قزوین_ عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: باغات سنتی یا همان کمربند سبز شهر را که روزگاری از آن ناصر خسرو عبور کرده و قزوین را شهری زیبا دانسته که دور تا دور آنرا کمربند سبز گرفته باید حفظ شود.

کمربند سبز قزوین و محل عبور ناصر خسرو حفظ شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهدی عبدالرزاقی صبح روز یکشنبه در جلسه پارلمان محلی در شهرداری قزوین بر حل مشکلات باغستانها و باغداران تأکید کرد و گفت: معتقدم شهرداری به تنهایی متولی اداره باغستان نیست و اگر امروز شهرداری در این بخش کار میکند، به تنهایی بار اداره و حفظ باغستان را به دوش میکشد؛ جهاد کشاورزی و مجموعه مدیریت استان قزوین  باید برای حفظ این میراث طبیعی که از پدرانمان به ارث رسیده، تلاش کنند.

وی افزود: ۲۰ میلیارد تومانی که شهرداری به تنهایی هزینه کرده، چه میزان به حفظ باغستان کمک کرده است؟

عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در واقعیت امروزی و براساس سخن عامیانه باغداران و قدیمی ها بخش کته آباد، بلبل آباد و قاسم آباد و باغستان دوطرف جاده نجف آباد تقریبا در آستانه نابودی قرار دارد و دیگر باغی وجود ندارد و اصرار داریم که نام آنجا را باغ بگذاریم، درصورتیکه زمین خالی است.

عبدالرزاقی بیان کرد: وضعیت باغات در جنوب شهر بهتر بوده و در منطقه نامبرده تقریبا چیزی از باغستان باقی نمانده است آنچه که از بین رفته، صدها هکتار از بیش از دوهزار و ۶۰۰ هکتار باغی که در آمار می آید. 

وی اضافه کرد: ۳۲ میلیون متر مکعب آب برای باغستان نیاز داشتیم که تقریبا یک سوم آن معادل ۱۲ میلیون متر مکعب محقق شده است، یعنی یکسوم باغات یا آب نخورده یا از یک وعده از دو وعده آب  بهار و زمستان بی بهره ماند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین تصریح کرد: در زمان مسؤولان استانی گذشته، جلساتی برگزار می شد تا باغات سنتی یا همان کمربند سبز شهر را که روزگاری از آن ناصر خسرو عبور کرده و قزوین را شهری زیبا دانسته که دور تا دور آنرا کمربند سبز گرفته، حفظ شود.

عبدالرزاقی عنوان کرد: سیاستها و برنامه ریزی ها محقق نشده و روز به روز متراژ و وسعت باغستان رو به کاهش بوده و شریان های آبی درحال ازبین رفتن است و باغداران قدیمی دیگر وجود ندارند؛ امنیت باغات مهم است، اگر سرما محصولات باغی را در معرض خطر و نابودی قرار ندهد، نعمت هایی به بار می دهد، زمان عید برخی افراد، بدون اجازه از چاقاله بادام های تازه استفاده می‌کنند و تا بادام شوند، چیزی از محصولات باقی نمی ماند، متاسفانه کسی نیست از این باغات نگهداری کند.

وی با بیان اینکه باغبان ها و دهخداهای قدیمی که قزوینی ها به آنها دخو میگفتند، دیگر وجود ندارد، مطرح کرد:باغداری برای مالکین باغات صرفه اقتصادی ندارد و یک مالک برای زنده نگاه داشتن باغ باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه کند اما آیا آن باغ آورده ای برای مالک دارد؟ نامه ای از یک باغدار به شورا رسیده مبنی بر اینکه «زمین باغ من دیگر درختی ندارد و اجازه ساخت و ساز به من دهید».

عضو شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان کرد: این باغداران دنبال نگاه تشکلهای محیط زیستی نیستند و به دنبال این هستند که حفظ باغات صرفه اقتصادی دارد یا نه؟ تمام مدیران استان قزوین باید برای حفظ باغات سنتی بسیج شوند، شهرداری به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

عبدالرزاقی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکل باغات، عدم ایجاد راه دسترسی است و مسیر قابل ایجاد نیز برای پیاده روی کاربرد خواهد داشت و ماشین رو نیست و نمیتوان به عنوان باغ ویلا از آن استفاده کرد؛ یکی از ایرادات باغات این است که در آن به شکل باغ ویلا نمی توان ساخت و ساز کرد، پس انگیزه تمام مدیران برای حفظ آن باید بالا رود، با هم بسیج شوند تا کمربند سبز و زیبایی که دور شهر قزوین است و بسیاری از شهرهای کشور از آن بی بهره اند، حفظ کنند.

وی عنوان کرد: مدیریت شهری در برخی شهرها دورتادور شهر را درخت می کارد تا از بسیاری خطرها دور باشند، ریزگردها که مشکل بزرگی برای جنوب کشور شده، ممکن است روزی گریبان ما را نیز بگیرد و باغات در مقابله با آلودگی هوا می تواند به مانند فیلتر برای شهر عمل کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: معتقدم باغستان دو راه بیشتر ندارد، یا باید استانداری، شهرداری و همه استان جمع شوند و باغات را تملک کنند و دولت این وسعت را به عنوان پارک باغ حفظ کند، چون برای مالکین مقرون به صرفه نیست و یا اجازه دهیم مالکان دور باغات فنس کشی کرده و در آن  ۲۰ الی ۳۰ متر بنا بسازند و درختان را حفظ کنند و حتی به فضای سبز آن نیز بیفزایند.

عبدالرزاقی اظهار داشت: ابتدای جاده امامزاده اباذر گویای مشارکت مردم در حفظ محیط زیست بوده اما باغات سنتی ما با داشتن خاک حاصلخیز درحال نابودی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.