یزد - معاون علمی و فناوری رئیس جمهورگفت: ایران رتبه چهارم تولید کننده مهندس در دنیا را به خود اختصاص داده دانشگاه‌ها باید بدانند که با پول به‌جایی نمی‌رسند بلکه باید با فروش تکنولوژی مثمر ثمر باشند .

دانشگاه‌ها با پول به‌جایی نمی‌رسند باید با فروش تکنولوژی مثمر ثمر باشند

به گزارش قدس آنلاین، سورنا ستاری عصر شنبه  در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد اظهار داشت: هزینه کردن در با پول دولت در پژوهش مانند ساخت یک کارخانه است و مطمئناً این کار از نوآوری و ابتکار در کشور جلوگیری می‌کند و برای اجرای طرح‌های فناورانه نیاز به زیست‌بوم در کشور داریم، و بعد از قریب به ۸۰ سال وجود دانشگاه در کشور، در حال ایجاد یک زیست‌بوم هستیم که در آن دولت نباید برای پیاده‌سازی آن وارد شود و دولت فقط باید محیط آن را ایجاد کند.

وی افزود: تبادلات فناورانه و علمی به شدت در حال توسعه است و ما هنوز به مسائل حاشیه ای می پردازیم در حالی که نباید در سیاستگذاری ها به این آمارهای دروغ توجه کنیم.
واز  ابتدای انقلاب، ۱۷ هزار دانشجو در کشور داشتیم ولی این تعداد امروز ۲۷ تا ۲۸ برابر شده و همین امر موجب شده انتظار از حوزه علم و فناوری بسیار بیشتر شود

معاون رئیس جمهورگفت: با بیان اینکه در فضای کسب و کار کشور ، فضایی به نام دانش بنیان ایجاد شده که بیش از ۲ هزار شرکت با ۴۰ هزار میلیارد تومان فروش، خروجی داشته، و در حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ ها وارد مرحله ای نوین شده ایم که جامعه را تغییر خواهد داد

ستاری تصریح کرد: خام فروشی یکی از معایب بزرگ در کشور است، با خام فروشی باعث مشکلات بسیاری در کشور می‌شود که یکی از آن‌ها این است که از نوآوری جلوگیری می‌شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه اشتغال و پژوهش با پول درست نمی‌شود، افزود: اقتصاد و پژوهش با عقل و مغز انسان شکل می‌گیرد و باید به‌گونه‌ای بچه‌های امروز را آموزش داد که خود فرد بتواند طرح‌های نوآوری در زمینه‌های مختلف ارائه کند و بداند که اگر روزی با شکست مواجه شد و به زمین خورد، برای موفقیت باید تلاش کند و دوباره با امید به کارش ادامه دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان ساخت: وام یکی از معضلات در کشور است، فرد در زمانی که می‌خواهد به کاری مشغول شود نباید امیدش به دریافت وام باشد بلکه باید به سمت ایده پردازی و نوآوری برود تا بتواند باعث پیشرفت کشور شود.

وی با تأکید بر اینکه همیشه از استارت آپ ها حمایت می‌کنیم، افزود: باید به این فهم برسیم که به‌زودی بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنند و این استارت آپ ها باید به‌گونه‌ای کار کنند که هفته‌ای ۱۰ درصد رشد داشته باشد.

ستاری با اشاره به اینکه با بودجه دولتی نمی‌توان پژوهش کرد یا خودرو ساخت یا کارخانه تاسیس کرد، افزود: با اعتبار دولتی نه تنها نوآوری و ابتکاری انجام نمی شود بلکه تصمیمات غلطی گرفته خواهد شد که خروجی ندارد و پول را برای حقوق و دستمزد می‌بلعد.
این مسئول تصریح کرد: برای این کار باید در مرحله اول همچون بازاریان گذشته ، محیط کسب و کار را به گونه ای آماده کنیم که بخش خصوصی به عنوان ژنرال های اقتصاد ایران از نخبگان و جوانان دانش آموخته استفاده کرده و زمینه رشد آنان را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه پژوهش به صدقه نیاز ندارد گفت: راه ایجاد اشتغال و تغییرات اساسی در حوزه علم و فناوری پول نیست بلکه بهره گیری از عقل و توان نخبگان و نیز ایجاد اکوسیستم متناسب و دوری از اقتصاد نفتی است

مهاجرت نخبگان استان یزد یکی از بزرگترین معضلات استان است

رئیس دانشگاه یزد نیز در این نشست از تحصیل ۸۱ هزار دانشجو در استان یزد خبر داد و گفت: مهاجرت نخبگان استان یزد یکی از بزرگترین معضلات استان است

محمد صالح اولیاء ، اظهار داشت: استان یزد اکنون بیش از ۸۱ هزار دانشجو دارد که امسال نسبت به سال‌های گذشته با جذب کمتری روبه رو بودیم و ۱۶۰۰ هیئت علمی در استان یزد فعالیت می‌کنند، که نسبت استاد به دانشجو در استان یزد مناسب نیست که باید در این ارتباط نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

وی مهاجرت نخبگان استان را یکی از معضلات دانست وافزود: باید راهکارهای ماندگاری و حتی جذب نخبگان در استان یزد ارائه شود که شاهد خروج این استعدادها از استان و یا کشور نباشیم.

اولیاء به راهبردهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان اشاره کرد و گفت: ایجاد شوق‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع خدمات دانش‌بنیان، تحریک تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان و ایجاد بازار از راهبردهای توسعه اقتصاد در استان یزد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.