زمانی که حضرت حجت علیه السلام به امامت می رسند این مهم با آماده سازی های پیشین امام هادی وامام عسکری علیها السلام انجام شده چرا که این بزرگواران جامعه را برای پذیرش امام اماده کرده بودند.لذا زمانی که چهار نایب خاص امام زمان علیه السلام در مدت ۶۹ سال مسئوول اداره وهدایت جامعه اسلامی از سوی امام عصر بودند هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد و با آغاز دوره غیبت کبری برخی که برای نبود امام سوال می کنند حضرت به آنها می فرماید:به راویان حدیث و فقهایی که از شرایط لازم برای هدایت دینی جامعه برخوردارند مراجعه کنید.آن زمان اس که مردم متوجه نتیجه زحمات سه امام جواد؛امام هادی وامام عسکری علیهم السلام می شوند. این سه بزرگوار زمینه های لازم را برای جریان غیبت امام عصر علیه السلام آماده کردند، بالاخص وجود مبارک امام عسکری علیه السلام که دراین باره بسیار تلاش کرده اند.

بستر سازی ظهور و غیبت کبری رسالت امام حسن عسگری(ع) بود

قدس آنلاین- حجت الاسلام ابراهیم بهاری استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به ویژگی های خاص امام حسن عسکری علیه السلام گفت: دو تاریخ ولادت برای امام حسن عسکری علیه السلام ذکر شده است. هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری ودهم همان ماه یعنی دو روز بعد که البته طبق اسناد ارائه شده تاریخی قطعا ولادت ایشان امروز در روز هشتم ربیع الثانی واقع شده است. امام حسن عسکری علیه السلام بعد از وجود مبارک امام جواد علیه السلام امامی است که در سن ۲۸ سالگی یعنی در آغاز جوانی به شهادت رسیده اند. از ویژگی های زیارتی امام حسن عسکری علیه السلام این است که ایشان همانند پدر بزرگوارشان در منزل شخصی خود در سامرا به خاک سپرده شده اند؛ یعنی به معنای واقعی زائرانی که به زیارت این دو بزرگوار مشرف می شوند وارد بیت این دو امام عظیم الشان می شوند، در حالی که برای زیارت سایر ائمه علیهم السلام وارد حریم آنها می شویم.

این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به رسالت سنگین  امام حسن عسکری در تبیین جایگاه مهدویت اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف سخت و قابل اعتنای امام حسن عسکری علیه السلام که می توان به نوعی آن را ایثار گری برای ابدیت بشری عنوان کرد رسالت حفظ و تبیین دین و توجه به شاکله های دینی است که با وجود امام زمان علیه السلام قوت می گیرد. هر یک از ائمه علیهم السلام بنا به زمان زندگی خود برای حفظ دین ازروشهای مختلفی بهره بردند مثلا در خصوص امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در ۲۵ سال خانه نشین حفظ منافع اسلام  را اولویت خود قرار می دهند و از مباحث سیاسی وحکومت داری دوری می کنند، امام حسن مجتبی علیه السلام، امام حسین با صلح وجهاد و امام سجاد با دعا و نیایش ونشان هر کدام  در حفظ دین قدم هایی برداشتند.   ائمه بعد از امام سجاد علیه السلام در اوج رشد علمی جامعه به امامت رسیدند و برای تبیین علوم دینی تلاشهای قابل توجهی داشتند بنحوی که این رشد علمی در دوره امامت امام رضا علیه السلام به اوج خود می رسد و امام با حضور در جلسات بحث ومناظره به تقویت بنیه علمی جامعه اقدام می کند.

حجت الاسلام بهاری دراین باره افزود: دوره امام جواد علیه السلام پیش زمینه ای برای حضور حضرت حجت برای آیندگان است. امام در سن ۵ یا ۸ سالگی به امامت میرسند و امامت امام جواد علیه السلام در کودکی نمونه ای برای امامت امام عصر علیه السلام به شمار می رود. هنگامی که شبهات درباره سن به امامت رسیدن ایشان مطرح می شود یکی از یاران امام رضا علیه السلام در جمعی با اعتراض به سایرین آنها را به رسیدن به مقام نبوت حضرت عیسی علیه السلام یادآور می شود که مگر فرق دارد منتخب خدای رحمان ۸ ساله یا ۵۰ ساله باشد؟ مگر حضرت عیسی علیه السلام در نوزادی به مقام پیامبری برگزیده نشدند؟ امامت امام جواد علیه السلام ذهن جامعه را برای پذیرش امامت امام عصرعلیه السلام آماده می کند. در دوره امام هادی علیه السلام نقش نمایندگان ائمه، وکلا و فقها در مناطق مختلف اسلامی و جدا جدا شدن تدریجی ماموم از امام بیشتر آشکار می شود. ائمه در این دوره زمانی برآن هستند که با معرفی جانشینان خود به مردم آنها را برای غیبت صغری وکبری آماده کنند.

 این کارشناس مسائل دینی با تبیین رسالت امام حسن عسکری گفت: در دوره امام عسکری علیه السلام این روال با شدت بیشتری ادامه دارد؛ نام امام حسن است اما به عسکری معروف است به این معنا که امام در میان یک پادگان محصور بود ومردم دسترسی خاصی به  ایشان نداشتند. زمانی که حضرت حجت علیه  السلام به امامت می رسند این مهم با آماده سازی های پیشین امام هادی وامام عسکری علیها السلام انجام شده چرا که این بزرگواران جامعه را برای پذیرش امام اماده کرده بودند. لذا زمانی که چهار نایب خاص امام زمان علیه السلام در مدت ۶۹ سال مسئوول اداره وهدایت جامعه اسلامی از سوی امام عصر بودند هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد و با آغاز دوره غیبت کبری برخی که برای نبود امام سوال می کنند حضرت به آنها می فرماید:به راویان حدیث  و فقهایی که از شرایط لازم برای هدایت دینی جامعه برخوردارند مراجعه کنید. آن زمان اس که مردم متوجه نتیجه زحمات سه امام جواد؛ امام  هادی وامام عسکری علیهم السلام می شوند. این سه بزرگوار زمینه های لازم را برای جریان غیبت امام عصر علیه السلام آماده کردند، بالاخص وجود مبارک امام عسکری علیه السلام که  دراین باره بسیار تلاش کرده اند.

حجت الاسلام ابراهیم بهاری در پایان با خاطر نشان شدن خصلت های امام حسن عسکری یادآور شد: این شهر آشوب خصائص اخلاقی امام حسن عسکری علیه السلام را اینگونه به تصویر می کشد که حضرت از هر عیبی به دور بود بسیار بخشنده واهل نیکوکاری بود وتمام روزها را به روزه و شبها را به عبادت ورتق و فتق جامعه اسلامی اختصاص می دهد. امام حسن عسکری زیارت اربعین را مورد تاکید قرار دادند؛ واجب اعلام کردن زیارت اربعین دور اندیشی امام حسن عسکری علیه السلام برای آغاز قیام واقعی حضرت حجت است تا جامعه آماده برگزاری حمایت از قیام عظیم امام عصر باشد. حضور میلیونی مردم در مراسم اربعین همان اعلام آمادگی ظهور است که مقدمات آن توسط امام حسن عسکری علیه  السلام فراهم شد. بینش امام و روش ایشان بسیار قابل توجه است چرا که امام حسن عسکری مسیر شناخت امام زمان علیه السلام ومقدمات حضور و ظهور ایشان وهمراهی جامعه شیعی را فراهم کرده اند. بی شک سرلوحه قرار دادن زندگی امام حسن عسکری علیه السلام رمز سعادت دنیا وآخرت ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.