گیلان-مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان اشتغالزایی و توانمندسازی فعالان عرصه صنایع دستی در گیلان را همراه با رشد فزاینده قلمداد کرد و گفت:بی تردید یکی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی است .

اشتغالزایی فعالان عرصه صنایع دستی در گیلان رو به رشد است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان؛ رضا علیزاده در نشست با دانش آموختگان رشته های صنایع دستی بر اهمیت تولیدات سنتی و هنرهای دستی در تحقق شعار سالجاری مبنی بر اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت:در ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همواره دو عنصر درونزا و برون نگرا بودن یک فعالیت اقتصادی مد نظر بوده است .

وی با بیان اینکه در تدوین سیاست های اقتصاد مقاومتی دغدغه اصلی"خلاء ها و نقاط آسیب پذیر اقتصاد همچون ضعف مشارکت عمومی،عدم توجه به صرفه جویی و اصل بهره وری در اقتصاد،نبود جایگاه مناسب برای آموزش و پژوهش و نیز استانداردسازی در فرآیندهای اقتصادی" است؛صنایع دستی ایران را صنعتی راهگشا برای حل این مسائل دانست که با تکیه بر پتانسیل های بالقوه و بالفعل در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایران به ایفای نقش می پردازد.

این مسئول، اشتغالزایی و توانمندسازی فعالان عرصه صنایع دستی در گیلان را همراه با رشد فزاینده قلمداد کرد و گفت:بی‌تردید یکی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی است .

علیزاده؛ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ و ﻫﻨﺮﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ را ﺑﺎزﺗﺎب ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻨﻮی و ﺗﻈﺎﻫﺮات روﺣﯽ،ﻗﻮﻣﯽ و ﺑﻮﻣﯽ نیاکان قلمداد کرد و افزود:ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ اﯾﺠﺎد ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ و ﮐﺴﺐ درآﻣﺪ،ﺿﻤﻦ ﭘﺮﮐﺮدن اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ و ﺑﯿﮑﺎری ماحصل فعالیت در حوزه صنایع دستی تلقی می شود .

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بر ضرورت آموزش همگانی صنایع دستی در تمامی سطوح به ویژه روﺳﺘﺎﺋﯿﺎن تاکید کرد و اظهار کرد:ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﯾﯽ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﮑﻤﻞ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﺎورزی به شمار می آید و ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻬﺎﺟﺮتﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده ﻓﺼﻠﯽ ﯾﺎ داﺋﻤﯽ آنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از آﺳﯿﺐﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽ شود .

وی با اشاره به برگزاری دوره های متعدد آموزش صنایع دستی در مناطق روستایی و عشایری گیلان،اضافه کرد:از ابتدای سال تاکنون بیش ازهزار و ۳۰۰نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و موفق به کسب مهارت های صنایع دستی شدند .

علیزاده همچنین به برگزاری کارگاههای آموزش صنایع دستی در زندان‌ها و فراگیری هنرهای سنتی از سوی۶۵۰نفراز مددجویان در نیمسال اول۹۶ اشاره کرد و افزود: برگزاری این آموزش های کوتاه مدت می تواند گامی در جهت استعدادیابی مددجویان و سوق دادن آنها به فعالیت های مفید اجتماعی باشد .

وی خاطرنشان کرد:درحوزه آموزش نیروی انسانی،فعالان و شاغلین در حوزه صنایع دستی نیز در فواصل مختلف تا پایان سال تحت آموزش های کاربردی با عنوان "مهارت کسب و کار" قرار می گیرندو به رقم۴۰۰نفر خواهند رسید .

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از علاقمندان به هنرهای سنتی خواست تا با مراجعه به آموزشگاه های مجاز نسبت به فراگیری این دانش کاربردی و میراث معنوی اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.