۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 581656

رسالت مهم «هنرهای آسمانی»

سید مصطفی حسینی راد

کنگره شعر و قصه طلاب که در سال ۱۳۶۸ و با اشاره و تأکید رهبر معظم انقلاب متولد شد، دارد به ۳۰سالگی خود نزدیک می‌شود. بدون شک، این جشنواره که البته در این سه دهه گاهی دچار تعطیلی شده و هم اکنون چند سالی است با نام جشنواره «هنرهای آسمانی» به فعالیت خود ادامه می‌دهد، آثار و برکات زیادی در تولیدات هنری حوزه‌های علمیه داشته است.

قدس آنلاین- کنگره شعر و قصه طلاب که در سال ۱۳۶۸ و با اشاره و تأکید رهبر معظم انقلاب متولد شد، دارد به ۳۰سالگی خود نزدیک می‌شود. بدون شک، این جشنواره که البته در این سه دهه گاهی دچار تعطیلی شده و هم اکنون چند سالی است با نام جشنواره «هنرهای آسمانی» به فعالیت خود ادامه می‌دهد، آثار و برکات زیادی در تولیدات هنری حوزه‌های علمیه داشته است.

درست ۲۱ سال پیش، صاحب این قلم برای نخستین بار در این کنگره شرکت کردم و در حالی که بتازگی وارد فضای شعر و شاعری شده بودم، در این کنگره – در شهر یزد – با بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات روز و شاعران بزرگ انقلاب از جمله علیرضا قزوه، احمد عزیزی، عبدالجبار کاکایی، زکریا اخلاقی و بسیاری دیگر از چهره‌ها دیدار کردم و در پی همین حضور و دیدار با بزرگان روحیه‌ای مضاعف گرفتم. بسیاری از طلاب حوزه را سراغ دارم که بر اثر تشویق‌های همین کنگره و آشنایی با بزرگان شعر کشور و شعر حوزه، حرکت ادبی‌شان جهت گرفته و جهش یافت و پله‌های ترقی را با سرعت بیشتری طی کردند.

کنگره شعر و قصه طلاب بخصوص در یک دهه اول برگزاری، به دلیل حضور و استقبال چهره‌های نامدار شعر کشور و از سویی با توجه به اینکه بسیاری از شاعران سرشناس، خودشان از اهالی حوزه بودند، درخشش و آثار چشمگیری در ادبیات انقلاب داشت. این کنگره، توانست فضاهای تازه‌ای نیز در حوزه‌های علمیه ایجاد کند و شور و نشاط شعر و داستان‌نویسی را به حوزه‌ای بیاورد که البته از دیرباز سرآمدانش دستی بر آتش شعر و ادب داشتند و بسیاری از آنان از بهترین شاعران عصر خود هم بودند.

با گذشت زمان، برگزارکنندگان این جشنواره - که ابعاد بین‌المللی نیز پیدا کرده بود- به این فکر افتادند که رشته‌های دیگر هنری مانند فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، مستندسازی، گرافیک و... را هم به دایره فعالیت این کنگره وارد کنند. البته و بدون شک، حضور طلاب هنرمند در حوزه‌هایی مانند سینما، مستندسازی، گرافیک و بعدها ویدیوکلیپ‌ها و موشن‌گرافیک و حتی عکاسی حرفهای یکی از نیازهای جدی تبلیغی در حوزه بود که این کنگره می‌توانست سرآغازی برای مطرح شدن آن باشد. نیاز به فیلمسازان و مستندسازان حوزوی که چه در قالب کارگردان و چه در قالب تهیه‌کننده و حتی مشاور می‌توانند کار تبلیغی انجام دهند، همواره احساس می‌شده است و امروز نیز با گسترش قالب‌های نوین ارتباطی از جمله شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها، نیاز پررنگی به قالب‌های هنری احساس می‌شود. بدون ‌شک، آثار تولید شده در این قالب‌ها، برد تبلیغی ویژه‌ای دارند که می‌توانند مکملی برای شیوه‌های سنتی تبلیغ از جمله سخنرانی و حتی نوشتن کتاب، مقاله و... باشند.
در دنیای امروز «تصویر» حرف اول را می‌زند و گاه پیامی که یک تصویر در چند ثانیه منتقل می‌کند، اثرگذارتر و ماندگارتر از پیامی است که یک سخنرانی یک ساعته منتقل می‌کند. بنابراین، کنگره «هنرهای آسمانی» که قرار است پنجمین دوره آن در اسفندماه برگزار شود باید تلاش کند با ارتباط مؤثر با مراکز فرهنگی و هنری کشور، رسانه‌ها، صدا و سیما و حتی حوزه‌های علمیه، آثار منتخب و تأثیرگذار هنرمندان حوزوی را به بازار مصرف برساند. وگرنه برگزاری این کنگره و بایگانی کردن آثار بدون اینکه در اختیار مخاطبان قرار گیرد، هدر دادن سرمایه‌هاست. تلاش برای معرفی هنرمندان به مراکز گوناگون فرهنگی و هماهنگی برای جذب بودجه با هدف ساخت آثار تبلیغی هنرمندان حوزوی، از دیگر رسالت‌های مهم این کنگره است که نباید آن را فراموش کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.