یزد - امروزه معلولان هم مانند دیگر افراد جامعه حق زندگی دارند. نداشتن مکانها و خیابانهای مناسب برای تردد از مهمترین دغدغه های این قشر است. شهرستان اردکان از آن دست شهرستان ها ی استان یزد است که در سال های اخیر در قضیه مناسب سازی برای معلولان اقداماتی را انجام داده که هنوز این اقدامات کافی نیست.

مطالبه به حق معلولان برای مناسب سازی معابر شهری

گروه استانها -قدس آنلاین -سمیه شرف دینی: رئیس شورای اسلامی شهراردکان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: شهرداری اردکان از صدور پروانه احداث و پایان کار برای ساختمانها و اماکن‌عمومی و معابری که ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان را رعایت نکرده باشند ، خودداری خواهد کرد. 

محمد علی مروتی افزود: اگر زمینه برای حضور فعال معلولان در جامعه فراهم شود آنان می‌توانند در چرخه توسعه کشور نقش به سزایی داشته باشند و مسئولین باید فضا را برای مشارکت این عزیزان در عرصه‌های مختلف فراهم کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت های شهرداری برای احداث پروژه های عمرانی شهر، در نظر گرفتن فضایی مناسب برای تردد و تفریح معلولان است.

مناسب سازی معابر شهری اردکان از دغدغه های شهرداری است

شهردار اردکان نیز اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری در زمینه مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و سالمندان ضروری بوده و یکی از مهمترین اولویت های شهرداری برای احداث پروژه های عمرانی شهر، در نظر گرفتن فضایی مناسب برای تردد و دستیابی معلولان می باشد.

احمد کمالی مناسب سازی معابر شهری اردکان را یکی از دغدغه های خود اعلام کرد و گفت: شهرداری اردکان براساس وظیفه خود به این مهم توجه داشته و استانداردسازی مسیر نابینایان و کم بینایان در تقاطع ها و پیاده روها را همچنان در دستور کار خود قرار خواهد داد.

زمانی که انسان سالم است نمی تواند مشکلات یک معلول را درک کند

یکی از اعضای  شورای شهر اردکان نیز گفت: تا زمانی که انسان سالم است نمی تواند مشکلات یک معلول یا یک فرد دارای نیازهای خاص را درک کند. 

سید محمد حسینی پور افزود: سلامتی نعمتی است که خداوند به ما داده و بعضی از افراد از داشتن آن محرومند و بر ما شکر این نعمت لازم است و همکاری همه دستگاه ها جهت رفع موانع موجود جهت حضور این عزیزان در سطح جامعه و شهر را خواستار شد.

عباس امیری دیگر عضو شورای شهراردکان گفت: با توجه به تجارب به دست آمده و نتایج خوب حاصل ازعملکرد شورا ی سابق در زمینه مناسب سازی محیط شهری مصوبات و تعهدات شورای چهارم  محترم و اجرا ی آن ضروری است

وی پیشنهاد داد که به صورت پایلوت یک مسیر پرتردد و یا یکی از خیابان های شهر اردکان به طور کامل و با رعایت تمام استاندارهای مناسب سازی شهری  از ۰ تا  ۱۰۰ در دستور کار قرار گیرد و نیز مناسب سازی ساختمان شورای اسلامی شهر اردکان در اولویت کار شورای شهر قرار بگیرد. 

دیگرعضو شورای شهر با تاکید بر حق شهروندی معلولان و سالمندان پیشنهاد کرد که پارکی با رعایت تمام نیازهای افراد دارای نیازهای ویژه و استاندارد های مناسب سازی به عنوان هدیه شورای پنجم به این قشر در دستور کار شورا قرار گیرد.آقای حسینی پور دیگر عضو شورا نیز بر لزوم پیشگیری از معلولیت ها و حفظ حرمت معلولان تاکید نمود.

برای رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل فعالیت ها باید استمرار داشته باشد

 دبیر ستاد مناسب سازی اردکان نیز دراین خصوص اظهارداشت: برای رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل ، این فعالیت ها باید استمرار داشته باشد.

دکتر عضدزاده افزود: بحمدالله با همکاری و همراهی و استقبال بسیار خوب فرمانداری محترم ، شهرداری و شورای شهرسابق و سایر ادارات اردکان، امروزه شاهدیم که درطرح های جدید شهری تا حد امکان ، استاندارد های مناسب سازی  ویژه  معلولان و سالمندان لحاظ شده است و بهسازی و مناسب سازی پیاده رو خیابان های امام خمینی (ره)، آیت الله شیدا، ابوالفضل و باهنر و میادین امام علی (ع) ، امام حسین (ع) و خاتمی (ره) را از مهمترین اقدامات شهرداری و شورای شهر سابق در این مورد دانست.  

وی تصریح کرد: درحال حاضر با روی کار آمدن شورای شهر جدید و انتخاب شهردار جدید ، انتظار می رود که چون گذشته مناسب سازی محیط شهری با جدیت تمام در دستور کار قرار گرفته و در تمام ساخت و سازهای شهری ، حق دستیابی مددجویان و سالمندان نیز در نظر گرفته شود

رئیس اداره بهزیستی اردکان جمعیت سالمندان شهرستان اردکان را بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵مساوی ۸۲۳۳نفر و معادل ۸.۴درصد جمعیت شهرستان برشمرد.

عضدزاده خاطرنشان ساخت: اگر به این آمار در خوشبینانه ترین حالت تنها ۱۰درصد جامعه شامل تمامی گروه های با نیازهای ویژه را بیفزاییم، ۲۰درصد جمعیت یعنی تقریبا ۲۰هزارنفر از جمعیت شهرمان نیازمند محیط مناسب سازی شده هستند. به مانند دیگر شهروندان قابلیت بهره برداری و دسترسی به تمامی امکانات شهری را برخوردار باشند. .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.