رییس قوه قضاییه گفت: دولت در بحث بودجه محدودیت دارد اما نمی‌دانم این محدودیت به طور عادلانه بین دستگاه‌ها و قوه قضاییه تقسیم می شود یا خیر؟ ما تلاش خودمان را می‌کنیم اما مجموعه ای از مظایق مانع است. دولت اگر بخواهد می‌تواند پرداخت کند اما نمی‌کند.

آملی لاریجانی: مشکلات بودجه‌ای قوه‌قضاییه حل‌شدنی است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان، پس از استماع گزارش رییس کل دادگستری ایلام و پیشنهادات و انتقادات چند تن از کارکنان و قضات دادگستری استان، اظهار کرد: گرچه صحبت های رییس کل دادگستری و نماینده شما عزیزان، به جز بنده خاطر همه شما را خوش کرد ولی فکر نکرده بود چگونه باید این تقاضاهای عجیب و غریب استجابت شود.

رییس قوه قضاییه افزود: البته این مطلب را به مزاح گفتم و بسیاری از سخنانی که گفته شد حق است اما وقتی دولت بودجه و اعتبارات تخصیص یافته و چک صادر شده را بر می گردانند، چه باید کرد؟ فکر می‌کنید دستگاه اجرایی قبول می کند؟ خیلی از اظهارات خطاب به بنده بود اما باید توجه شود که از جای دیگری باید امکان تجویز وجود داشته باشد.

آملی لاریجانی اضافه کرد: الان ۵۰ الی ۵۶ درصد پست‌های مصوب اداری در دادگستری ایلام خالی است و در قسمت ستادی فقط ۳۰ درصد تحصیل شده اما این کمبود را چگونه باید جذب کرد؟ جذب و استخدام نیرو بر حسب ظاهر قانون، با مصوبات مجلس و دولت است و اگر این تعبیر را بکار ببرم که ما در بحث بودجه و استخدام می جنگیم، تعبیر تندی است اما واقعیت همین است و دستگاه‌های دیگر به این قضیه کمک نمی کنند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: واقعا دولت در بحث بودجه محدودیت دارد اما نمی دانم که این محدودیت به طور عادلانه بین دستگاه دیگر و قوه قضاییه تقسیم می شود یا خیر؟ ما تلاش خودمان را در این حیطه می کنیم اما مجموعه ای از مظایق قانونی و بعد هم مظایق اجرایی و عملی مانع است. اگر دولت بخواهد می تواند در چارچوب قانون پرداخت کند اما نمی کند.

وی افزود: تبلغیات سوء علیه قوه قضاییه می شود مبنی بر اینکه مخارج دستگاه قضا زیاد است که کذب است. یک وقتی دولت اصلاحات می خواست علیه شورای نگهبان تبلیغ کند، می گفت شورای نگهبان ۱۲ نفر است و ۱۲ میلیارد بودجه می خواهد یعنی هر نفر یک میلیارد تومان در حالی که شورای نگهبان فقط این نیست و دفاتر ستادی و استانی دارد. الان هم علیه قوه قضاییه از این قسم، حرف ها می زنند.

رییس قوه قضاییه گفت: ما هر آنچه وسع مان باشد برای بهبود عملکرد دستگاه قضایی انجام می دهیم و تلاش های زیادی برای تکمیل نیازهای دستگاه قضایی انجام می شود و ما تلاش می کنیم ان شالله بدون خونریزی این قضیه حل شود.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: قوه قضاییه در جمهوری اسلامی هم به لحاظ شرع و هم قانون اساسی، وظایف مهمی بر عهده دارد. استقلال و اقدار قوه قضاییه و عدالت، مقوله های مهمی است که همه ما در ستاد و صف باید در نظر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قوام قوه قضاییه به عدالت و امکان اجرای عدالت نیز به استقلال دستگاه قضایی بستگی دارد. در شرع هم مسئله اقتدار و استقلال قاضی دیده شده است و در قانون اساسی هم وظایفی بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بدون استقلال دستگاه قضایی، وظایف محوله قابل اجرا نیست اضافه کرد: باید اقتدار و استقلال دستگاه قضایی را در عمل نشان دهیم و صرف نوشته شدن در قانون اساسی کفایت نمی کند. واقعیت این است که در طول این چند سال، اصرارمان این بوده که قوه قضاییه به هر هزینه ای  استقلال خود را حفظ کند. خیلی از دولت ها اصرار داشتد با روش های غیر قضایی و غیر حقوقی به قوه قضاییه نزدیک شوند و مشکلات خود را حل کنند اما ما زیر بار نرفتیم. اصحاب قدرت و ثروت دنبال این قضیه بودند اما گوش ما بدهکار نبود.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه قانون برای همه نوشته شده است گفت: بسیاری از این هجمه ها که علیه قوه قضاییه می شود ناشی از اینهاست. دشمن بیرونی از قوه قضاییه مقتدر می هراسد. در جریان فتنه ۸۸ قوه قضاییه ایستادگی تام کرد و در برابر همه فتنه ها این ایستادگی را خواهد داشت. اگر بنا باشد اجرای قانون و احکام فقط برای افراد ضعیف باشد و اصحاب قدرت و ثروت خود را کنار بکشند، اجرای عدالت نخواهد بود و متاسفانه عده ای با فریبکاری مسئله پاسخگویی به قانون را به سمت مسایل سیاسی می برند تا از رسیدگی هایی قضایی پرده پوشی کنند.

وی تاکید کرد: اگر قوه قضاییه می خواهد شان خود را حفظ کند، چاره ای جز این ندارد که در میدان این نبرد با اقتدار و صلابت بایستد. باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کنم که در سخنان امروزشان، سخنان بسیار مهمی داشتند. عده‌ای در حیطه اجراییات و قوه قضاییه سیاه نمایی می کنند. دستگاه قضایی با هزاران هزار پرونده به مردم خدمت رسانی می کند اما این همه خدمت قوه قضاییه را زیر سئوال بردن چه وجهی دارد. دشمن این کار را می کند و کارش تخریب قوای کشور است و اتفاقا الان سالهاست که بیشتر سراغ قوه قضاییه آمده است زیرا می داند قوه قضاییه مقتدر جلوی وابستگی ها و نفوذ دشمن را می گیرد.

رییس دستگاه قضا افزود: مسئولان قوه قضاییه و کارهای دستگاه قضا را دشمن به صورت دیگری در می آورد و هجمه می کند و در درون کشور هم متاسفانه عده ای آب به آسیاب دشمن می ریزند و همان روش را ادامه می دهند.

آملی لاریجانی اضافه کرد: آدم میلیون ها میلیون پرونده را نبیند و یک پرونده را آن هم به فکر و تحلیل خودش، سیاسی کند که عقلانی و منصفانه نیست. چرا باید این مقدار بی انصافی و بی تقوایی باشد. این همه قضات امین در کشور با کمال قناعت و سلامت می کنند، اما دیده نمی شوند ولی حرف هایی مطرح می شود که تحلیل های نادرست خودشان است این بزرگترین جفا به نظام و انقلاب است و رهبر معظم انقلاب نیز امروز این مسئله را مطرح کردند.

وی تصریح کرد: وقتی شما می خواهید با اصحاب قدرت و ثروت در بیفتید، نتیجه اش همه جور توهین و تهمت است اما باید با استقامت این مسیر را ادامه دهید.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: نگاه دین هم به بحث قضا این است که بدون استقلال، سلامت و استقامت قاضی، کار قضایی پذیرفته نیست. بحث عدالت باید سرلوحه کار قاضی باشد و توصیه ام به همه شما این است که برای اجرای این منویات، باید خودمان یک شخصیت هماهنگ با اینها داشته باشیم و این کار ساده ای نیست.

آملی لاریجانی ادامه داد: ما کاستی در قوه قضاییه بسیار داریم و خیلی از مطالبی که در این جلسه گفته شد، به این کاستی ها بر می گردد اما در ارزیابی دستگاه قضایی و سایر دستگاه ها باید ببینیم از چه نقطه ای آغاز کردیم و به کجا رسیده ایم. من نسبت به دوره های قبل هیچ وقت ارزیابی منفی نمی کنم و هیچ گاه این تعبیر را بکار برده و نخواهم برد که ویرانه تحویل گرفته ام زیرا اسلاف ما به اندزه مقدورات خود کار و تلاش کردند ولی یک نکته وجود دارد و آن این است که در ارزیابی هر کاری باید نقطه شروع و نقطه فعلی دیده شود.

وی افزود: در طول این هشت سال در امر جذب قاضی و کارمند، مبارزه با فساد در درون و بیرون دستگاه قضایی، رسیدگی به پرونده های اقتصادی، برخورد با مفاسد اجتماعی و قاچاقچیان مواد مخدر، واقعا کار دستگاه قضایی، یک کار بسیار سنگین بوده و کارنامه درخشانی دارد.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: اگر امروز دست من برای جذب قاضی و کارمند باز باشد، به نظرم باید به همین اندازه که قاضی و کارمند داریم، جذب داشته باشیم. اعتبارات زندان ها در برخی کشورها از کل اعتبارات دستگاه قضایی ما بیشتر است. اگر این اعتبارات برداشته شود، بسیاری از نارضایتی ها که امروز وجود دارد، از بین می رود.

آملی لاریجانی بیان کرد: به سازمان بازرسی کل کشور به اندازه کافی نیرو بدهند و آن وقت بیایند و بگویند وظایف خود را انجام می دهد یا خیر ولی با همه این محدودیت ها، سازمان بازرسی با اقتدار کار کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.