مقاومت یک کل است که از عناصری تشکیل شده که مکمل هم هستند. نباید ذهن ما به این سمت برود که مقاومت فقط در مبارزه نظامی محدود شده است. لذا بر همه امت است که مقاومت کنند و هر فردی از افراد امت امکانات معینی دارد که می تواند بر اساس آن به مقاومت بپردازد

قدس آنلاین- نگاهی بر تحولات منطقه مهم غرب آسیا، حکایت از روزهای خوب محور مقاومت دارد. نابودی سیطره داعش در سوریه و عراق، ناکام ماندن کودتای داخلی در یمن، شلیک موشک های انصارلله به سمت ریاض، ناکام ماندن استعفای توطئه آمیز سعد حریری در لبنان و ...، بخشی از این توفیقات ارزشمند است. در همین شرایط دونالد ترامپ رئیس جمهور بی تجربه و پرحاشیه آمریکا، با اعلام به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به خیال خام خود بدنبال تغییر روند تحولات منطقه بود اما با موج مردمی و حتی دولتی محکومیت این اقدام مواجه شد و در مجموع فشارها بر محور نزدیک به ایالات متحده بیشتر شد. برای تحلیل اوضاع منطقه با حجت الاسلام و المسلمین شیخ نعیم قاسم، شخصیت برجسته محور مقاومت و جانشین دبیرکل حزب الله لبنان به گفت‌وگو نشستیم، که در ادامه می خوانید:

رهبر معظم انقلاب چندی قبل در پیام‌شان به اجلاس جهانی علمای مقاومت در بیروت به لزومپیگری انواع مختلف مقاومت در مبارزه با رژیم صهیونیست اشاره داشتند. به نظر شما مقاومت در چه عرصه‌هایی می تواند تبلور و تجسم عینی داشته باشد؟

ما باید به همه انواع مقاومت فرهنگی، سیاسی، تربیتی واجتماعی توجه کنیم و با جنگ نرم دشمن مقابله کنیم. همه این صورت‌های مختلف مقاومت در راستای مقاومت در برابر اسرائیل قرار می گیرد. چرا که ملت‌های اسلامی برخی شان به لحاظ جغرافیایی به فلسطین اشغالی نزدیک هستند و می توانند به شکل مستقیم با اسرائیل مبارزه کنند اما برخی دیگر هم هستند که به لحاظ جغرافیایی فاصله دارند. اینها چطور می توانند نقش آفرینی داشته باشند؟ می توانند با مشارکت مالی یا در عرصه فرهنگی در مقاومت مشارکت کنند. لذا مقاومت یک کل است که از عناصری تشکیل شده که مکمل هم هستند. نباید ذهن ما به این سمت برود که مقاومت فقط در مبارزه نظامی محدود شده است. لذا بر همه امت است که مقاومت کنند و هر فردی از افراد امت امکانات معینی دارد که می تواند بر اساس آن به مقاومت بپردازد.

اگرچه به فضل الهی داعش در سوریه و عراق شکست خورده اما آیا اندیشه داعشی هم ریشه کن شده یا همچنان باقی است؟

داعش پس از نابودی دو امارت مهمش در موصل و رقه دچار یک شکست بسیار سنگین در عراق و سوریه شده است. همچنین امارت‌های داعشی‌ها در منطقه عرسال لبنان هم سقوط کرده است. پس از فروپاشی این مراکز موجودیت داعش به عنوان دولت در هم شکسته شد. یعنی هم اکنون در هیچ کجای جهان داعش به عنوان دولت موجودیت و حضوری ندارد در حالیکه انتظار می رفت عراق و سوریه نقطه آغاز کشورگشایی های داعش باشند، اما پس از نابودی این امارت‌ها موجودیت داعش هم به پایان رسید. لذا اندیشه داعشی و به طور کلی اندیشه تکفیری شکست خورده است چراکه دیگر نمی تواند خود را در برابر اسلام اصیل به عنوان یک گزینه و راه حل اسلامی مطرح کند. در اینجا داعش در دو عرصه شکست خورده است: یکی از دست دادن امارت و دولتش و دوم شکست فکری و اندیشه ای به طوری که دیگر قادر نیستبه عنوان یک نوع اندیشه اسلامی مطرح شود. اما طبیعتا عناصری از آن باقی خواهند ماند و هم اکنون هم هستند که ممکن است امنیت جهان را به خطر بیاندازند. این مسئله ادامه دار خواهد بود اما با سرنگونی شهرهای تحت تصرفش و شکست اصول و اندیشه اش دیگر اهمیت چندانی نخواهد داشت.

به تازگی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قدس را بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته است، اقدامی که واکنش های گسترده ای در جهان در پی داشت. با توجه به جمیع شرایط نهایت مسئله فلسطین را چگونه می بینید؟

تا زمانی که جبهه مقاومت و رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (حفظه الله) وایران و حزب الله و همه کسانی که در داخل وخارج فلسطین مقاومت می کنند، هستند، نگرانی نیست و فلسطین آزاد خواهد شد

* منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.