یکی از تازه‌ترین مصوبه‌های شورای عالی بیمه که از اول دی‌ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود، حرف و حدیث‌های زیادی با خود به همراه داشته است!

حذف داروهای پُر مصرف از سبد بیمه‌ها غیر قابل قبول است

قدس آنلاین- یکی از تازه‌ترین مصوبه‌های شورای عالی بیمه که از اول دی‌ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود، حرف و حدیث‌های زیادی با خود به همراه داشته است! مصوبه‌ای که بیان می‌کند در راستای تقویت صندوق‌های بیمه‌ای و پس از تصویب در شورای عالی بیمه، پوشش بیمه‌ای داروهایی که امکان دریافت از داروخانه بدون نسخه پزشک دارند، حذف می‌شود. مصوبه‌ای که با تصویب آن مشخص نشده است چرا باید محرومان از حمایت‌های بیمه‌ای محروم باشند؟

استفاده از حداقل‌های بیمه حق تمام شهروندان است

یک فعال حوزه بهداشت با بیان اینکه سلامت مردم هر کشور باید اولویت اصلی مسئولان آن باشد به خبرنگار ما می‌گوید: کشور پیشرفته و یا در حال پیشرفت به مردمی سالم نیاز دارد که بتوانند کار کنند و سبب پیشرفت کشور شوند. جامعه سالم و در حال توسعه، کشور را به کشوری پیشرفته تبدیل می‌کند. بر اساس سفارش رهبر معظم انقلاب و تمامی مسئولان نظام، داشتن دفترچه بیمه، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمام مردم ایران و استفاده از حداقل‌ترین‌های بیمه، حق هر شهروند کشور است. مواردی که بارها و حتی در همین سال‌های اخیر توسط رهبری به رئیس جمهور و وزیر مربوط گوشزد شده است.

دکتر آرش طاهر قاسمی اضافه می‌کند: می‌دانیم که هر ماه، از حقوق بیشتر افراد جامعه، مبلغی بابت حق بیمه کسر می شود و کارفرما مبلغ مورد نظر را به حساب بیمه واریز می‌کند. هنگام عقد قرار داد بیمه شده با سازمان‌های بیمه‌گر، شرح وظایف تعریف شده است و آن‌ها مکلف به اجرای آن شرح وظایف هستند. حال پرسش اینجاست آیا بیمه‌ها حق دارند حق بیمه من، شما و مردم ایران را در بخش‌های دیگر جامعه هزینه کنند؟ سهام‌های گوناگون بخرند، شرکت‌های متنوع و مختلف تأسیس کنند و دغدغه کارهای اقتصادی داشته باشند، اما از دادن حداقلی خدمات اولیه پزشکی و دارویی که از اهداف اصلی و اولیه تعریف شده برای آن هاست، سر باز زنند؟ آیا مردم ایران حق ندارند از خدمات اولیه و ابتدایی بیمه استفاده کنند؟

طرحی که به محرومان بیشترین آسیب را وارد می‌کند

وی توضیح می‌دهد: بسیاری از مردم برایشان مشخص نیست مبلغ حق بیمه‌ای که با اجبار هر ماه و سر وقت از حقوق آن‌ها کسر می‌شود کجا هزینه می‌شود؟ به نظر می‌رسد نیاز است مسئولان بیمه شفاف‌سازی و بابت دریافت حق بیمه از مردم، هزینه درمان مردم را به طور شفاف اعلام کنند؛ همچنین افزایش هزینه‌های خدمات درمان اولیه که با حذف تعداد زیادی از داروهای پیش پا افتاده و پُر مصرف از طرف سازمان بیمه‌ها بر مردم تحمیل می‌شود، غیرقابل قبول است. جا دارد تمام مردم ایران از این تغییر آگاهی پیدا کنند و از دولت و مسئولان مرتبط توقف این مصوبه را بخواهند تا جلوی این ظلم بزرگ گرفته شود.

دکتر طاهر قاسمی مشکل بزرگ این تصمیم را آسیب دیدن قشر ضعیف و محرومان کشور می‌داند و می‌گوید: آن‌ها که باید بیشتر از همیشه مورد توجه دولت قرار گیرند، دقیقاً با این تغییر بیشترین آسیب را از نظر درمان خواهند دید. به نظر می‌رسد باید در شیوه اعمال و تغییر این قانون اقدامی جدی و فوری صورت پذیرد.

وی می‌افزاید: این طرح هم مانند طرح بیمه سلامت که توسط وزیر بهداشت، بدون اجرای پایلوت و بدون تأمین منابع مالی به یک شبه در سراسر ایران اجرایی شد و هم مردم و هم قشر درمان و هم بیمه‌ها را به خاک سیاه کشاند، مشکل‌زاست. عقل حکم می‌کند این طرح ابتدا در یک یا چند استان به عنوان پایلوت اجرا شود تا ایرادهای آن مشخص شود و در صورت رفع عیب احتمالی دستور اجرا برای کل کشور داده شود.

این فعال حوزه بهداشت کشور در پایان تأکید می‌کند: پسندیده بود که وزیر بهداشت در ردیف بوجه سالیانه‌ای که به مجلس تقدیم کرده است، اعتبار این طرح را تعریف و پس از واریز آن در حسابی ویژه دستور اجرا برای یک یا چند استان را صادر می‌کرد و پس از آن دستور به اجرا برای کل کشور می‌داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.