به اعتقاد کارشناس روابط بین‌الملل، متحدان اروپایی و شرقی آمریکایی­‌ها و حتی خود سازمان ملل متحد نیز با خروج واشنگتن از برجام ابراز مخالفت کرده‌اند.

متحدان آمریکا با خروج واشنگتن از برجام ابراز مخالفت کرده­‌اند

به گزارش قدس آنلاین، «سیامک باقری»، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) و کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص موضع اخیر کاخ سفید در قبال برجام مبنی بر تلاش برای اصلاح این توافق، با اشاره به اینکه متحدان آمریکا در مورد خروج واشنگتن از برجام ابراز مخالفت کرده­‌اند، بیان داشت: جمهوری­خواهان موافق تصمیم­گیری علیه برجام نیستند.

وی با توجه به مواضع اخیر آمریکایی­‌ها در قبال برجام به دنبال واگذاری مجدد این موضوع به کاخ سفید گفت: موضوع اصلاح برجام اکنون در حالی از سوی آن‌ها مطرح شده که ترامپ دو ماه گذشته تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به کنگره آمریکا واگذار کرده بود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) با تأکید بر بازی جدیدی که واشنگتن در مورد برجام شروع کرده است، اشاره داشت: کنگره در حال حاضر بدون اتخاذ تصمیمی در خصوص برجام، متعاقباً آن را به کاخ سفید واگذار کرده است. نمایندگان کنگره آمریکا موضوع اصلاح برجام را به تصویب نرساندند.

وی با اشاره به عدم اتخاذ تصمیمی در کنگره آمریکا در مورد برجام تأکید داشت: کنگره در مجموع به این نتیجه رسید که فعلاً تصمیمی در این خصوص نگیرد. این امر در حالی صورت گرفت که طراحان تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران و منتقدان برجام نیز از این موضوع استنکاف کردند.

کارشناس روابط بین‌الملل با توجه به چرایی واگذاری موضوع برجام به کاخ سفید گفت: به نظر می‌رسد چندین عامل در اینجا نقش داشته است. یکی از عوامل عبارت بود از اینکه واکنش‌های بین­‌المللی نسبت به این موضوع صورت گرفت و این مسئله فشارهایی را بر جامعه سیاسی آمریکا وارد کرد.

وی با تأکید بر اقدامات بین­‌المللی که در قبال بدرفتاری واشنگتن نسبت به برجام مشاهده می­‌شود، اشاره داشت: متحدان اروپایی و شرقی آمریکایی­‌ها و حتی خود سازمان ملل متحد نیز در مورد خروج واشنگتن از برجام ابراز مخالفت کرده­‌اند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) با اشاره به عامل مؤثر دیگر بر نوع موضع­گیری کنگره تأکید داشت: به نظر می‌رسد نوع مسائلی است که در داخل خود آمریکا رخ می­‌دهد، عامل دیگر در این زمینه به شمار می­‌آید. اقدامات اخیر ترامپ محبوبیت او را به‌شدت کاسته است.

وی با توجه به وضعیت کنونی جمهوری­خواهان مطرح کرد: حزب جمهوری‌خواه نیز اکنون در شرایط مناسبی قرار ندارد. این مسئله خصوصاً در بحث انتخابات میان‌دوره‎ای کنگره قابل مشاهده است. جمهوری­خواهان به این نتیجه رسیده­‌اند که پایگاه اجتماعی آن­ها در صورت تصمیم‌گیری علیه برجام ضربه می‌بیند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.