ایلام- مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: به علت خشکسالی و کمبود بارش در پاییز امسال وضعیت تعلیف دام های عشایر در ایلام مناسب نیست.

تعلیف دام های عشایر مناسب نیست/ اثرات سوء خشکسالی بر عشایر ایلام

علی سلیمی روز سه شنبه در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه بعلت خشکسالی شدید امسال، آب رسانی سیار به عشایر ایلام انجام می شود، اظهارداشت: برای هر خانوار عشایری هر ده روز ۳ هزار لیتر آبرسانی شده که اگر اعتبارات مناسب جذب شود و بتوانیم این میزان را به دو برابر افزایش دهیم، بخش اعظمی از مشکلات خانوارهای عشایر ایلام برطرف می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال هایی که میزان بارندگی مناسب بوده، در این فصل دام های عشایر در مراتع تعلیف می شدند، افزود: امسال به دلیل کاهش شدید باران و نبود مرتع مناسب، عشایر مجبور به استفاده از علوفه برای تعلیف دام ها خود هستند که در صورت ادامه روند خشکسالی و کمبود بارش ها، عشایر با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام به تأثیر منفی خشکسالی بر زندگی عشایر استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در صورت استمرار این وضعیت، نوع زندگی و کوچ عشایر با تغییراتی مواجه خواهد شد و عشایر به سمت پرواربندی نیمه سنتی روی خواهند آورد.

علی سلیمی با بیان این مطلب که در جلسه با استاندار مشکلات عشایر مطرح شده و استاندار نیز برای رفع مشکلات آنها قول مساعد داده است، بیان داشت: در صورتی که با همکاری استاندار بتوانیم مشکلات اعتباری آبرسانی به عشایر را حل و فصل کنیم، می توانیم امیدوار به حل و فصل بخشی از مشکلات این قشر مولد باشیم.

وی یادآور شد: عشایر ایلام سالانه بیش از ۲۳۰ هزار رأس دام را روانه بازار مصرف می کنند و نقش مهمی در تأمین گوشت و فراورده های خام دامی استان و کشور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.