دیپلمات کشورمان گفت: تاریخ نشان می دهد، از کل جنگ های ۱۱گانه ای که آمریکا طی این سی ساله در منطقه راه انداخته است، ایران در ۸ جنگ نقش آفرینی کرده و همه آن ۸ جنگ بدون نتیجه برای آمریکا بوده است. ایران در سه جنگ «خلیج فارس»، «اشغال افغانستان» و «اشتغال عراق در سال ۲۰۰۳» فعالیتی نداشته که می بینیم نتایج آنها پیروزی آمریکا و متحدانش بوده است.

تاریخ نشان داده پیروزی کشورهای منطقه در برابر آمریکا و اسرائیل، در گرو حمایت ایران است

به گزارش قدس آنلاین،  ظهر امروز پنجمین نشست از سلسله جلسات تحلیلی-تخصصی «بسیج و ایران فردا» در سازمان بسیج اساتید کشور برگزار گردید. در این جلسه دکترمصطفی مصلح زاده، دیپلمات و سفیر سابق ایران در اردن با موضوع «ابعاد راهبردی تماس تلفنی سردارسلیمانی با فرماندهان فلسطینی»، به ایراد سخن پرداخت.

دکتر مصلح زاده در شروع با تأکید بر اهمیت این تماس تلفنی در این برهه تاریخ، گفت: این تماس تلفنی در این زمان از تاریخ تحولات منطقه غرب آسیا، نقطه عطفی تاریخی در روند این تحولات به شمار می آید.

دیپلمات کشورمان در تشریح ابعاد این موضوع اظهار داشت: طی ۶۰ سال اخیر، دو دوره مهم از مبارزات میان دو محور «آمریکایی-صهیونیستی» و «ضدآمریکا-ضدصهیونیستی» شاهد بوده ایم. دوره سی ساله اول، که بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و به رهبری قاهره در دوران جمال عبدالناصر و همراهی سوریه و اردن از یکسو و اسرائیل و متحدانش در سنتو یعنی ایران، ترکیه و پاکستان در سوی دیگر، مشتمل بر وقوع ۴ جنگ میان این دو محور بوده است.

دکترمصلح زاده با اشاره پایان دوره سی ساله اول و آغاز دوره سی ساله دوم ادامه داد: دوره سی ساله اول با پیمان کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ و تسلیم مصر و هم پیمانان آن در مقابل محور آمریکایی-صهیونیستی پایان یافت. اما درست ۴ ماه و سه هفته بعد از این پیمان، انقلاب اسلامی مردم ایران به پیروزی رسید و عملاً هم پیمانی ایران با اسرائیل به مبارزه و مقابله تبدیل شد.

این استاد دانشگاه نقش وقوع انقلاب اسلامی در تحوّلات منطقه را چنین تبیین کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عملا محور اصلی مقابله با جریان آمریکایی-صهیونیستی در منطقه را تهران و رهبری آن را امام خمینی(ره) برعهده گرفت. این زمان که سرآغاز شکل گیری دوره دوم سی ساله مبارزه دو محور یادشده است، کشورهای سوریه و لیبی در کنار جمهوری اسلامی ایران، مثلث پایداری در مقابل اسرائیل را تشکیل دادند. در همین دوران بود که ایران به دشمن اصلی اسرائیل و آمریکا در منطقه غرب آسیا تبدیل شده و برنامه ریزی آتی آمریکایی ها بر مدار شکست ایران طراحی شد.

سفیر سابق ایران در اردن، طراحی ۱۱ جنگ طی این دوره سی ساله دوم توسط آمریکا در منطقه غرب آسیا را حاکی از تلاش برای از بین بردن ایران ارزیابی کرده و افزود: آمریکا از ۱۹۸۰ شروع به طراحی جنگ های متعددی در منطقه کرد که نقطه هدف همگی آنها بنوعی تلاش برای از بین بردن، محاصره و محدودیت کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تفکر انقلابی گری منبعث از آرمان های انقلاب اسلامی در منطقه بوده است.  

دکترمصلح زاده با تأکید بر این ادامه داد: در این ۱۱ جنگ، هرجا که جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و در جریان جنگ نقش آفرینی کرده است، طرف مقابل به هیچ یک از اهداف خود نرسیده و عملا مغلوب شده است. لذا تاریخ نشان می دهد، از  کل جنگ های ۱۱گانه که آمریکا طی این سی ساله در منطقه راه انداخته است، ایران در ۸ جنگ نقش آفرینی کرده و همه آن ۸ جنگ بدون نتیجه برای آمریکا بوده است. تنها ایران در سه جنگ «خلیج فارس»، «اشغال افغانستان» و «اشتغال عراق در سال ۲۰۰۳» فعالیتی نداشته که می بینیم نتایج آنها پیروزی آمریکا و متحدانش بوده است.

این دیپلمات براساس جمع بندی جنگ های ۱۱ گانه اظهار داشت: تماس سردارسلیمانی به فرماندهان فلسطینی واجد این پیام راهبردی است که به امیدخدا شکست اسرائیل در فلسطین با نقش آفرینی و یاری نظام جمهوری اسلامی ایران قطعی و حتمی است.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه ضمن تأکید بر فرجام جنگ های ۲۰۱۱ سوریه و ۲۰۱۴ عراق و نقش آفرینی ایران به فرماندهی سردار سلیمانی در جلوگیری در سقوط این دو کشور، به عنوان نمونه های عینی و تجربیاتی دردسترس که قدرت ایران در منطقه را نشان می دهد، گفت: سال ۲۰۱۱ در اجلاس تونس، ۷۰ کشور طرح سقوط دولت سوریه را کلید زدند و برای اولین بار در جهان، ائتلاف نظامی بزرگی از ارتش­ های ۷۰ کشور اروپایی، آفریقایی و آمریکا شکل گرفت. این اتئلاف ظرف مدّت زمان اندک توانست دولت سوریه را تا آستانه سقوط پیش برد بنحوی که تا ۷۰۰ متری کاخ بشار پیش رفته بودند. در این زمان بود که خود رئیس جمهور سوریه نیز کار را تمام شده درنظر می گرفت و حتی خانواده وی کشور را ترک کرده بودند و خود او نیز مترصد خروج از کشور بود. در این زمان بود که جلسه ای اضطراری در دمشق با حضور سردار سلیمانی برگزار شد و ایشان شخصاٌ مسوولیت مقابله با متجاوزان را برعهده گرفت. در شرایطی که شخص رئیس جمهور سوریه کار را تمام شده می دید، این سردار شجاع کار خود را آغاز کرد. نماینده سردارسلیمانی در آغاز حضور در سوریه نیز سردارشهید همدانی بود.

وی در ادامه افزود: تاریخ جنگ سوریه نشان می دهد تا سال ۲۰۱۴ ایران و سوریه به تنهایی در مقابل ۷۰ کشور متحد و ائتلاف نظامی آنها، مقاومت کردند و کشوری که روزی در آستانه سقوط بود، ظرف کمتر از ۶ سال توانسته متجاوزانی با این قدرت و بنیه نظامی را شکست دهد.

او همچنین به نقش روسیه در این محور مقاومت اشاره کرده و اظهار داشت: در پی جلسه ی سردارسلیمانی در سال ۲۰۱۴ با پوتین و ابلاغ پیام مقام معظم رهبری بود که تازه روسیه نیز وارد این جنگ شد و در کنار ایران و سوریه به مقابله هوایی و دریایی با متجاوزان پرداخت. تا پیش از آن و برای مدت ۵ سال تمام، ایران تنها حامی سوریه در مقابل ۷۰ کشور متجاوز به سرکردگی آمریکا بود. در این دوران نیز آسمان ایران و حتی برخی پایگاه های هوایی ایران مثل پایگاه همدان، در همکاری با روسیه در راستای حملات موشکی برای نابودی مواضع تروریست ها فعال شد.

دکتر مصلح زاده وضعیت جنگ افروزی تروریست ها در عراق را مشابه راهبرد آمریکا در سوریه ارزیابی کرده و گفت: آمریکایی ها چندسال بعد از ناامیدی از سقوط سوریه، در سال ۲۰۱۴ با تقویت و جهت دهی به جریان تکفیری داعش، سعی در اشغال مجدد عراق گرفتند. در این زمان بود که تروریست ها با منابع مالی و تجهیزاتی که قطر و سعودی و بسیاری دیگر از آن ۷۰ کشور متجاوز به سوریه در اختیار گذاشته بودند، توانست ظرف مدّت بسیار کوتاهی تا ۱۳ کیلومتری بغداد و کاخ ریاست جمهوری پیش رود. در این زمان بود که نخست وزیر عراق پس از ناامیدی از کمک آمریکا، از ایران درخواست کمک کرد و باز هم در شرایطی که زمان اندکی تا سقوط کامل عراق نمانده بود، حضور سردارسلیمانی در عراق و مقابله فوری با نیروهای وحشی داعش، توانست به سرعت تکفیریها را از بغداد خارج کرد و یکی پس از دیگری، مواضع تصرف شده از سوی آنها را بازپس گیرد.

وی به مورد سقوط اربیل و درخواست کمک بارزانی از ایران اشاره کرد و افزود: در همین ایام بود که اربیل نیز در آستانه سقوط قرار گرفت و بارزانی راهی جز تماس با ایران را نیافت و پس از آن، سردار سلیمانی با تنها ۶۸ نیرو شبانه وارد اربیل شد و هیمنه داعش را درهم شکست. هیمنه ای که حتی پیش مرگ های کرد را وادار به تسلیم کرده بود، اما حضور سردار در اربیل توانست اعتمادبه نفس آنها را احیاء کند، و به جلوگیری از سقوط آن منجر شود.

دیپلمات کشورمان در پایان و جمع بندی بحث با تأکید بر مرور تاریخ جنگ های ۱۱ گانه در سی سال اخیر در منطقه غرب آسیا و نقش و تأثیر جمهوری اسلامی ایران در شکست اهداف محور آمریکایی-صهیونیستی گفت: همزمان با جنگ های سوریه و عراق، آمریکا در سال ۲۰۱۵ با طراحی جدیدی، یمن را به عنوان نقطه جنگ بعدی انتخاب کرد و در اجلاس ریاض که با حضور ۵۰ کشور و رقص شمشمیر ترامپ با سران سعودی همراه بود، آغاز جنگ علیه مردم مظلوم یمن کلید خورد. تحلیل آمریکایی ها این بود که سعودی می تواند ظرف ۱۵ روز یمن را تصرف کرده و به صنعا برسند؛ چرا که ایران به دلایل زیادی همچون "نداشتن مرز با یمن"، "درگیر بودن در دو جنگ سوریه و عراق" و نیز "محاصره کامل یمن" که امکان اعزام نیرو و امکانات را برای دفاع از مردم مظلوم آن سلب می کرد، نمی تواند در جبهه یمن نیز فعالیت کند و لذا بسرعت این کشور سقوط می کند. اما امروز واقعیت حکایت از آن دارد که آن برآورد ۱۵ روزه، به ۱۰۰۵ روز تبدیل شده و مردم یمن همچنان در برابر متجاوزان سعودی و هم پیمانانشان در حال مقاومت هستند.

منبع:سازمان بسیج اساتید کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.