خرم آباد-نخستین جلسه رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار خرم آباد با اصحاب رسانه بعد از روی کار آمدن شورای پنجم در حالی برگزار شد که با یک سری حواشی روبرو بود...

خرم آباد در گودال بهارستان

گروه استان ها- لرستان- اکبر بابایی مفرد: نخستین جلسه رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار خرم آباد با اصحاب رسانه بعد از روی کار آمدن شورای پنجم در حالی برگزار شد که با یک سری حواشی روبرو بود، در این نشست دو ساعته خبرنگاران خواستار ارائه برنامه ‏های رئیس شورا و شهردار خرم‏ آباد مبنی بر برون رفت شهر از مسائل و مشکلات موجود شدند.

علیرغم کسالتی که رئیس شورای شهر داشت اما علاقه وی به کار در کنار تشکل ‏های دانشجویی، اصحاب رسانه و تشکل ‏های مردمی، چرا که مطالبه گر هستند و فی سبیل الله زحمت می‏کشند، موجب نشد که در این جلسه حضور پیدا نکند، امیدواریم وی و دیگر همکارانش در بدنه شورا و شهرداری تا پایان دوره خدمت خود همین گونه همراه و همگام مردم بوده و در راستای خدمت به شهروندان خرم‏ آبادی قدم بردارند.

از نکات جالب توجه در این نشست، چالش زیرگذر بهارستان بود که علیرغم اختلاف نظرهای فراوان شورای شهر و شهرداری و اذعان بر این که این پروژه نباید در خرم‏ آباد راه اندازی می ‏شد، اما این چالش هم‏ چنان متوجه این شهر است و به نوعی خرم‏ آباد در این گودال بی تدبیری فرو رفته است.

اردشیر دریکوند، رئیس شورای اسلامی شهر خرم‏ آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه نیمه کاره و پر حاشیه تقاطع غیر همسطح بهارستان، گفت: در زمان ما حتی اگر چند ماه از آغاز به کار آن آن گذشته بود به هیچ وجه این پروژه را ادامه نمی‏ دادیم.

دریکوند خاطر نشان کرد: زمانی آمدیم که ۵۰ درصد کار انجام شده بود ولی ناچار هستیم در حد توان و بضاعت شهرداری آن را سامان دهیم.

وی اضافه کرد: به والله اگر دوماه اول کار، ۱۰ درصد آن انجام شده بود با مسئولیت خودم آن را پر می‏ کردم.

دریکوند تصریح کرد: پروژه بهارستان یک کار ناخواسته بود و خیلی به این شهر و مردم آن لطمه زد.

وی با بیان این که احداث بهارستان نه تصمیم شورا بود و نه شهرداری، گفت: این پروژه را به شهرداری تحمیل کردند، مسئولین شهری نباید زیر بار سنگین آن می‏ رفتند، این کار می‏ توانست برای ۲۰ سال آینده خرم‏ آباد باشد، اما مجبور به ادامه آن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم ‏آباد در این نشست اصحاب رسانه را پل ارتباطی بین مردم و مسئولین دانست که نیازهای مردم و جامعه را به مسئولین گوشزد می‏ کنند و از طرفی مسئولین هم بایستی جوابگوی افکار عمومی باشند.

دریکوند در ادامه انتخاب فردی از بدنه شهرداری به عنوان شهردار را اتفاق نظر تمامی اعضای شورای شهر اعلام کرد و گفت: کسی که شهردار می‏ شود باید شهر را خوب بشناسد، معایب و کاستی‏ ها را بداند، نقاط قوت و موقعیت جغرافیایی شهر را بشناسد، قابلیت های شهر را بشناسد، کسی باشد که هم تجربه کار داشته و هم نسبت به شهر و نیروی انسانی شهرداری آشنایی کامل داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهردار منتخب تمام شاخص‏ های مدنظر را دارد، تجربه شهرداری داشته و به مشکلات و معضلات شهر واقف است و تا حدودی می‏ داند باید چکار کند.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم ‏آباد بیان کرد: از بدو شروع به کار یک سری مشکلات در شهرداری برای ما نمایان بود، به این نتیجه رسیدیم کسی که در این موقعیت بتواند شهرداری  را از این وضعیت نجات بدهد، شهردار فعلی است.

دریکوند با بیان این‏ که بر این باوریم که شورای شهر باید برنامه محور باشد، اظهار داشت: اعتقاد داریم شهر خرم‏ آباد باید یک چشم انداز ۲۰ ساله داشته باشد، بعد از آن نیاز است یک برنامه ۵ ساله با برش‏ های یک ساله طراحی کنیم، برای این کار لازم بود از وضعیت منابع مالی و اعتباری شهرداری با اطلاع باشیم.

وی با اشاره به این‏که حسابرسی از شهرداری انجام و بعد از آن شهرداری را تحویل گرفتیم، ادامه داد: در این حسابرسی به این نتیجه رسیدیم که شهرداری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

دریکوند با اذعان بر این‏که نیروی انسانی شهرداری از ۷ تا ۱۵ ماه حقوق معوق طلب دارند، افزود: ما به دنبال یک سری برنامه ریزی هستیم که هم از وضعیت مالی فعلی برون رفت داشته باشیم و هم تا حدودی پروژه‏ های نیمه تمام را به اتمام رسانیده و یک سری پروژه جدید برای شهر تعریف کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولویت در پرداخت حقوق قبلا با نیروهای اداری شهرداری بوده اما در این دوره اولویت با نیروهای پاکبان است.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم ‏آباد، شهرداری را یک ارگان ورشکسته معرفی کرد و گفت: به دنبال ایجاد معاونت سرمایه گذاری و مشارکت ‏های مردمی در شهرداری هستیم.

دریکوند به توان بخش خصوصی اشاره کرد و بیان داشت: تا زمانی که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ورود پیدا نکند خیلی از مشکلات حوزه شهری برطرف نخواهد شد.

وی سر و سامان بخشیدن به وضعیت موجود شهر را دوری از تنگ نظری‏ ها دانست و ادامه داد: دو نماینده شهر خرم ‏آباد در مجلس شورای اسلامی از هم فرار نکنند و مسائل سیاسی را کنار بگذارند و کمک کنند با چاره جویی مشکلات مردم و اشتغال شهر را برطرف نماییم.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم ‏آباد به عدم اعتماد مردم به مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: نشانه ‏ی این بی اعتمادی مشارکت ۷ درصدی مردم در پرداخت عوارض است.

دریکوند در جمع خبرنگاران خطاب به شهردار گفت: شهردار یک برنامه ریزی چهار ساله داشته باشد و هیچ وقت به فکر استیضاح نباشد مگر این که عملکردش خلاف قوانین ثابت شود.
دلیل عمده کندی پروژه بهارستان عدم پرداخت مطالبات پیمانکار است.

وحید رشیدی، شهردار خرم‏آباد نیز با اشاره به زیرگذر بهارستان، گفت: این پروژه طی ۱۸ ماه تنها ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در مدت سه ماهه‏ ی اخیر این درصد دو برابر شده است.

رشیدی افزود: به دلیل این که حدود ۱۲ میلیارد تومان صورت وضعیت تعیین شده در این پروژه بوده و یک ریال تا به حال به پیمانکار پرداخت نشده است باید این حق را به پیمانکار داد که به همین دلیل سرعت کار کند بوده است.

وی با بیان این که استاندار پیگیر است که از محل اعتبارات دولتی امسال بخشی از مطالبات پیمانکار را پرداخت کنیم، ادامه داد: هر چند شاید استاندار هم از بدو ورود اعتقاد چندانی به این پروژه نداشت، اما اهتمام دارد که این پروژه بایستی به اتمام برسد.

 شهردار مرکز لرستان خاطر نشان کرد: اعتباراتی به صورت املاک، نقدی و اوراق قرضه برای قرارگاه در نظر گرفتیم که در هفته‏ های آینده پرداخت خواهد شد تا بلکه سرعت کار در این پروژه بیشتر شود.

رشیدی در ادامه با گریزی به حواشی موجود در شهرداری، گفت: با توجه به رسیدگی به امورات داخلی شهرداری و بخش‏ های مختلف اعم از ثبت اسناد مثبته مالی و خدماتی نیاز بود زمانی را به امورات داخلی شهرداری اعم از پرسنلی، مالی و سازمانی اختصاص دهیم.

وی افزود: امید است تا پایان سال حقوق معوق کارگران را پرداخت کنیم تا همکاران ما با آرامش بهتری بتوانند نسبت به ارائه خدمات انگیزه داشته باشند.

شهردار خرم‏ آباد با بیان این که هزینه ‏ها را باید به حداقل برسانیم و ساماندهی نیروی انسانی یک از این هزینه‏ هاست، گفت: به دنبال جذب نیرو نیستیم و در صورت نیاز نیروی متخصص جذب خواهیم کرد.

رشیدی با بیان این که با حمایت شورا ۱۲۰ نفر نیرویی که در چند ساله اخیر به قسمت اداری اضافه شده بود و نیازی هم به وجود آن‏ ها نبود را به محل کار قبلی که اجراییات و تنظیف بود هدایت می‏ کنیم، تصریح کرد: با توجه به برون سپاری این بخش به بخش خصوصی حدود ۵۰۰ میلیون تومان در ماه هزینه را کم کاهش خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.