یزد - مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری یزد گفت: بهره‌برداری نامتعارف معادن تفت تبعات زیست محیطی جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته و اگر روزی تصمیم بر استفاده از ظرفیت دیگر معادن شهرستان با شیوه غیرمعمول و بدون رعایت اصول فنی گرفته شود، دیگر چیزی به نام تفت باقی نخواهد ماند.

بهره‌برداری نامتعارف از معادن تفت تبعات زیست محیطی را به همراه داشته است

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق طهماسبی در نشست شورای پدافند غیرعامل شهرستان تفت، با اشاره به روز پنجم دی ماه سالروز وقوع زلزله بم و گرامیداشت روز «ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی»، اظهارداشت: زلزله بم، زلزله کرمانشاه و بلایای طبیعی به ما هشدار می‌دهد که حوادث هیچگاه خبر نمی‌کند و لازم است اصول پدافند غیرعامل را در ساخت و سازهای خود بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهیم . 

وی افزود: با توجه به ساختار زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی شهرستان تفت، رعایت اصول پدافندی و مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان و اخذ مجوز پدافند غیرعامل برای طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی، امری ضروری است . 

طهماسبی تصریح کرد:  بدون شک باید با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله و حوادث طبیعی و غیرطبیعی شاهد کاهش آمار فوتی و جرحی و خسارت‌های معنوی و مادی ناشی از این حوادث باشیم . 

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان تفت به ویژه در حوزه منابع آب و زیرساخت‌های کشاورزی گفت: ۹۲ درصد معادن شهرستان در حوزه فلزات و ۲.۶ درصد معادن مربوط به سنگ‌های ساختمانی و تزئینی است که برداشت غیرمتعارف از ۲.۶ درصد این معادن، طبیعت بکر شهرستان را دستخوش تغییرات اساسی کرده و تبعات زیست محیطی جبران‌ناپذیری برای منطقه به همراه داشته است . 

مدیر کل پدافند غیرعامل افزود: اگر روزی تصمیم بر استفاده از ظرفیت ۹۲ درصدی معادن فلزات شهرستان با شیوه غیرمعمول و بدون رعایت اصول فنی استخراج، گرفته شود دیگر چیزی به نام تفت باقی نخواهد ماند . 

طهماسبی با اشاره به وجود کارگروه‌های یازده گانه در شورای پدافند غیرعامل استان، خواستار تعیین اولویت برای فعال‌سازی کارگروه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، سلامت و مقابله با تهدیدات زیستی، راه و شهرسازی و انرژی و آب، کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری و امداد و نجات، امنیتی، انتظامی و ساماندهی مشارکت مردمی و کارگروه فرهنگی و آموزشی، ارتباطات و فنّاوری اطلاعات در شهرستان تفت شد . 

ساخت و سازها در استان به شوخی گرفته می‌شود

 عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و رییس کارگروه بهسازی و مقاوم سازی زلزله نیز در این نشست با اشاره به این که استان یزد پهنه خطرپذیری متوسط به بالا را در موضوع زلزله دارد، گفت: تنها راه مقابله با بلایای طبیعی و زلزله رعایت دقیق اصول پدافند غیرعامل در ساخت و سازهاست . 

محمدرضا جواهری افزود: متاسفانه ساخت و سازها در استان به شوخی گرفته می‌شود، شاهد تخلفات فراوانی در حوزه ساختمان هستیم و غیر از مهندسان صاحب صلاحیت همه دست‌اندرکار ساخت و ساز شده‌اند . 

وی تصریح کرد:ایمن سازی تمام ساختمان‌های یزد که درحال ساخت است با هزینه‌ای نزدیک به شش درصد هزینه ساخت کل ساختمان امکان‌پذیر است . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.