اهواز_ آلودگی هوای کلانشهرها اگرچه به واقع جان هزاران انسان را می گیرید و شاخص های آلودگی هوای کلانشهرها تنفس را برای بیماران قلبی و عروقی و سکته مغزی سخت کرده و میزان مرگ و میر در این دو گروه را افزایش می دهد اما در میان سیاستمداران فقط به ابزاری برای تصفیه حسابهای سیاسی تبدیل شده است!

قدس آنلاین_ گروه استانها_ لیلا مرگن: آلودگی هوای کلانشهرها اگرچه به واقع جان هزاران انسان را می گیرید و شاخص های آلودگی هوای کلانشهرها تنفس را برای بیماران قلبی و عرقی و سکته مغزی سخت کرده و میزان مرگ و میر در این دو گروه را افزایش می دهد اما در میان سیاستمداران فقط به ابزاری برای تصفیه حسابهای سیاسی تبدیل شده است!

در تمام دولتها با شروع فصل سرد سال شاخص های آلودگی هوا سر به فلک می کشد و سیاسیون جناح بازنده در انتخابات، جناح حاکم را به بی کفایتی متهم می کنند!

البته در این میان ابداعاتی هم از سوی مسئولان رخ می دهد که جای تقدیر دارد! در دولت احمدی نژاد برای رفع آلودگی هوای پایتخت با هواپیمای سمپاش تهران را آب پاشی کردند و در مقابل جوکهای ساخته شده برای این آبپاشی و نقدهای کارشناسی، مسئولان گفتند: این طرح در هیچ جای دنیا امتحان نشده بود! حالا هم عیسی کلانتری نسخه دعا برای وزش باد تجویز می کند تا بساط آلودگی با لطف خدا از سر کلانشهرها رد شود! قالیباف شهردار سابق تهران در زمان الودگی هوا دعوای کمبود اعتبارات مترو رو از سر می گرفت و رئیس شورای شهر فعلی به شعر «جای مردان سیاست بنشانید درخت، تا هوا تازه شود» متوسل می شود.

اما هیولای آلودگی همچنان بساطش را بر سر هموطنانمان گسترده و جان آنها را می گیرد.

با کمی عقلانیت، صرف اعتبار، فرهنگسازی مناسب و حذف ضوابط دست و پا گیر، می شود مشکل آلودگی کلانشهرها را رفع کرد. مثلا اگر مسئله برخورد با دوچرخه سواری بانوان از حالت سلیقه ای خارج شده و یکبار برای همیشه تصمیم گیری درباره آن بشود، شاید بتوان روی پتانسیل استفاده از دوچرخه در جامعه بیشتر حساب باز کرد. تبدیل موتورسیکلت های بنزینی به برقی کمی همت می خواهد و فرهنگسازی درست در زمینه هوای پاک، برنامه منسجم و حساب شده به دور از سیاسی کاری نیاز دارد.

هر سال بر تعداد شهرهای آلوده ایران افزوده می شود و ما هنوز درگیر همان برنامه های کلیشه ای چهار دهه قبل و یا ابداعات بی نظیر! مسئولان وقت هستیم. دریغا که هیچ برنامه جدی برای آلودگی در دستور کار نیست و کسی پاسخ نمی گوید که چه شد بنزین پتروشیمی ها به یکباره استاندارد شد اما هوای تهران هر روز در حال آلوده تر شدن است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.