تربت جام ـ رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: اورژانس درمانی تربت جام پیشرفته نیست واین شهرستان از شهرهای هم طراز خود در استان عقب مانده و در حال حاضر برای توسعه اورژانسی برنامه ریزی خوبی شکل گرفته است.

اورژانس درمانی تربت جام  پیشرفته نیست

محمد افکار که عصرامروز چهارشنبه در دانشکده علوم پزشکی تربت جام حضور داشت در گفتگو با قدس آنلاین گفت: دانشکده علوم پزشکی تربت جام ۳ سال است که مستقل شده و یک دانشکده نوپا بوده و باید با یک همت جهادی برای توسعه درمانی منطقه آستین همت بالا زده  شود و برنامه درمانی تربت جام در قالب یک سند ۱۰ ساله در حال تنظیم هستیم وهنوز این دانشکده وابستگی های زیادی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارد.

وی گفت: وضعیت اورژانسی و نرم افزاری درمانی منطقه ضعیف است و این زیر ساخت باید هرچه سریعتر کامل شود تا بتوانیم به مناطق محروم منطقه خدمات درمانی بهتری انجام دهیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام به راه اندازی بیمارستان های همچون صالح آباد و نصرآباد اشاره کرد وگفت: تحمیل برخی مراکز درمانی در منطقه سیاسی برخورد شده است و هیچ گونه توجیه اقتصادی برای دانشکده نداشته و دیر راه اندازی چنین مراکز درمانی به همین علت بوده و سیاست دانشکده خدمات کیفی به بیماران است.

شهرداری صالح آباد عامل کندی بیمارستان

وی همچنین به تاخیر۸ ساله بیمارستان صالح آباد اشاره کرد وگفت: این بیمارستان در سال ۸۹ بصورت ۳۲ تختخوابی با زیر بنایی حدود سه هزار متر توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع شد ودر سال ۹۴ با پیشرفت ۶۰ درصدی به این دانشکده تحویل گردید و فاز اول این بیمارستان در ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید و علت توقف پروژه عدم همکاری و تعامل شهرداری صالح آباد با دانشکده علوم پزشکی از سال ۹۵ بود که خوشختانه با تغییر شورا اسلامی شهر صالح آباد و شهرداری از پیشرفت صد درصدی برخوردار شده است و بزودی افتتاح خواهد شد.

محمد افکار تاکید کرد: بیمارستان های زیر ۱۰۰ تختخوابی برای دانشکده علوم پزشکی توجیه اقتصادی ندارد و برای سیستم درمانی هزینه های زیادی داشته و لازم است به فکر خدمات ترانسفر درمانی برای مردم باشیم تا تحمیل مراکز درمانی سیاسی در تربت جام.

مرکز درمانی در شان شهر نصرآباد نیست

وی همچنین به مشکلات درمانی شهر نصر آباد اشاره کرد و افزود: مرکز درمانی در شان شهر نصرآباد نیست و پروژه درمانی نصرآباد با مسئولیت مسکن و شهر سازی است و باید این پروژه هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود و اگر این پروژه به دانشکده علوم پزشکی تربت جام  واگذار شود بزودی افتتاح خواهد شد و هرچند برای رفع مشکلات درمانی این منطقه ((درمان گسترنصرآباد))  با استاندارد های مرکز بهداشتی ایجاد خواهد شد تا دغدغه های درمانی د راین منطقه کاسته شود.

درمان، نیازمند فرهنگ سلامت است

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی تربت جام معتقد است: حوزه درمان به عنوان چالشی ترین بخش در میان سایر حوزه ها قرار دارد و ما در این حوزه ضعیف بوده ایم که نیازمند فرهنگ سلامت است.

هومن محمد زاده گفت:تربت جام گرفتار بیماری های غیر واگیر شده است و لازم است با همکاری رسانه ها فرهنگ تغذیه مردم تغییر کند هرچند این اتقاق هنوز در بین مردم ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه دانشکده تربت جام از نبود برنامه جامع درمانی رنج می برد گفت: با گذشت حدود سه سال از عمر دانشکده علوم پزشکی تربت جام برای  سال های آینده خود چشم انداز درمانی تعریف نکرده است و قطعا همین نبود برنامه در حال حاضر سیستم درمانی شهرستان را دچار مشکل کرده است و ما در حال حاضر در برنامه جامع درمانی ۱۰ ساله برای شهرستان برنامه ریزی کرده ایم.

برنامه های حوزه سلامت نمایشی نیست

وی تاکید کرد: برنامه های حوزه سلامت نمایشی نیست بلکه پزشکان با جان مردم سرو کار دارند و نیازمند امکانات برای نجات جان مردم هستند واگر اتفاقی برای بیماران بوجود بیاید همه کادر درمانی زیر سوال خواهند رفت و کادر درمانی با آزمون و خطا کار نمی کند.

این مسئول درمانی به روایت جالبی از فرهنگ مردم نسبت به کیفیت خدمات اشاره می کند و افزود: خودم در بیمارستان سجادیه بیماران را معاینه می کنم و آنها معتقد هستند پزشکان داخل شهر بهتر درد بیماران را تشخیص میدهند و خودم مطبم را از یک نقطه به نقطه دیگر شهر تغییر دادم متوجه شدم مردم مکان پزشکان را از خود پزشک بهتر در بهبود بیماری خود تشخیص می دهند و مردم به خود پزشک کمتر باور دارند.

۱۰پایگاه خود مراقبتی در تربت جام فعال است

محمد رحیمیان معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تربت جام می گوید: شهرستان تربت جام از بیماری های غیر واگیر همچون فشار خون، دیابت، قلب وعروق  به شدت درگیر هستند و علی رغم ایجاد ۱۰پایگاه خود مراقبتی و  تشکیل صد در صد پرونده سلامت برای مردم فقط ۷۹ در صد از این طرح استقبال کردند و خدمات پرونده الکترونیک برای همه در دسترس قرار دارد.

وی گفت: این پرونده های خود مراقبتی برای هر گروه سنی در پایگاه های خود مراقبتی وجود دارد و عوامل خطر بیماری و همچنین سرطان بصورت رایگان قابل پیش بینی خواهد بود.

محمد رحیمیان می گوید:برنامه های خود مراقبتی با خود درمانی متفاوت هستند و مردم باید سلامت خود را مدیریت کنند و برای توسعه فرهنگی سلامت مردم دانش آموزان و افراد خانواده را به عنوان سفیران فرهنگی سلامت آموزش داده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.