منتقل می شود؛ بنابراین باید برای زنان و خانواده های آسیب دیده برنامه های حمایتی و آموزشی خاصی در نظر گرفت.

لزوم به روز رسانی اطلاعات تخصصی کارشناسان بهزیستی و تسلط آنان بر پدیده های روز و اتخاذ راهکارهای جدید برای پیش بینی، پیشگیری، مقابله و بازسازی متعاقب بروز آسیب های اجتماعی از دیگر نکات مورد اشاره و تأکید وی خطاب به حاضران در نشست بود.

دکتر ابراهیمی با اشاره به نوعی آنارشیسم و لمپنیسم اجتماعی که گریبانگیر قشرهایی از نسل جوان در بسیاری از جوامع کنونی شده است، تصریح کرد: برای اتخاذ راهکارهای علمی در این حوزه باید زبان مشترک و فهم و درک مشترک با جوانان را یافت تا از بروز مشکل و ناهنجاری در خانواده و جامعه جلوگیری شود.

وی هم چنین با ذکر مهم ترین ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی و تقسیم بندی خانواده ها به ۴ گروه متعالی، متعادل، متزلزل و متلاشی خاطرنشان کرد: اگر با اقدامات حمایتی مناسب نتوان از خانواده های متزلزل پشتیبانی کرد، این خانواده ها به سوی خانواده متلاشی پیش می روند اما با ارائه حمایت های لازم می توان آن ها را به سوی گروه خانواده های متعادل سوق داد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور هم در این نشست کارگاهی با برشمردن مهم ترین برنامه های دولت برای کمک به پایداری خانواده ها، از تقسیم کار ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی خبر داد و گفت: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب و اهتمام دولت و مجلس، در برنامه ششم توسعه برنامه های خاصی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار درنظر گرفته شده است.

دکتر مسعودی فرید هم چنین با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی که در سفر مهرماه ۹۱ معظم له به خراسان شمالی مطرح شد، آمادگی سازمان بهزیستی کشور را برای تحقق اهداف این حوزه اعلام کرد.

اسماعیل قربانی مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی هم ضرورت ارتقای جایگاه سازمانی بهزیستی را یادآور شد و گفت: برای توسعه متوازن و کاهش آمار آسیب های اجتماعی، به تعامل بیشتر بخش های دولتی و غیردولتی در قالب اصول حکمرانی مطلوب نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.