این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرگرم بررسی کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی درباره بودجه سال ۹۷ و میزان تخصیص آن به نهادهای مختلف هستند.

بودجه دفاعی، پشت خاکریز بی توجهی

قدس آنلاین- این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرگرم بررسی کارشناسی در کمیسیونهای تخصصی درباره بودجه سال ۹۷ و میزان تخصیص آن به نهادهای مختلف هستند.

یکی از مهمترین بخش‌های بودجه سالانه که مورد توجه قرار می‌گیرد، بودجه دفاعی و نحوه بودجه‌بندی نهادهای نظامی است. بودجه نهادهای نظامی در لایحه بودجه، ذیل بودجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعریف می‌شود که امسال، مجموع بودجه نهادهای نظامی ۴۴,۹۷۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.

همچنین بودجه نیروهای مسلح در  وزارت دفاع: ۱۷,۷۰۸,۹۸۵، ستاد کل نیروهای مسلح: ۱۶,۹۷۵,۲۱۹، سپاه پاسداران: ۲۶۷,۳۶۶,۹۷۱،   ارتش: ۹۷,۰۸۰,۸۶۶،   بسیج: ۱۱,۸۰۴,۸۴۳ پیشنهاد شده است.

بررسی بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۷ نشان میدهد که این میزان بودجه کاهش چشمگیری در برخی حوزهها همچون طرحهای توسعه و نوسازی ناوگان هوایی، ناوگان دریایی و نیز توسعه ناوگان هوانیروز دارد.

گرچه لایحه بودجه در مرحله چکشکاری و بررسی توسط نمایندگان مجلس قرار دارد و امکان کم و زیاد شدن ارقام آن وجود دارد، اما بههرحال مسئله این است که نمایندگان نمیتوانند تغییر چندان قابلتوجهی در ارقام بودجه ایجاد کنند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همگی با اشاره به کاهش بودجه دفاعی در لایحه بودجه ۹۷ بر لزوم ارائه راهکارهایی برای جبران کاستیها تأکید کردند.

سیدمحسن علوی، رئیس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس اظهار کرد که میزان بوجه دفاعی نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیری داشته و تقریباً به نصف رسیده است. وی میزان بودجه تخصیصیافته به حوزه دفاعی را ناکافی دانست.

همچنین محمدجواد جمالی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد مهم این است که باید دید جدای این اعداد و ارقام، تا چه حد بودجه عملیاتی میشود و ضریب تخصیص آن مهمتر از میزان رقم اولیه است. همچنین با حضور دولت، اعضای کمیسیون و نیز اعضای ستاد کل نیروهای مسلح، جلسات متعددی برای اولویتبندی حوزههای دفاعی خواهیم داشت.

در شرایط و تحولات کنونی منطقه خاورمیانه و نیز با توجه به استراتژیهای دفاعی کشور و همچنین تهدیدات بینالمللی قدرتهای بزرگ علیه جمهوری اسلامی، لزوم توجه به توان دفاعی و تقویت فناوریهای دفاعی و موشکی را بیش از پیش میطلبد و در شرایط کنونی میزان بودجه دفاعی میتواند پیامهای مهمی برای دولتهای غربی همچون آمریکا داشته باشد که در پی کاهش نفوذ منطقهای ایران و محدودیت توان موشکی هستند.

نظر نمایندگان تأمین نشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بودجه دفاعی کشور برای سال ۹۷ به قدس گفت: متأسفانه در لایحه بودجه سال ۹۷ که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، اعتبارات کمی برای حوزه امنیتی و دفاعی کشور شاهدیم و این بودجه تخصیصیافته، نظر نمایندگان را تأمین نکرده است.

جواد کریمیقدوسی در ادامه اظهار داشت: دولت باید در شرایط فعلی تحرک بیشتری داشته و شرایط برای جمعبندی یک بودجه کاملاً مؤثر و قوی با نگاه به درون مهیا باشد، اما همزمان با ارائه بودجه دولت از ضعف و ناتوانی خود سخن میگوید که نمیتواند درآمدها را حاصل بکند، درحالیکه بنا بر این بود که بعد از برجام، درآمدهای نفتی و مالیاتی آن افزایش پیدا کند. ما تعجب میکنیم که چرا دولت اظهار ناتوانی میکند و بهنوعی خودش مطرح میکند که کفایت لازم را برای اداره کشور ندارد. اگر دولت نتواند بودجه را محقق و اجرایی کند، یعنی صلاحیت کافی را در این زمینه ندارد و نمایندگان باید برای مدیریت کشور تدبیر دیگری بیاندیشند.

نماینده مردم مشهد با اشاره به تبعات کاهش بودجه گفت: کاهش بودجه با توجه به هجمههای دشمنان منطقهای و غربی تأثیرات بدی بر توان دفاعی و نفوذ جمهوری اسلامی دارد. مجلس اخیراً در بحث مقابله با کاتسا قانونی را در مجلس تصویب کرد که براساس آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توان موشکی تخصیص داده شد. اگر این اختصاص بودجه و کمک مجلس  شورای اسلامی نبود، متأسفانه باید بگویم که فعالیتهای ما در این صنعت خیلی کند و بعضاً رو به تعطیلی بود، اما این قانون مجلس مفر و تحولی برای بهبود شرایط شد.

فاصله زیاد لایحه بودجه تا تحقق ۵ درصدی بودجه عمومی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اینباره معتقد است که برنامه ششم توسعه تکلیف قانونی برای دولت تعیین کرده است که براساس آن باید سالانه ۵ درصد بودجه عمومی کشور به بنیه دفاعی اختصاص یابد. مطابق گزارشی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه شده و مسئولین وزارت دفاع هم آن را ارائه کردند، لایحه بودجه فعلی تا تحقق ۵ درصد از بودجه عمومی فاصله زیادی دارد و میزان این فاصله چندهزار میلیارد تومانی است. بنابراین قطعاً مجلس در این زمینه ورود پیدا خواهد کرد و تلاش میکند تا دولت به همین مقدار قانونی عمل کند.

سیدحسین نقویحسینی در ادامه اظهار داشت که مجلس شورای اسلامی مطالبه فرا قانونی درباره بودجه دفاعی ندارد، درحالیکه بسیار روشن است که بالاخره این بودجه پیامهایی برای دولتهای منطقه و همچنین برای دشمنان دارد. دشمنان جمهوری اسلامی آشکارا تهدید میکنند و مقابله با توان موشکی ما مطرح میشود. بنابراین نمایندگان وظیفه دارند از بنیه دفاعی حمایت کنند.

همچنین نماینده مردم تهران افزود: پیشنهاداتی حدود یازده مورد برای جبران کاستیهای بودجه دفاعی ارائه شده و نمایندگان این پیشنهادات را در کمیسیون تلفیق مطرح میکنند تا بتوان به سطح قانونی نزدیک شد. یکی از موضوعاتی که هم اعضای کمیسیون و هم مسئولین حوزه  دفاعی بر آن تأکید داشتند، معیشت و حقوق پرسنل نیروهای مسلح از جمله بازنشستگان آن بود و براساس قانون باید همسانسازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح انجام شود و همچنین افزایش دو درصدی حقوق طبق قانون انجام شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.