امروز شهاب نادری، نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر از فوت ۴ نفر در مناطق زلزله زده بر اثر سرمازدگی و اقدام به خودکشی حداقل ۲۰نفر خبر داد و اعلام کرد با توجه به شرایط این آمارها قطعاً روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

تکذیب ادعای خودکشی و فوت زلزله زدگان بر اثر سرمازدگی

قدس- شهاب نادری، نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر از فوت ۴ نفر در مناطق زلزله زده بر اثر سرمازدگی و اقدام به خودکشی حداقل ۲۰نفر خبر داد و اعلام کرد با توجه به شرایط این آمارها قطعاً روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
فرهاد تجری، نماینده سرپل ذهاب که بیشترین خسارت را در زلزله دیده است به خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: تمام این گزارشات و اعداد و ارقام سیاه نمایی و فضا سازی است. در اینکه مردم مشکلات بسیاری دارند شکی نیست، اما مردم با تمام سختی‌هایی که دارند در تلاش هستند با تبعات زلزله مقابله کرده و زندگی خود را به مسیر عادی برگردانند که نیاز به حمایت همه جانبه مردم و دولت در این زمینه محسوس است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی که دو روز گذشته از بازدید مناطق زلزله‌زده برگشته است، توضیح می‌دهد: مردم پس از گذشت حدود ۵۰ روز از زلزله، هنوز فاقد مسکن موقت هستند. کمک‌های بلاعوض به آنها بسیار کم بوده و نحوه توزیع کمک‌های امدادی درست نیست. علاوه بر آن کیفیت و نحوه توزیع کانکس‌ها هم نظم مشخصی ندارد.
هنوز برای زلزله‌زده‌های مستاجر اقدامی انجام نگرفته است
وی اضافه می‌کند: سیستم توزیع کانکس در داخل شهر و حتی حوزه روستایی، مشخص و با نظم نیست. ضمن اینکه مستاجرها امکان تهیه مسکن در شهر را ندارند و به روستاها نزد خانواده‌های خود رفته‌اند. هر چند که مسئولان قول مساعدت و انجام ساز و کاری شفاف برای این اقدامات داده‌اند، اما هنوز آن ها که خانه و تمامی وسایل زندگی‌شان از بین رفته در بلاتکلیفی بوده و حتی کانکس هم ندارند.
تجری به مساعدت برخی بخش‌ها اشاره و بیان می‌کند: بعضی بخش‌ها مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت برای کمک به مردم این مناطق تصمیمات خوبی گرفته‌اند. آموزش‌ دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی، داوطلبان ورود به دانشگاه و سهمیه برای مناطق زلزله زده یا دانشگاه آزاد اسلامی برای تخفیف شهریه دانشجویان مناطق زلزله زده برخی از این اقدامات است. تصمیاتی که تلاش می‌کند اندکی از مشکلات روحی، روانی و مادری را برطرف کند.
وی با انتقاد از عملکرد جهادکشاورزی در این مناطق می‌گوید: جهادکشاورزی از بخش‌هایی است که در این شرایط خاص نتوانست به مردم خدمت کرده و وظایف محوله در مناطق زلزله زده را به خوبی انجام دهد. البته برخی مدیران استانی اقداماتی انجام دادند اما جهاد کشاورزی و وزیر محترم آن برای بخشی که مربوط به وظیفه ذاتی خود بود، مانند پرداخت خسارت آبزیان، حوضچه‌های پروش ماهی، علوفه و خسارت به جایگاه‌های دام اقدامی قابل قبول انجام نداد.
سرما هیچ فردی را در مناطق زلزله زده نکشته است
برای اطمینان از آخرین وضعیت مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه با مهندس سعیدی، دبیر کل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران که از اولین ساعات وقوع زلزله در منطقه حضور دارد صحبت کردیم. او با ابراز تعجب از نشر چنین اخباری به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: هر چند که جز سازمان پزشکی قانونی، هیچ فردی صلاحیت اعلام جان باختگان را ندارد، اما به عنوان فردی مطلع اعلام می‌کنم در این مناطق تا امروز فوت افراد بر اثر سرمازدگی اتفاق نیفتاده است. چرا که درجه حرارت در منطقه زلزله زده بالای صفر درجه است. البته تا ۴ درجه هم رسیده اما به صفر درجه نرسیده است.
وی با ابراز تاسف از فضای بیمار جامعه اضافه می‌کند: در این فضای بیمار افراد برای کسب شهرت، دیده شدن و معروفیت اقدام به ترساندن مردم، خبرهای بد و اتفاقات ناگوار روی آورده‌اند. هر که بیشتر مردم را بترساند، دچار تنش و هیجان کند؛ معروفیت بیشتری کسب می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.