۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 580863

بسوی «قدس» از «کربلا»

محمد مهدی رحیمی

توفیقات کنونی در کنار حماقت‌های کم خردانی همچون دونالد ترامپ، بار دیگر فلسطین و قدس شریف را عامل وحدت مسلمانان کرده است، مسلمانانی که چند سالی بود که بیشتر خبر تفرقه، نزاع و کشتار از آنها به گوش می رسید.  

بسوی «قدس» از «کربلا»

 قدس آنلاین- «ما راهمان این است که باید از راه شکست عراق دنبال لبنان برویم. ‌ما می‌خواهیم که قدس را نجات بدهیم، لکن بدون نجات کشور ‌عراق از این حزب منحوس نمی توانیم. ما لبنان را از خود می دانیم، ‌ ‌لکن مقدمه اینکه لبنان را ما نجات بدهیم این است که عراق را نجات‌ ‌بدهیم. ما مقدمه را رها نکنیم و بی ربط برویم سراغ ذی المقدمه و همه‌ ‌چیز خودمان را صرف کنیم در آن و عراق برای خودش محکم کند ‌جای خودش را».

این‌ها بخشی از جملات گوهربار معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) است که از آن شعار «راه قدس از کربلا می گذرد» استخراج شده و در تاریخ معاصر ما ماندگار شد. حضرت امام(ره) این بیانات را در بحبوحه حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان بیان فرمودند آن هنگام که گروهی از رزمندگان ایرانی، در قالب تیپ محمد رسول الله(ص) به فرماندهی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان راهی سوریه شده بودند تا از آنجا به لبنان بروند و در کنار رزمندگان کم تعداد و عمدتا بی تجربه شیعه لبنانی در مقابل دشمن سرتا پا مسلح صهیونیست بایستند. این خطابه رهبر انقلاب باعث شد تا فرماندهان جنگ و رزمندگان، متوجه اولویت اصلی کشور شده و از سوریه خود را مجددا به جبهه جنگ تحمیلی از سوی صدام برسانند. امام خمینی(ره) در آن زمان با تحلیل درست شرایط داخلی و منطقه‌ای، اگرچه موضوع اصلی جهان اسلام را آزادسازی فلسطین عنوان کردند اما تاکید داشتند که تا زمانیکه ایران در معرض تهدید گسترده همسایه نادانی به نام صدام و حزب بعث قرار دارد، نمی‌توان با تمام توان به جنگ صهیونیسم رفت. اکنون ۳۵ سال از آن زمان می‌گذرد. حالا نه از صدام ملعون خبری هست و نه از حزب بعثش. اکنون روزانه ده‌ها هزار ایرانی آزادانه به کربلا می‌روند و عتبات مقدس را زیارت می‌کنند. اما این تنها بخشی از ماجراست. مهمتر آنکه در بغداد و در همان کاخ‌های صدام، دولتی بر سر میز قدرت نشسته است که خود را همپایان دولت ایران می‌داند و حتی بسیاری از وزرایش روزگاری در کنار رزمندگان ایرانی به اشکال مختلف با صدام مبارزه کرده‌اند. مهمتر آنکه حالا رزمندگان ایرانی نه در مرز و با نیروهای عراقی، که در داخل این کشور و به خواست حکومتش در کنار رزمندگان عراقی علیه دشمنان مشترک‌شان می‌جنگند.

از سوی دیگر، باز هم رزمندگان ایرانی به سوریه رفته‌اند اما این بار نه برای آموزش لبنانی‌ها، بلکه برای مبارزه با تهدیدکنندگان امنیت ملی ایران، آنهم در کنار رزمندگان سوری و لبنانی. این بار دیگر از نهی ولی فقیه هم خبری نیست، بلکه این بار با دستور رهبر حی انقلاب به سوریه رفته اند. چراکه آن شاگرد برجسته و وفادار مکتب خمینی(ره)، با درایت و تحلیل صحیح شرایط منطقه، خیالش از مرزهایش آسوده است و می‌داند برای عملی کردن اندیشه آن پیر سفر کرده مبنی بر آزادی قدس، باید هوای محور مقاومت را داشت و حال که سوریه به عنوان بخشی از این جبهه در معرض خطر است، باید بار سفر و کمک بست.

اکنون قریب به ۶ سال از آغاز آن حضور، که در ابتدا محرمانه هم بود، می‌گذرد. عملیات موفقیت آمیز بوده و آتش فتنه شام خاموش شده است. مهمتر آنکه جبهه مقاومت تجربه‌ای گرانسنگ در هم افزایی و همکاری پیدا کرده، اگرچه برای کسب آن هزینه‌ای سنگین و نیروهایی ارزشمند را هم تقدیم کرده است. ولی نتیجه آن شده که اکنون به راحتی می‌توان از تهران به کربلا رفت، زیارت کرد، راهی بغداد شد و از آنجا به راحتی عزم دمشق کرد و بعد از زیارت در پایتخت سوریه، راه بیروت را در پیش گرفت و از بیروت تا مرز سرزمین‌های اشغالی را در امنیت کامل پیش رفت. این بیان تمثیل گونه، در دل خود تحقق شعار خمینی کبیر را تصویر می‌کند؛ «راه قدس از کربلا می گذرد» و اکنون این راه هموارتر از همیشه است.

توفیقات کنونی در کنار حماقت‌های کم خردانی همچون دونالد ترامپ، بار دیگر فلسطین و قدس شریف را عامل وحدت مسلمانان کرده است، مسلمانانی که چند سالی بود که بیشتر خبر تفرقه، نزاع و کشتار از آنها به گوش می رسید.

* منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.