اهواز_ یک سیلاب معمولی در روستاهای باغملک زندگی روزمره مردم را بهم می ریزد تا جاییکه امکان فعالت از آنها سلب می شود و این بجز خساراتی است که هر ساله این قشر متحمل می شوند...

پایگاه امداد و نجات باغملک چشم انتظار تایید وعده های مدیران

قدس آنلاین- گروه استانها – حدیث کریمی؛ از روزی که تعداد زیادی از اهالی روستاهای شهرستان باغملک خانه و کاشانه و دام های خود را از دست دادند و برخی از اهالی نیزدر اثر بارندگی ها و سیلاب ها دچار آسیب جسمی شدند بیش از ۳ ماه می گذرد، اما مردم این روستاها همچنان با این مشکلات درگیرند، در این میان یکی از عمده ترین مشکلاتی که هلال احمر شهرستان باغملک داشته، ضرورت احداث پایگاه امداد اضطراری بوده است.
پناهگاهی برای سیل و باران
علی موسوی یکی از اهالی منطقه مرغزار می گوید: وقتی بارندگی ها زیاد شده و سیلاب در سطح شهرستان و روستاها جاری می شود  به دلیل فاصله و صعب العبوری مسیر تا رسیدن هلال احمر آسیب ها زیادی به خانه و دام ها می رسد.
او بیان می کند: باید جایی باشد که بتوانیم در زمان سیل و بارندگی در امان باشیم.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان باغملک در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به مشکلات ‌مردم این منطقه از جمله نبود پایگاه امدادکوهستان، بهداشت، سیل‌بند، جاده مناسب و نداشتن اسکان مناسب عشایر منطقه، اظهار می کند: منطقه فوق که شاهراه تمامی روستاهای اطراف و مناطق عشایری است، جاده خاکی و صعب العبوری دارد.


لزوم پایگاه امداد کوهستانی
محسن شیخ علیزاده عنوان می کند: وجود باران سیل آسا در ایام پاییز و بهار، وجود برف سنگین در ایام زمستان، بعلاوه نبود جاده‌های قابل دسترس برای کمک رسانی و دشواری ها و مشکلات امدادرسانی نیاز به ساخت یک پایگاه امداد کوهستانی چند منظوره در شهرستان باغملک داریم.
او می گوید: در سیلاب مناطق کوهستانی امامزاده عبدالله و منطقه مرغزار باغملک طبق اعلام نیک‌مقام بخشدار صیدون۵۰ راس گوسفند قربانی شدند. همچنین این بارندگی‌های به اراضی کشاورزی، باغات و جاده‌های عشایری و تعدادی از مغازه‌های فصلی نیز خسارت وارد کرده است.
طی گذراندن مراحل اداری به معارض رسیدیم
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان باغملک در ارتباط با اینکه بحث احداث پایگاه امدادی شهرستان به کجا رسیده است عنوان می کند: از سوی  فرمانداری شهرستان پی گیری کردیم. محل مورد درخواست نقطه گذاری وی پی اس«مکان یابی» زده شد، باید اداره منابع طبیعی این زمین را به جمعیت هلال احمر واگذار کند، درحال گذراندن مراحل اداری هستیم ولی دوباره اعلام شد که این زمین دارای معارض است.
شیخ علیزاده می افزاید: باتوجه به نیاز منطقه و مشکلات عدیده آن، ما در صورت تامین زمین و همکاری استانداری در تامین اعتبار مورد نیاز پایگاه امداد کوهستان و اسکان اضطراری در مواقع حادثه اجرایی می کنیم.
زمین مدنظر هلال احمر معارض ندارد
در ادامه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، با اشاره به مصوبات انجام شده در شورای تامین و شورای ستادبحران استانداری خوزستان، اظهار می کند: جلسه ای که در این شهرستان براثرجاری شدن سیلاب در اواخر مردادماه، برگزار شد، مصوباتی به دنبال داشت که اکثر آنها پی گیری و در مرحله انجام است.  
کیامرث حاجی زاده تاکید می کند: تمامی خانه ها و ویلاهایی که در مسیر آب رودخانه به صورت غیر قانونی احداث شده اند؛ طبق مصوبات همگی تخریب می شوند و بخشداری باید این کار را انجام دهد.


تحویل زمین انجام می شود
او در ادامه در پاسخ به اینکه صحت معارض داشتن زمینی که جمعیت هلال احمر این شهرستان برای احداث پایگاه امدادی مد نظر قرار داده، تا چه حد است، می گوید: این زمین هیچ گونه معارضی  ندارد و  به مسئولان مربوطه استانی هم تاکید شده که هر چه سریعتر زمین را آماده و برای ساخت تحویل دهند.
حاجی زاده می افزاید: در هر مکانی که زمین لازم است، اعلام کنند، ما اقدام به تحویل آن می کنیم.
تصمیم واگذاری زمین با دارایی است
دبیر ستاد بحران شهرستان باغملک هم در خصوص اینکه مصوبات ستاد این شهرستان به کجا رسیده، می گوید: زمین های منابع طبیعی و اراضی منطقه امام زاده عبدالله که می خواهند درآنجا پایگاه امداد ونجات راه اندازی کنند مربوط به اراضی ملی است. با تصمیم گیری های جدید برای واگذاری اراضی، طی جلسه ای که در کمیسیون اداره کل دارایی استان خوزستان انجام می شود.


علی بخشی با اشاره به اینکه واگذاری زمین های منابع ملی به ادارات دولتی باید در کمیته استانی مورد بررسی قرار بگیرد اضافه می کند: مکاتبات انجام شده برای واگذاری و موارد دیگر مثل طرح های روستای« امام زاده عبدالله و برم »و تجهیزات مورد نیاز در منطقه انجام شده است ... تنها بحث زمین برای ساخت مانده که باتوجه به مکاتبات بین اداری آن در حال انجام است.
اراضی ملی، معارضی ندارند

این مقام مسئول در ارتباط با معارض احتمالی که اداره منابع طبیعی به جمعیت هلال احمرشهرستان باغملک گفته است، اظهار می کند: اراضی، ملی هستند و  معارضی ندارند. در گذشته زمین ها در اختیار شهرداری بوده و به دلیل این که شهرداری کار نکرده است اکنون بلا استفاده مانده و در اختیار منابع طبیعی است اما باید روند اداری آن طی شود.
دبیر ستاد بحران شهرستان باغملک در پاسخ به این سوال که آیا قبل از فصل بارندگی ها، واگذاری زمین به هلال احمر جهت احداث پایگاه امدادی و نجات صورت می گیرد، عنوان می کند: باید روند اداری خود را طی کند و ما نیز منتظر هستیم طبق مصوبه مکتوب، تامین اعتبار و اقدامات مورد نظر را انجام دهند.
علی بخشی در پاسخ به اینکه برای تامین اعتبار این مصوبه، آمادگی لازم وجود دارد یا خیر، می گوید: این هم یک بحث دیگری است.
جای امیدواری است وقتی تمام مسئولان استانی اذعان دارند که مشکل این روستاها را درک می کنند کمر همت ببندند تا حداقل همکاری برای رفع این معضلات صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.