۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 581077

مقابله جدی با اقتدار دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران یک اصل ثابت در سیاست خارجی دولت آمریکا در طی این سال‌ها بوده است و همه رئیسان جمهور، سناتورها و نمایندگان کنگره در این قضیه اتفاق نظر جدی و اجماع داشته‌اند.

اقتدار دفاعی ایران قابل مذاکره و معامله نیست

قدس آنلاین- مقابله جدی با اقتدار دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران یک اصل ثابت در سیاست خارجی دولت آمریکا در طی این سال‌ها بوده است و همه رئیسان جمهور، سناتورها و نمایندگان کنگره در این قضیه اتفاق نظر جدی و اجماع داشته‌اند.
به طوری که از ابتدای بحث توافق هسته‌ای نیز این انتظار می‌رفت که این موضوع در مراحل بعدی مطرح خواهد شد و از طرفی به صراحت این قضیه عنوان شد که آمریکایی‌ها در سکو و نگاه اول به دنبال نابودی توانمندی هسته‌ای ایران و در سکو وپله دوم به دنبال تضعیف و نابودی توانمندی موشکی ایران خواهند بود.
از طرفی دیگر، تجربه سال‌های پس از انقلاب در نحوه رفتار آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی و سایر کشورهای جهان و حتی متحدان خودشان از جنگ جهانی دوم تا حال حاضر نشان می‌دهد که محور رفتار آمریکا بر اساس یک اصل ثابت در سیاست خارجی در عرصه بین‌المللی استوار است و آن عمل بر اساس قدرت است. به این صورت که آمریکایی‌ها خود را به عنوان قدرت برتر جهان تلقی می‌کنند و بر این مبنا معاهدات بین‌المللی خود را با دیگر کشورها براساس این مؤلفه به پیش می‌برند. بر اساس این پشتوانه تئوریک وتاریخی و راهبرد آمریکا که تضعیف اقتدار ملی و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، ترامپ نیز به دنبال این می‌باشد که تجربه‌ای را که آمریکا در مورد توانمندی هسته‌ای و برجام به دست آورد در حوزه موشکی و مسائل دفاعی ایران نیز اجرا و تجربه نماید و در این زمینه گاهی سخنانی در جلسه‌های مختلف عنوان می‌کند. در مقابل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تأکید صریح امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر خودکفایی نیروهای مسلح و افزایش توان بازدارندگی کشور بوده است. از طرفی در طول این چهار دهه کشور با انواع کینه ورزی‌ها و تهدیدها مواجه بوده است و ناگزیر به افزایش توان دفاعی خود می‌باشد، آن هم در زمانی که صدام‌های جدیدی همچون محمد بن سلمان در منطقه پدیدار شده‌اند. از طرفی توجه به این نکته نیز ضروری است که درطول چهار دهه گذشته به هر میزان که از اصول، ارزش‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب فاصله گرفته‌ایم صدمات جدی به منافع کشور وارد شده است. از این رو ایران به عنوان لنگرگاه ثبات و آرامش خاورمیانه خواهان توسعه و شکوفایی روابط کشورهای منطقه است و برای حق حاکمیت کشورهای منطقه احترام قائل است و در مقابل نیز برای نشان دادن اقتدارش و افزایش توان دفاعی‌اش نیازی به بهانه ندارد، اما درمقابل دفاع از مرزهای سرزمینی وامنیت مردم سرزمینش نیز با احدی شوخی نخواهد داشت و اقتدار دفاعی خود را با هیچ مسئله‌ای معامله و مذاکره نخواهد کرد. از طرفی دولت نیز باید امکانات لازم را جهت افزایش و ارتقای صنایع موشکی و دفاعی کشور بیش از گذشته فراهم نماید تا سپر دفاعی کشور با ثبات و مستحکم‌تر گردد وکوچک‌ترین وقفه‌ای را برای اقتدار دفاعی کشور ایجاد نکرده و برای تقویت بنیه دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح از هیچ کوششی دریغ نکند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.