لایحه پیشنهادی بودجه سال۹۷ از سوی دولت به مجلس، بیشترین رژیم را در حوزه فرهنگ داشته است، چنان که افزون بر کاهش ۶۰درصدی بودجه‌های قرآنی، با حذف جدول۱۷ (مربوط به بودجه ریزی برای برخی دستگاه‌های فرهنگی) این را ثابت می‌کند؛ غافل از آنکه این رژیمِ غیرکارشناسانه بدن جامعه را به فقر معنویت مبتلا می‌کند!

افزایش آسیب‌های اجتماعی در سایه بی توجهی به بودجه‌های فرهنگی قرآنی

قدس آنلاین- لایحه پیشنهادی بودجه سال۹۷ از سوی دولت به مجلس، بیشترین رژیم را در حوزه فرهنگ داشته است، چنان که افزون بر کاهش ۶۰درصدی بودجه‌های قرآنی، با حذف جدول۱۷ (مربوط به بودجه ریزی برای برخی دستگاه‌های فرهنگی) این را ثابت می‌کند؛ غافل از آنکه این رژیمِ غیرکارشناسانه بدن جامعه را به فقر معنویت مبتلا می‌کند!

از این رو و در بررسی ابعاد این تصمیمِ دولت با کارشناسان گفت وگو کرده‌ایم که به حضورتان تقدیم می‌شود:

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای توسعه فرهنگی قرآنی درباره تأثیرات کاهش بودجه این شورا بر محدود شدن فعالیت ها، گفت: به طور طبیعی مراکز فرهنگی با توجه به اینکه برای آن‌ها امکان درآمدزایی فراهم نیست، نیازمند حمایت‌های جدی دولت هستند؛ بنا براین بودجه‌ای که برای شورای توسعه فرهنگی قرآنی تصویب می‌شود، عامل محرکه بسیاری از فعالیت‌های قرآنی کشور است.

وی ادامه داد: کاهش ۶۰درصدی این بودجه موجب افت شدید فعالیت‌های قرآنی در کشور خواهد شد و طبیعتاً عواقب ضدفرهنگی‌ای را در پی خواهد داشت؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد، اگر مسئولان در بودجه دچار محدودیت‌اند، باید از دیگر بخش‌های کم ضرورت اعتبار را کاهش دهند و به این بخش که نفع آن به عموم مردم می‌رسد و عامل افزایش معنویت و فضای قرآنی در کشور است، توجه ویژه داشته باشند و نه تنها بودجه این بخش را کاهش ندهند بلکه آن را افزایش دهند.

افزایش آسیب‌های اجتماعی در پی کاهش بودجه‌های فرهنگی

حاج ابوالقاسم درباره نتایج ضدفرهنگی کاهش بودجه‌های فرهنگی مذهبی آن هم در شرایطی که ما در میدان جنگ نرم به سر می‌بریم، بیان کرد: یکی از مشکلات کشور آسیب‌های اجتماعی اعم از اعتیاد، جرم و جنایت، طلاق و... است که فعالان عرصه‌های فرهنگی را به تکاپو وا داشته؛ روشن است برای حل این سنخ مشکلات، بهترین ابزار فرهنگ است و اگر بتوانیم با تکیه بر قرآن که عامل اصلی نشر معنویت در جامعه است قلب‌ها را به سوی معنویت سوق دهیم، قطعاً شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود وگرنه این ناهنجاری‌ها افزایش می‌یابد.

فعالیت‌های قرآنی فضای جامعه را معنوی می‌کند

به گفته وی اگرچه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مستقیماً درباره معضلات ورود نمی‌کند، اما وقتی فعالیت‌های قرآنی در جامعه گسترش یابد و فضای معنوی حاکم شود، این فضا همه را متأثر و جوانان را دچار نشاط معنوی می‌کند؛ طبیعتاً در پی کاهش بودجه‌های قرآنی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی آن کاهش می یابد و فضای معنوی در کشور افت می‌کند.

داور و حافظ بین المللی قرآن ابراز کرد: اغلب کشورهای مدعیِ مسلمانی، تحت سیطره فرهنگ لیبرالیزم قرار دارند و فعالیت‌های قرآنی آن‌ها چشمگیر نیست، اما نباید ما خودمان را با آن‌ها مقایسه کنیم زیرا ماام القری جهان اسلام هستیم و مردم مان دیندارند؛ هر چند در برخی کشورهای اسلامی برای ظاهرسازی فعالیت‌های قرآنی رونق دارد، اما ما باید به معنای واقعی حامی این عرصه باشیم.

وی درباره تبعات کاهش بودجه‌های فرهنگی- مذهبی خاطرنشان کرد: از سویی از مسئولان گله دارم و از سویی امید دارم به تلاش‌های مردم و معتقدم در فعالیت‌های قرآنی اگر مردم همت کنند و خیران همان طور که برای عزاداری سیدالشهدا(ع) پای کارند، به میدان بیایند این کاستی دولتی با حضور مردم رفع می شود.

تخصیص نادرست بودجه‌های فرهنگی با نگاه‌های سکولار

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت نیز با تأکید بر لزوم حمایت از مجموعه‌های دارای کارهای فاخر فرهنگی در سطح ملی و بین المللی، گفت: در صورت حذف جدول۱۷، بودجه این مجموعه‌ها باید در قالب مأموریت‌های دولتی آورده شود؛ برای مثال کارهای بین الملل آن‌ها را در وظایف وزارت امور خارجه یا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت(ع) بگنجانند.

نصوری تأکید کرد: اگر دولت بتواند بودجه‌ها را در دستگاهی مسئول و کارآمد متمرکز کند، آنگاه برای مثال فعالیت‌های مهدوی در مدارس با همراهی وزارت آموزش و پرورش، در دانشگاه‌ها با کمک وزارت علوم و در دیگر مراکز نیز با همکاری دستگاه‌ها و تخصیص بودجه مناسب، انجام می‌شود.

بنابر گفته معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت، اگر در پی حذف جدول۱۷ از بودجه، دستگاه‌های فرهنگی موظف به تخصیص اعتبار برای فعالیت مجموعه‌های تحت پوشش این جدول نشوند یا بنابر صلاحدید و اولویت بندی خویش بودجه‌ها را هزینه کنند، قطعاً ضربه زننده است و عملاً نگاه سکولاری و مبارزه با دین و اعتقادات و گریز از دین غالب می‌شود؛ اما اگر درپی نظام بندی بودجه‌ها و برنامه ریزی منسجم باشند، می‌توان به آینده امیدوار بود.

وی تأکید کرد: وقتی پسوند نظام جمهوری ما «اسلامی» است؛ یعنی این اسلامیّت باید در برنامه‌های دولت جایگاه داشته باشد و هر جا برنامه‌ای فرهنگی تعریف شده، بودجه آن نیز پیش بینی و تأمین شود؛ امروز ما مؤسسات فاخر بسیار داریم؛ مثل مؤسسه آینده روشن که باید به عنوان کمک کار فعالیت‌های فرهنگی دولت و پیاده کردن اسلامیت نظام تقویت و حمایت شوند.

نصوری با اشاره به عدم حمایت از فعالیت‌های تبلیغیِ خارج از کشور در سال گذشته از سوی دولت، ابراز کرد: ما با روحیه جهادی در صحنه حاضر شدیم اما قطعاً اگر حمایت مادی می‌شدیم، می‌شد بهتر و اثرگذارتر تبلیغ کرد، همچنین است حمایت از نشر کتاب‌های فاخر مثل حمایتی که از کنسرت، موسیقی و جهانگردی و... می‌شود.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: اگر جدول۱۷ از بودجه حذف شود و حمایتی هم از دستگاه‌های فرهنگی نشود، قطعاً این مجموعه‌ها نابود خواهند شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.