قدس از وضعیت بازار شب یلدای قزوین گزارش می دهد.

بازار میوه و آجیل شب یلدا بیگانه با جیب مردم/ چله زمستانی فرصتی برای دورهمی خانواده های قزوین

قدس آنلاین، گروه استان ها_ رقیه کشاورز: شب یلدای دیگری در راه است و بازار میوه به‌ویژه هندوانه و انار باید داغ باشد، آجیل هم که از دیرباز نقل میان مجلس در مراسمات شب یلدا بوده و در سنت ما ایرانیان از جمله واجبات به‌شمار می‌رود.

اما گرانی‌هایی که این روزها دامن مردم به‌ویژه قشر ضعیف جامعه را گرفته و کسادی بازار را رقم زده است چراکه اکثر مردم ما از کم‌درآمدهای جامعه هستند و درصد کمی از آنها دست‌شان به خرید میوه و آجیل می‌رسد.

پدر خانواده‌های متوسط و ضعیف اگر بتواند برای خانواده خود با چند سر عائله یک هندوانه متوسط برای شب یلدا تهیه کند و دل فرزندان خود را شاد کنند گویا کار بزرگی انجام داده است.

انار گران است و روی آوردن به انارهایی با قیمت متوسط و پایین‌تر و البته بی‌کیفیت‌تر نیز از سوی برخی خانواده‌ها انجام می‌شود.

اما در این روزهای پایانی مانده به شب یلدا افراد سودجویی هم بازار را در دست گرفته و با ورود میوه‌هایی نه‌چندان مرغوب بازارگرمی می‌کنند و چه بسا پس از خرید این میوه‌ها و بردن به منزل با پوچی حرف‌های این سودجویان که قیمت میوه درجه یک را برای میوه نامرغوب گرفته‌اند، مواجه می‌شوند.

آشفته بازاری و گرانی از یک سو، تجملات و تشریفات از سوی شیرینی یلدا را این روزها و سال ها به تلخی تبدیل کرده است و مردم دیگر رغبتی برای خرید به بهانه دورهمی ندارند؛ یلدای ایرانی گویا دیگر این روزها رنگ وبوی یلدای گذشته و دیرینه ایرانیان را ندارد.

یکی از فروشندگان قدیمی در استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: افزایش قیمت بازار میوه و تره بار طی سال، نوسان های بسیاری را به همراه دارد که این نوسات در ایام نزدیک به شب یلدا و طی چند روز گذشته افزایش یافته است.

محمد برزگر با اشاره به اینکه میزان قیمت میوه تأثیرگذار بر میزان استقبال است، بیان کرد: افزایش قیمت میوه موجب می شود تا به همان میزان شاهد کاهش تقاضا باشیم و مشتری در زمان خرید میوه ترجیح می دهد که میوه هایی ارزان قیمت خرید کند.

وی اضافه کرد: با نزدیکی به شب یلدا میزان استقبال مردم از خرید میوه های ویژه این شب از جمله انار و هندوانه افزایش یافته است و برخی از مردم از چند روز گذشته نسبت به خرید اقدام کرده اند و برخی هم در انتظار کاهش قیمت ها هستند.

فروشنده قزوینی گفت: باتوجه به اینکه آداب و رسوم خاصی بین مردم قزوین برای شب یلدا وجود دارد، سعی کرده ایم تا میوه هایی را ارائه دهیم که نیازمند آنها در این شب است؛ البته ناگفته نماند که مشتری در صورت درخواست سایر میوه ها نیز می تواند آن را خرید کند.

برزگر خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در آخرین ساعات شب یلدا فروش مطلوبی داشتیم، اما در سال جاری بازار میوه در سکوت و نگاه گذرای مردم سپری شده و خانواده‌ها برای برپا داشتن سنت شب یلدا و بیشتر برای دلخوشی فرزندانشان ترجیح می‌دهند مقداری شکلات و تخمه آفتاب‌گردان خریداری کنند.

یکی از شهروندان قزوینی نیز در گفت وگو با خبرنگار قدس از گرانی بازار میوه و تره بار، آجیل و خشکبار و شیرینی گلایه کرد و ادامه داد: گران شدن تنقلات، میوه ها خوراکی ها در نزدیکی شب یلدا موجب می شود که انسان از خریدهای ضروری نیز چشم پوشی کند.

محمدصدرا افشار عنوان کرد: متاسفانه زندگی های تجملاتی و اثرگذاری آن بر خانواده ها این زمینه را فراهم کرده است تا خانواده ها، فرصت دورهمی های صمیمانه را از دست بدهند و به تنها نشینی در خانه در مناسبت های سال به ویژه شب یلدا اکتفا کنند.

وی تصریح کرد: در آداب و رسوم ما مردم قزوین است که سفره شب یلدا خالی از آجیل و تنقلات نباشد اما چشم و هم چشمی های ناآگاهانه مردم و اقوام صله رحم را از انسان می گیرد.

شهروند ۲۶ ساله قزوینی یادآور شد: یلدا فرصت مناسبی برای بیان دردها و غم ها، ابراز شادی ها و محبت ها و بسیاری از شیرینی های دیگر است که اگر این شب به دور از فضای مجازی باشد مسلما ماندگاری خاطرات این شب را فراهم می سازد.

اما در این گزارش که صحبت از گرانی میوه‌ها شده، سخنان رییس اتحادیه میوه فروشان استان قزوین را دنبال می کنیم.

حبیب الله صادقی پور به وضعیت بازار میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: قیمت ها در حال حاضر نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

وی با بیان قیمت انار در سطح بازار کمتر از سطح خیابان است، بیان کرد: در بازار کنونی، انار مناسب با قیمت ۶۵۰۰ تومان تا ۷ هزار تومانو در سطح خیابان به مبلغ ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد.

رییس اتحادیه میوه فروشان استان قزوین خاطرنشان کرد: قیمت هندوانه نیز از یکهزار تومان تا ۱۵۰۰ تومان و ۲۵۰۰ تومان متغیر است؛ قبل از فرارسیدن شب یلدا، هنداونه تازه در بازار وجود نداشت و هندوانه های ذخیره شده در انبارها به فروش می رسید.

صادقی پور ضمن بیان این نکته که هندوانه تازه برای شب یلدا در بازار توزیع می شود، اضافه کرد: تا این لحظه برای شب یلدا افزایش قیمت هندوانه نداشته ایم و قیمت آن نسبت به قبل نیز کاهش یافته است. 

وی تصریح کرد: استقبال مردم از بازار مناسب بوده و بیشترین استقبال مردم از خرید میوه هنداونه و انار است.

رییس اتحادیه میوه فروشان استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر پرتغال با قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان، سیب با قیمت ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، انار با قیمت ۶ تا ۸ هزار تومان و موز با قیمت ۵۲۰۰ تا ۵۷۰۰ تومان در بازار میوه و تره بار عرضه می شود.

بنا به این گزارش، افزایش قیمت ها در شب یلدا مردم هرچند که مردم را از خریدهای تجملاتی و تشریفاتی دور می دارد اما فراموش نکنیم که شکستن اندکی تخمه و پسته می تواند صف و صمیمیت را در بین خانواده های ایرانی بیش از پیش کند.

شب یلدا فرصتی برای بودن در کنار هم، شنیدن قصه های مادربزرگ و پدربزرگ و مرور خاطرات شیرین دوران کودکی و نوجوانی است، به امید شبی که زیباترین لحظه های زندگی در قاب تصویر آخرین شب پاییز ایرانیان ضبط شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.