اصفهان- آیین شب یلدا یا شب چله، همراه با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین داشته و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

وقتی شیرینی یلدا با گرانی قیمت ها تلخ می شود/ مردم از گرانی ها خسته شده اند

قدس آنلاین- گروه استان ها: فرا رسیدن ایامی همچون شب یلدا همواره برای صاحبان فروشگاه‌های آجیل، فرصتی مطلوب و درآمدساز است، اما در فاصله کمتر از یک روز مانده به آغاز فصل زمستان و طولانی‌ترین شب سال که بازار خشکبار و تنقلات طبق سنت هر ساله آماده تأمین تقاضای این ایام است، مغازه‌های آجیل فروشی شهر اصفهان گویا فقط به ویترینی برای تماشای مردمی مبدل شده که قدرت خرید ندارند.

زمزمه‌های گرانی ۳۰ درصدی انواع آجیل و خشکبار و قیمت‌های سرسام‌آور و خیره‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته سبب شده که رهگذران حتی گوشه چشمی به ویترین مغازه‌های آجیل فروشی شهر اصفهان نداشته باشند.

یکی از فروشنده‌های قدیمی آجیل دراصفهان گفت: به عنوان یک فروشنده و فردی که با خریداران ارتباط مستقیم دارد باید بگویم که قدرت خرید شهروندان در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته و این فقط به دلیل افت توان اقتصادی مردم است.

عباس آجاروندی نبود نقدینگی مناسب در زندگی روزمره مردم سبب این میزان از افت توان خرید دانست و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته مردم از اواسط آذر ماه کم کم اقدام به خرید آجیل و خشکبار شب یلدا می‌کردند، اما امسال به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش قدرت خرید مردم، بازار فروش آجیل در بازار اصفهان راکد مانده است.

وی با بیان اینکه کمتر از یک روز به آغاز شب یلدا باقی‌مانده است، افزود: طی سال گذشته در آخرین ساعات شب یلدا فروش مطلوبی داشتیم، اما امسال بازار آجیل در سکوت و نگاه گذرای مردم سپری شده و خانواده‌ها برای برپا داشتن سنت شب یلدا و بیشتر برای دلخوشی فرزندانشان ترجیح می‌دهند مقداری شکلات و تخمه آفتاب‌گردان خریداری کنند.

آجاروندی بیان کرد: بازار امسال با سال‌های قبل اصلاً قابل قیاس نیست، مشتریان به دنبال جنس ارزان قیمت هستند و اکثر آنها با دیدن قیمت آجیل کیلویی ۴۵ هزاری و حتی ۳۵ هزار تومانی مغازه را ترک می‌کنند این حقیقت بازار ما کاسبان است که خواسته و ناخواسته با رکود و کاهش قدرت خرید مردم گره خورده است.

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی نیز اظهارکرد: در زمان‌های قدیم در خانه پدری جمع می‌شدیم و از این تشریفات خبری نبود.

احمد رضا گفت: قیمت‌های روی کالاها به حدی بالا هستند که کسی که درآمد کافی ندارد نمی‌تواند خرید کند و این سبب شرمندگی پدران در شب یلدا خواهد شد.

این شهروند اصفهانی افزود: افزایش حقوق اقشار مختلف به قدری نبوده که با افزایش قیمت‌های بازار از ناحیه عرضه کالا و خدمات ناشی از تورم برابری کند و نبود توازن میان تورم و افزایش حقوق دلیل رکود در بازار شب یلدا است.

وی بیان کرد: در همین شهر افراد بسیاری را می‌شناسم که همانند من و خانواده‌ام حقوق معوق چند ماهه دارند و البته پس از دریافت آن نیز پولی برای خرید اینگونه اقلام باقی نمی‌ماند، به طور خلاصه یلدا زمانی معنای عید می‌دهد که پول هم درون سفره خانواده باشد.

یک شهروند میانسال دیگری گفت: علی‌رغم اینکه نیم روزی تا شب یلدا باقی مانده، در تلاش هستم بتوانم خریدی اندک انجام دهم تا سفره یلدای خانواده را خالی از آنچه که مرسوم است نگذارم.

وی اظهار داشت: دولت باید تدابیری اندیشه کند و از شرمنده شدن سرپرست خانواده‌های کم‌درآمد در مقابل فرزندان و همسر آنها بکاهد، چرا که ما کشور فقیری نیستیم و حق ما این نیست که شرمنده خانواده‌های خود شویم.

آجیل ۳۰ درصد گران شد/کاهش قدرت خرید مردم 

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ انواع آجیل و خشکبار در بازار اصفهان، گفت: امسال نسبت به سال گذشته مردم استقبالی از خرید آجیل شب یلدا ندارند.

حسین جوانی با بیان اینکه خانواده‌های نوعروسان بیشتر برای خرید آجیل شب یلدا خرید می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از اقشار جامعه به دلیل توان مالی پایین قادر به خرید آجیل نیستند،

امسال نسبت به سال‌های گذشته مردم از لحاظ قدرت خرید در مضیقه بوده و هستند، چرا که قدرت خرید شهروندان اصفهانی در مجموع سال چندین برابر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش تولید و ممنوعیت واردات آجیل و خشکبار خارجی از جمله عوامل افزایش قیمت انواع آجیل نسبت به سال گذشته در بازار اصفهان است، بیان کرد: نرخ آجیل بسته به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، برخی از اقلام آجیل که از خارج وارد می‌شوند و در کشور به عنوان کالای قاچاق شناخته شده‌اند افزایش قیمت بالایی داشته‌اند.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به برداشت انواع آجیل در مهر ماه، گفت: اکنون در آستانه شب یلدا هیچ‌گونه افزایش نرخی در بازار نداشته‌ایم، بلکه با برداشت آجیل در اواخر مهر ماه، قیمت‌ برخی خشکبارها با اندکی افزایش تعیین شده و اکنون شاهدیم نرخ آجیل و خشکبار در بازار اصفهان با افزایش۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه‌رو شده است.

وی پیرامون اینکه قیمت انواع پسته بین ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: هر کیلو پسته درجه یک فندوقی بین ۴۰ تا ۴۴ هزار تومان، پسته اکبری و کله قوچی ۷۰ تا ۷۸ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان برای شب یلدا در بازار اصفهان عرضه می‌شود.

جوانی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی نرخ مغز بادام در مغازه‌های آجیل فروشی اصفهان، افزود: در حال حاضر مغز بادام درشت ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان، مغز بادام ریز ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: بادام هندی در کشور کشت نمی‌شود، اما مطابق قانون واردات این محصول و همچنین مغز بادام خارجی، قاچاق شناخته می‌شود و به موجب این تصمیم شاهد افزایش ۳۰ درصد نرخ بادام هندی و ۲۵ درصدی مغز بادام خارجی هستیم.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان ادامه داد: هم اکنون در بازار اصفهان هر کیلو بادام هندی بین ۶۷ تا ۷۰ هزار تومان و مغز بادام خارجی حدود ۵۰ تا ۶۵ هزار تومان به مشتری فروخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ فندوق نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، گفت: نرخ هر کیلو فندوق قُمی ۵۰ هزار تومان و فندوق شمالی ۴۴ هزار تومان است.

جوانی با تاکید بر اینکه نرخ نخودچی و کشمش نیز حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: کشمش سبز ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان، نخودچی شیرین زعفرانی درجه یک ۱۶تا ۱۸ هزار تومان در بازار اصفهان فروخته می‌شود.

وی به افزایش ۱۵ درصدی مغز گردو در آجیل فروش‌های شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: مغز گردو سفید بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان بیان کرد: در حال حاضر نخودچی دو آتیشه ۲۰ هزار تومان، و تخمه گل آفتابگردان ۹ تا ۱۰هزار تومان است و هر کیلو تخمه ژاپنی ۳۰ هزار تومان، تخمه گل آفتاب ایرانی ۱۲ هزار تومان، تخمه گل آفتاب چینی ۹ هزار تومان، انجیر ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان و آلو قیصی ۳۴ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین آلوچه ورقانی و توت خشک بر اثر سرمازدگی در بازار کم شده، افزایش قیمت داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.