نگرانم با افزایش قیمت بنزین مسیر تورم به سمتی برود که دیگر نتوان آن را کنترل کرد. متاسفانه به نظر می رسد آقای رییس جمهور چندان از وضعیت اقتصادی جامعه با خبر نیست از طرفی با توجه به روحیاتش چندان حوصله جنگ اعصاب و بحث را هم ندارد و بیشتر منتظر پایان دوران مسئولیتش است.

رییس جمهور حوصله ندارد و بیشتر منتظر پایان دوران مسئولیتش است/ افزایش قیمت بنزین بیکاری را تشدید می کند

قدس آنلاین- لطفعلی بخشی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و نایب رییس انجمن اقتصاددان ایران با اشاره به روند افزایش بودجه جاری در سال ۹۷ به قدس آنلاین گفت: حدود ۲۶ سال قبل بودجه عمرانی ما ۶۰ درصد بودجه جاری ما بود. ۱۵ سال قبل این نسبت به ۳۰ درصد رسید و در حال حاضر نسبت بودجه عمرانی به جاری به چیزی حدود ۱۱ درصد رسیده است. این وضعیت به معنای کاهش هر ساله سهم بودجه های عمرانی و افزایش سهم بودجه های جاری است که تازه همان بودجه های عمرانی هم اجرایی نمی شود. خب این روندی است که نشان دهنده بزرگ تر شدن تصدی گری و حجم دولت های ما است.
بخشی با اشاره به این موضوع که متاسفانه دولت ها فقط به فکر همان حضور چند ساله خود در راس کار هستند درباره تبعات افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: وقتی قیمت بنزین مثلا از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ افزایش یابد  اولین اتفاق افزایش قیمت حمل و نقل است. خب وقتی این افزایش اتفاق می افتد دو موضوع مطرح است. موضوع اول تاثیر آن بر افزایش قیمت سایر کالاها است که طبیعتا از افزایش قیمت بنزین و حمل و نقل متاثر می شوند و موضوع دوم افزایش هزینه های نیروی کار است که طبیعتا آنها به خاطر افزایش کرایه های خود خواهان افزایش حقوق و دستمزد خود به همان تناسب خواهند شد. این یعنی افزایش قیمت بنزین علاوه بر افزایش تورم به بیکاری نیز دامن می زند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به سخنان سخنگوی دولت مبنی بر ایجاد اشتغال با منابع حاصل شده از افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: مطمئن باشید با این اقدام نه تنها اشتغالی ایجاد نمی شود بلکه همانطور که گفتم این اقدام تاثیرات منفی نیز بر روی اشتغال خواهد داشت. وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه من نگرانم با این افزایش مسیر تورم به سمتی رود که دیگر نتوان آن را کنترل کرد. متاسفانه به نظر می رسد آقای رییس جمهور  چندان از وضعیت اقتصادی جامعه با خبر نیست از طرفی با توجه به روحیاتش چندان حوصله جنگ اعصاب و بحث را هم ندارد و بیشتر منتظر پایان دوران مسئولیتش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.