طبیعتا کاهش قدرت رقابت پذیری تولید کننده داخلی، عدم دسترسی به فناوری ها و تکنولوژی های روز که بتواند امکان رقابت محصولی را نشان دهد باعث شده حتی اگر به لحاظ مقرراتی و تجاری امکان ارائه محصول را داشته باشند محصولشان هم به لحاظ قیمت و هم کیفیت امکان رقابت را پیدا نکند و به تبع عدم حمایت یا مراقبت دولت و یا سیاست های دولت در حوزه تجاری حتی این وضعیت تشدید شود.

 تراز تجاری ما نشان دهنده عدم انسجام در سیاست های حمایتی دولت از تولید است

قدس آنلاین- دکتر مجید میرزایی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) درباره افزایش واردات به ایران در ۸ ماهه اول سال جاری به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آماری که در ۸ ماهه اول امسال از طرف گمرک اعلام شده است نشان دهنده تراز تجاری منفی یا کند شدن رشد صادرات ایران است. نکته ای که وجود دارد این است که ما یک چالش داخلی در سبد محصولات صادراتی مان داریم که عمده این کالاها هنوز محصولاتی با پایه نفتی بوده و این به نوعی اثر خود را روی صادرات غیر نفتی ما می گذارد. وی در ادامه افزود:  یک نگرانی بلند مدت تر در این زمینه وجود دارد و آن این است که ممکن است در این میان رقبای جدیدی وارد بازار شوند و طی دو تا سه دهه آینده مزیت هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم دیگر نداشته باشیم.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: طبیعتا کاهش قدرت رقابت پذیری تولید کننده داخلی، عدم دسترسی به فناوری ها و تکنولوژی های روز که بتواند امکان رقابت محصولی را نشان دهد باعث شده حتی اگر به لحاظ مقرراتی و تجاری  امکان ارائه محصول را داشته باشند محصولشان هم به لحاظ قیمت و هم کیفیت امکان رقابت را پیدا نکند و به تبع عدم حمایت یا مراقبت دولت و یا سیاست های دولت در حوزه تجاری  حتی این وضعیت تشدید شود.
میرزایی خاطرنشان کرد:  اگر سیاست های تعرفه ای، مالی و بانکی ما در کنار سایر اجزای سیاست های اقتصادی مان نتواند به تولید کننده و بخش واقعی اقتصاد کمک کند طبیعتا هر طرف تجاری که به هر نحوی مزیت رقابتی بیشتری داشته باشد می تواند برنده این بازی باشد. لذا باید گفت با توجه به تراز تجاری ما و افزایش میزان واردات سیاست های حمایتی ما که باید به کمک بخش تولید و اقتصاد بیاید از انسجام چندانی برخوردار نبوده است.


 این استاد اقتصاد با اشاره به وجود ضعف در برخی از حوزه ها مانند تامین مالی بنگاه ها و حوزه بانکی  علی الخصوص در ۴ سال گذشته به قدس آنلاین گفت: سرریز این مشکلات و چالش ها در حوزه های دیگر که همان بخش تولید و بخش واقعی اقتصاد است دیده شده و به تبع آن قطعا در حوزه صادراتی هم خودش را نشان داده است. وقتی صادر کننده ما نتواند از یک جریان مالی یا نقدینگی کافی برخوردار باشد موانع بین المللی برای حوزه صادراتی وجود خواهد داشت و در این میان یک رقابت نابرابر شکل می گیرد و طرف تجاری ما می تواند در این میان شرایط خود را تحمیل و موازنه تجاری را به نفع خود تغییر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.