قزوین_ قدس از پیچ و خم های احیای سینما ملت قزوین گزارش می دهد.

هنر هفتمی که در مرکز شهر با گذر زمان خاک می خورد/ احیای سینما ملت قزوین در پیچ و خم تصمیم مالکان

قدس آنلاین، گروه استان ها_ رقیه کشاورز: از سمت شمال غربی کشور می گذری و به شهری مینودری می رسی که از سمت شمال به استان های گیلان و مازندران، از غرب به استان‌های زنجان و همدان، از سمت جنوب به استان مرکزی و از سمت شرق به استان تهران محدود می شود.

بیلبوردهایی از شهید عباس بابایی و سردار آزادگان علی اکبر ابوترابی در ورودی این شهر خبر از قدم گذاشتن به شهر متمدن، شهید پرور و ولایت مدار می دهد و المان میدان مینودرش نیز نمادی از شهر را به نمایش می گذارد.

آرامتر که در خیابان های طالقانی شهر قدم می گذاری تا به میدان آزادی برسی، در مسیر خاطراتی از تاریخ در ذهنت تداعی می شود؛ کلیسای کانتور و آستان مقدس امامزاده آمنه خاتون (ع) هریک صفحه ای از تاریخ را در ذهنت ورق می زند.

به میدان آزادی می رسی و در نخستین قدم هاییت در ابتدای خیابان فردوسی جنوبی و در نقطه ای از میدان آزادی، از بنای تاریخی شهر تنها مخروبه ای را می بینی که اندکی به تأمل وا می داردت؛ گذر روزگار گویا به خوبی توانسته سینما ملت قزوین را به فراموشی بسپارد و از این سینما تنها دیوارهایی کهنه و فرسوده و تابلوی نه چندان خوشایند در مرکز شهر بر جای گذارد.

سیمنا ملت آن قدر از سال‌های بسته شدنش گذشته که دیگر فراموش شده است؛ سینمایی که در سال‌های اوج خود صف‌های طولانی خیابان فردوسی را به چشم دیده بود، حالا تبدیل به یک بنای متروکه‌ شده است.

شاید سرنوشت سینما ملت بی‌شباهت به کل سینما در قزوین نباشد؛ سینمایی که هر سال مخاطبانش کمتر شده است.

سینمایی که خاک می‌خورد

سابقه‌ی نمایش فیلم در قزوین به سال ۱۳۰۷ بر می گردد؛ تاریخی پر فراز و نشیب که با سینماهایی چون باربد و مهتاب و آریا و سینما تابستانی گره خورده است و سینما ملت یکی از همین سینماها است.

آن‌گونه که اهالی سینما در قزوین می‌گویند وراث سینما ملت در قزوین علاقه‌ای به تعمیر و بازگشایی مجدد این سینما ندارند و دلیل آن هم هزینه‌ی بالای بازسازی و سود پایین سینما در قزوین است.

مسؤولان شهری قزوین نیز اظهارنظراتی را در خصوص رسیدگی به وضعیت این سینما ارائه و بر مالکیت خصوصی آن تأیید کرده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص مالکیت سینما ملت قزوین اظهار کرد: مالکیت این سینما در حال حاضر برعهده بخش خصوصی است و به دلیل مالکیت این بخش، نمی توانیم آن را بازسازی و احیا کنیم.

علی اکبر اسکندرنژاد گفت: مالکیت سینما ملت به دست دو گروه از وراث در داخل و خارج از کشور است و صاحبان آن علاقه ای برای ساخت سینما ندارند.

وی با بیان اینکه بهبود سینما ملت قزوین مشمول گذر زمان است، افزود: در توسعه برنامه های مدیریتی که دولت حق ورود به آن را ندارد تلاش می کنیم تا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کنیم و اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان قزوین در حوزه های شخصی همچون سینما ملت اقدام به ساخت مجمتع های فرهنگی و هنری نمی کند؛ در صورتی می توانیم از یک مجموعه فرهنگی حسابرسی کنیم که به آن مجموعه اگر مجوز به همراه تسهیلات ارایه داده باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: سینما ملتی که ۱۰ الی ۲۰ سال قبل انقلاب اسلامی تأسیس شده است و هیچ ارتباط سازمانی و دولتی با بخش دولتی ندارد، نمی توانیم در آن ورود کنیم چراکه به آن مجوز و تسهیلات دولتی ارائه نداده ایم.

به گفته اسکندرنژاد، مالکیت سینما ملت قزوین برعهده دو شریک بوده که به دلیل فوت مالکان، اختیارات آن به دست وراث است و تعدادی از وراث به راه اندازی مرکز پاساژ و تعدادی هم به راه اندازی سینما تمایل دارند و این سینما در حال حاضر در کشمکش های حقوقی خانوادگی است.

وی باتوجه به اقدامات اداره کل ارشاد و فرهنگی اسلامی استان قزوین در حوزه سینما ملت قزوین عنوان کرد: تنها توانسته ایم در بخش تغییر کاربری آن وارد شویم و اجازه تغییر کاربری را به مالکان آنها نداده ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: در حوزه پردیس سینمایی می توان گفت که دولت توان ورود در چنین حوزه هایی را ندارد و باید به بخش خصوصی سپرده شود که بخش خصوصی هم در صورتی تمایل به همکاری دارد که آن واحد جذابیت اقتصادی را به همراه داشته باشد و طبقات مختلفی در آن ساخته شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین نیز در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: مالکیت این سینما شخصی است و اگر اتفاقی در این سینما بیافتد با نظر، مشارکت و تقاضای مالک آن صورت می گیرد.

علی فرخزاد عنوان کرد: در حال حاضر پروژه خاصی برای سینما ملت قزوین تعریف نشده است و برای ساخت پروژه خاص در این مکان، مالک آن باید تقاضا داشته باشد.

وی تصریح کرد: راه اندازی مجتمع تجاری در سینما ملت قزوین به دور از انتظار است اما اگر بنای ساخت آن مجموعه فرهنگی باشد از آن استقبال کرده و تسهیلات مناسبی را در اختیار مالکان آن قرار می دهیم.

یکی از شهروندان قزوینی ساکن میدان آزادی استان قزوین گفت: سینما ملت قزوین زمانی یکی از بهترین سینماهای این استان محسوب می شد که علاقمندان بسیاری برای تماشای فیلم در خیابان فردوسی در صف انتظار می ماندند.

رحیم نوروزی خاطرنشان کرد: تنها یادگاری که از این سینما برجای مانده است می توان به دیوارهای و تابلوی خاک خورده آن اشاره کرد که با گذر از ابتدای خیابان فردوسی به خوبی این غبارها را می توانی مشاهده کنی.

وی اضافه کرد: سینما یکی از بخش های ارزشمند فرهنگی است و برای شهری همچون قزوین با دارابودن سابقه تمدن تاریخی و فرهنگی مناسب نیست که نمادی از این تاریخ و فرهنگ آن در مرکز شهر به فراموشی سپرده شود؛ مسؤولان و متولیان امر باید برای بررسی این نماد فرهنگی جدیت لازم را به کار ببرند و در حل مشکلات آن اهتمام ورزند.

شهروند قزوینی یادآور شد: به دلیل عدم رسیدگی به سینما ملت قزوین، از ظرفیت این سینما استفاده های مختلفی می شود؛ برای نمونه در سال های گذشته شاهد انتخاب این سینما به عنوان ستاد انتخابات یکی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر بود.

بنا به این گزارش،یادمان نرود سینما به عنوان هنر هفتم است و سینما ملت قزوین که اکنون نمادی از هنر فراموش شده تاریخی و فرهنگی شهر متمدن قزوین است نیازمند توجه بیشتری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.