توافق‌نامه تامین مالی بین بانک اگزیم روسیه و بانک‌های ایرانی امضا شد.

امضای توافق‌نامه فاینانس ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین، توافق‌نامه تامین مالی (Finance) بین بانک‌ اگزیم روسیه و بانک‌های ایرانی با حضور مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه امضا شد.

موافقت‌نامه فاینانس به این صورت است که بانک یا موسسه تجاری خارجی وامی را به‌ منظور عملیات معینی به کشور و یا شرکت مشخصی پرداخت کرده و در واقع کنترلی روی هزینه کردن آن ندارد و لذا تعهدی نیز برای به ثمر نشستن طرح نداشته و در سر‌رسیدهای تعیین‌ شده‌ای اصل‌ و فرع آن را از طرف قرارداد و یا بانک تضمین‌کننده قرارداد دریافت می‌کند، البته باید تاکید کرد که برخی محدودیت‌های و یا به صورت دقیق‌‌تر مفادی از پیش تعیین شده در موافقت‌نامه برای تضمین بازپرداخت وجود دارد.

روابط عمومی بانک مرکزی گزارش داده که  به دنبال امضای یادداشت تفاهم بانک مرکزی ایران و موسسه دولتی بیمه صادراتی روسیه (اکسیار) درمهرماه سال جاری، قرارداد چهار بانک ایرانی سپه، توسعه صادرات ایران، پارسیان و پاسارگاد از یک سو و اگزیم بانک روسیه از سوی دیگر بدون محدودیت سقف امضاء شد. این قرارداد امکان دریافت تسهیلات بانکی از کشور روسیه برای اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی در کشور را فراهم می‌سازد. 

براساس این قرارداد، پروژه‌های بخش دولتی و خصوصی که مجوزهای لازم را در کشور اخذ کرده‌اند و اولویت آنها به تأیید دستگاه‌های اجرایی ذیربط رسیده باشد، می‌توانند از طریق ۴ بانک ایرانی، تسهیلات اگزیم بانک روسیه را دریافت کنند و صادر کنندگان روسی نیز می‌توانند با استفاده از این تسهیلات نسبت به صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به کشور اقدام کنند. 

 پس از انعقاد قرارداد با کشورهای هند، چین، کره جنوبی، دانمارک و اتریش در ماه‌های اخیر، روسیه ششمین کشوری است که قرارداد فاینانس با آن منعقد شده و بدین ترتیب، طیف خطوط اعتباری موجود برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور به تدریج افزایش یافته و متنوع می‌‌شود. در نتیجه این امر، امکان تأمین مالی پروژه‌ها از طریق خطوط اعتباری کشورهای مختلف برای دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی وجود خواهد داشت. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.