کرج- نشست تخصصی بررسی میزان آسیب پذیری کرج در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی در حالی با حضور اعضای شورای شهر کرج برگزار شد که نمایندگان مردم در این جلسه بر عدم آمادگی کرج در مواجهه با زلزله تاکید کردند.

کرج مهیای مقابله با «زلزله» نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در این نشست که شنبه شب گذشته  ومتعاقب وقوع ۲ زلزله اخیر در استان البرز برگزار شد علاوه بر حضور برخی از نمایندگان مردم در پارلمان شهری مدیران سازمان های مرتبط شهرداری کرج نیز در آن حضور داشتند ودر خصوص نارسایی های موجود در کرج در هنگام وقوع زلزله به بحث وتبادل نظر پرداختند.

در این نشست رییس شورای شهر کرج با تاکید براینکه باید در بودجه سال ۹۷ توجه ویژه ای به بحث ایمن سازی شهری شود گفت: زلزله یک بلای طبیعی است که زمان و مکان آن قابل پیش بینی نیست و باید هر لحظه برای مقابله با پیامدهای سوء چنین بحران هایی آمادگی داشت اما زمین لرزه اخیر ناهماهنگی ها در این بخش را به نمایش گذاشت.

محمد نبیونی افزود: اینکه در زمان بحران هر یک از نهادهای امدادی و عملیاتی چه نقشی بر عهده دارند و فرماندهی میدان با چه کسی است، از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری کرج به فرماندهی شهردار و تشکیل کارگروه های ۱۴ گانه، گزارش های مستمری از گردش کار آنها را مطالبه خواهیم کرد.

 وی ادامه داد:  با تلاش در جهت ایجاد هماهنگی بین نهادهای دخیل در امر عملیات های پس از زلزله، سعی می کنیم تا شهر در وقوع بحران فلج نشود.

 نبیونی ادامه داد: برگزاری مانورهای عملیاتی و آمایش امکانات و وضع موجود همچنین تلاش برای جبران نواقص و کاستی ها از الزامات ایجاد آمادگی در برابر زلزله و سایر بلایا است و در بحث احداث سوله های مدیریت بحران، دپوی امکانات مورد نیاز و ایجاد مراکز اسکان اضطراری نیز باید اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار داد.

وجود یک هزار هکتار بافت فرسوده در کرج

 رییس شورای شهر کرج تصریح کرد: حدود یک هزار هکتار بافت فرسوده و ناپایدار در کلانشهر کرج وجود دارد که باید برای نوسازی و بهسازی آنها آستین همت بالا زد چرا که به دلیل تراکم بالای جمعیتی در این نقاط با وقوع زلزله شاهد بروز خسارت های شدید جانی و مالی خواهیم بود و علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد.

دیگر عضو شورای شهر کرج نیز با بیان اینکه اکنون فرماندهی مدیریت بحران در زمان وقوع تهدید و خطر برای نهادهای امدادی و عملیاتی به عمل سوال تبدیل شده است و ما خواستار شفاف سازی وظایف شهرداری کرج در این خصوص هستیم گفت: دسترسی مدیران به یکدیگر در زمان بحران با مشکلاتی مواجه است لذا موارد این چنینی باید از قبل مطرح و مورد بازخوانی قرار گیرند.

 وی افزود: به باور بنده امکانات امداد و نجات باید به صورت محله ای تدارک دیده شود، چرا که در زمان وقوع زلزله ترافیک شدید معابر اجازه تردد آسان به خودروها را نمی دهد که شهروندان برای استفاده از چادرهای اسکان اضطراری از نقطه ای به نقطه دیگر شهر حرکت کنند بنابراین استقرار واحدهای هلال احمر، آتش نشانی و سایر نهادهای ذیربط در سطح مناطق و محلات پرجمعیت شهری ضروری است.

عباس زارع در ادامه بیان کرد: خطرپذیری کرج در برابر زلزله به دلیل حجم انبوه بافت های فرسوده و حاشیه نشینی بسیار بالا می باشد و متاسفانه امکانات مورد نیاز در اختیار نهادها قرار ندارد و به ویژه آنکه ما فقر اطلاعاتی نیز داریم.

وی تصریح کرد: نیاز اصلی شهر این است که بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه احتمالی هر نهاد به سهم خویش برای احیای شریان های ارتباطی و برقراری زیرساخت ها و تامین امکانات اولیه و ثانویه تلاش نماید و به عنوان حلقه ای از زنجیره واحد به تکالیفش آگاه باشد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج هم گفت: با امکانات فعلی و وضع موجود باید آرزو کنیم که زمین لرزه تهران و کرج را در معرض تهدید و خطر قرار ندهد.

مهدی حاجی قاسمی ادامه داد: امروز شاهدیم که علاوه بر عدم توفیق در نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده، شاهد تولید بافت های فرسوده جدید نیز می باشیم و برخی ساختمانهای بی استحکام سطح شهر فقط به لحاظ نما نونوار هستند اما به لحاظ مقاومت تهی می باشند.

فقر امکانات وتجهیزات شهری

 وی افزود: در گزارش هایی که از سوی نهادهای امدادی و عملیاتی ارائه می شود شاهد نقص امکانات و فقر تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری هستیم حال آنکه مسئولان باید از قبل وقوع زلزله یا سایر بلایای طبیعی و غیرطبیعی باید به دنبال ایجاد زیرساخت های امداد و نجات باشند و اینکه پس از وقوع زمین لرزه ای که احتمال می رود ریشتر بالاتری داشته باشد، برای برگزاری جلسات تخصصی دغدغه داشته باشیم، چندان پسندیده نیست.

 این مسئول شهری با انتقاد از سیاست شهرداری ها برای تولید ثروت از محل تراکم فروشی، خواستار تحقق منابع پایدار درآمدی شد و گفت: به ویژه در خصوص املاک قولنامه ای باید به دنبال چاره اندیشی اساسی باشیم و مانع از تولید بافت های فرسوده جدید شویم.

به نظر می رسد اعضای شورای شهر و منتخبان مردم در پارلمان شهری پس از وقوع زلزله اخیر به خوبی متوجه کاستی ها ونا آمادگی های موجود برای مواجهه با این بلای طبیعی شده اند و حال در این شرایط برگزاری چنین نشست هایی می تواند منجر به شناسایی و شفافیت کمبودهای موجود شود.

 امید می رود اعضای شورای شهر با تداوم چنین جلساتی و البته بهره گرفتن از نظرات کارشناسان امر زمینه ساز تجهیز مدیریت شهری در مواجهه با پدیده زلزله باشند تا در مواقع بحرانی مامن و تکیه گاه مردم در نقاط مختلف شهر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.