یحیی یثربی، استاد فلسفه و کلام اسلامی، ‌با نکوهش مدرک‌گرایی در جامعه عنوان کردد: گفته‌ام که از عنوان «دکتر» و «حجت‌الاسلام» بر روی کتاهایم استفاده نکنند. اگر کتابی نوشته‌ام که به درد می‌خورد، خدا را شکر ولی اگر به درد نمی‌خورد، این القاب هیچ حاصلی ندارد.

گفته‌ام عنوان «دکتر» را روی کتاب‌هایم ننویسند

قدس آنلاین- یثربی ضمن گلایه از رواج مدرک‌گرایی در بین دانشگاهیان و حوزیان، گفت: نظام‌های آموزشی فقط مدرک می‌دهند که این حاصلی برای ترویج علم و دانایی ندارد. چقدر کلاس‌های ناکارآمد در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که فقط پول دربیاورند و عده‌ای هم مدرک بگیرند.

یثربی با بیان اینکه استادان از این دانشگاه به آن دانشگاه دوندگی می‌کنند که پول بیشتری دربیاورند، خاطرنشان کرد: زمانی که در حوزه بودم، هیچ‌وقت از ذهنم نمی‌گذشت که در آینده می‌خواهم چه کاره شوم؟ من و تعداد محدودی از طلاب تحت تأثیر شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید مفتح دانشگاه را شناختیم و خواستیم مدرک دانشگاهی بگیریم تا در سنگر دانشگاه هم خدمت کنیم اما همین که دانشگاه قبول شدم، تا ۲ سال کابوس می‌دیدم و فکر می‌کردم گناه کردم که از حوزه به دانشگاه آمده‌ام.  

او ادامه داد: ولی الآن در حوزه‌های علمیه سطوح را با مدارک دانشگاهی تطبیق می‌دهند تا همه عنوان دکتر بگیرند. حوزویان نباید دنبال مدرک باشند. باید سواد را ملاک قرار داد. مطهری دکتر نبود اما باسواد بود. علامه امینی چه نیازی دارد که به او دکتر بگوییم؟ او صاحب «الغدیر» است.

وی با بیان اینکه مدرک‌گرایی به جامعه علمی‌ ما آسیب زیادی زده است، گفت: با پولی‌کردن شأن مدرک دکترا را هم پایین آوردند. در چه شرایطی دارند دکترا می‌گیرند؟ برخی استادان حقوقشان را می‌گیرند ولی در طول ترم ۲ طرح درس ارائه نمی‌دهند! مدرک‌گرایی آفت امروز جامعه است. این برای جامعه علمی‌ ما زشت است که روبه‌روی دانشگاه تهران بنویسند «فروش پایان‌نامه»!  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.