سنندج- در آموزش و پرورش استان کردستان توجه بیشتر به کمیت با مصادیقی همچون توسعه مدارس، توسعه کلاس‌های درسی، توسعه شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، پوشش تحصیلی، درصد قبولی و شاخص‌هایی از این دست سال‌ها تمرکز بر کیفیت بخشی را در اولویت های بعدی قرار داده بود.

قدس آنلاین- گروه استان ها- محمد رضا وینسفهان، کارشناس آموزش و پرورش: در آموزش و پرورش استان کردستان توجه بیشتر به کمیت با مصادیقی همچون توسعه مدارس،  توسعه کلاس‌های درسی،  توسعه شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی،  پوشش تحصیلی،  درصد قبولی و شاخص‌هایی از این دست سال‌ها تمرکز بر کیفیت بخشی را در اولویت های بعدی قرار داده بود. با پذیرش این واقعیت که زیر بنای توسعه در گام اول توسعه زیرساخت‌ها است با این وجود غفلت از کیفیت به موازات توسعه سخت‌افزاری در همه بخش‌ها علی‌الخصوص در آموزش و پرورش به هیچ وجه پذیرفتنی نیست،  چرا که کم توجهی به کیفیت در آموزش و پرورش در هر دوره‌ای منجر به هدر رفت یک نسل از استعدادها شده و ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر ایجاد خواهد کرد طوری که امکان بازگشت،  اصلاح و ترمیم کاستی‌ها در مورد آن نسل عملا میسور نخواهد بود.  

مشاهده پیوستار صعودی ارتقاء کیفیت شاخص‌های مهم آموزش و پرورش موید واقعیت امیدوار کننده یادشده در عنوان این مرقومه و درک صحیح حلقه مفقوده آموزش و پرورش استان و برنامه‌ریزی‌های علمی مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی استان می‌باشد.  

طی سه سال اخیر در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور تعداد رتبه‌های برتر و  با کیفیت،  روندی صعودی و جهشی داشته است به طوری که در سال ۹۶ تعداد حائزین این رتبه‌ها به ۹۵۳ نفر افزایش یافته است که موید رشد ۶۱ درصدی می‌باشد.  همچنین با وجود معضل بومی‌گزینی و کمبود ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های استان،  رتبه علمی داوطلبان کنکور استان و تراز علمی آنان از رتبه شانزدهم در سال ۹۳ به رتبه علمی دهم در سال ۹۶ ارتقاء یافته است.

یکی دیگر از شاخص‌های جریان دانش‌آموزی میانگین نمرات دانش‌آموزان است.  توضیح اینکه درصد قبولی از مصادیق کمی و میانگین نمرات از نشانگرهای کیفی است.  برای سنجش این شاخص میانگین نمرات پایه سوم متوسطه دوم (دیپلم) که به دلایل طراحی سوالات هماهنگ،  اجرای متمرکز آزمون‌ها  و شیوه تصحیح  برگههای امتحانی از جمله شاخصهای استاندارد در آموزش و پرورش محسوب میشود در سه سال اخیر روند صعودی با شیب بسیار خوب داشته است و میانگین نمرات از  ۶۶/۱۱  به   ۶۲/۱۲  ( حدود یک نمره ) افزایش یافته است و  به عبارتی میانگین نمرات نهایی پایه سوم متوسطه دوم در سه سال اخیر حدود ۹ درصد رشد داشته است که یک جهش در کیفیت محسوب میگردد.

در تربیت بدنی و ورزش آموزشگاهی انگیزههای بسیاری نزد دانش آموزان ایجاد شده است،  اگر سال‌های نه چندان دور زنگهای وزرش مدارس صرفاٌ در حد سرگرمی دانشآموزان انگاشته می‌شد در سه سال اخیر و پس از اجرای یک برنامه مدون و تخصصی،  تیم فوتسال دانشآموزان استان برای اولین بار در تاریخ این ورزش کاپ قهرمانی کشور را بالای سر برد و نیز دانش آموزان استان رتبه اول مسابقات کشوری ورزش‌های باستانی و کشتی قهرمانی دانش‌آموزی در سال ۹۶ را به‌دست آوردند و  درمجموع  تربیت بدنی آموزش و پرورش از حیث شاخص‌های عملکردی و جایگاه کلی در سطح ملی از رتبه ۲۸ کشوری به رتبه ۸ صعودی جهشی،  انگیزه بخش و غرورانگیز داشته است.

یکی دیگر از شاخص‌های کیفی که گذر از کمیت را به خوبی نشان می‌دهد تعداد مدال‌های اکتسابی و رنگ آنها در جشنوارهها و المپیادهای علمی است.  اگر قبلاٌ شاخص شرکت کنندگان مورد توجه قرار میگرفت امروزه کسب مدالهای خوش رنگ اهمیت بیشتری یافته  و مدال طلای المپیاد نانو برگردن دانش‌آموزان استان هیجانی ایجاد نمیکند.

در دوره‌های آموزشی و دانش‌افزایی فرهنگیان که از عوامل موثر در افزایش کیفیت فرآیند یادهی یادگیری محسوب می‌شود صرفاٌ در سه سال گذشته ۳۲۹/۶۳۴/۳ نفر ساعت دوره آموزش فرهنگیان برگزار شده است.  

جایگاه آموزش و پرورش استان در ابعاد شاخص‌های عمومی و اختصاصی که مشمول کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش است  با ارزیابی به عمل آمده در قالب جشنواره شهید رجایی در سه سال اخیر از رتبه سوم به رتبه اول در بین دستگاه‌های اجرایی استان در گروه علمی،  آموزشی و فرهنگی ارتقاء یافته است. با این اوصاف آینده پر امیدی حاصل از این توجه و نگاه ویژه نصیب استان خواهد گردید.          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.