معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، گفت: در صورت تصویب این لایحه سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به ۵۰ درصد می رسد.

افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات برارزش افزوده به ۵۰ درصد

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد علی افشانی در نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها ضمن تقدیر از نمایندگان دوره‌های گذشته گفت: باید در خصوص اعتماد مردم و انتخاب شما نمایندگان توسط مردم تبریک بگویم. چرا که این یک سرمایه اجتماعی برای شما محسوب می‌شود. آنچه که امروز در اختیار ماست به عنوان قدرت انتخاب مردم حاصل دادن هزینه‌های فراوانی است که بشر در طول تاریخ پرداخت کرده است. میلیون‌ها انسان به خاک افتاده‌اند و به اسارت رفتند تا دیگران در اسارت قرار نگیرند. قطعا خرد جمعی با رای و قدرت انتخاب مردم میسر خواهد شد.

وی افزود: قدرت انتخاب امروز حاصل رنج و زجر بشر در طول تاریخ است بنابراین در هر لحظه باید بیندیشیم که با چه هزینه‌ای ما بر روی این صندلی‌ها برای اداره امور کشور نشسته‌ایم.

افشانی تاکید کرد: بر اساس آئین‌نامه اجرایی شوراها که چگونگی انتخاب شوراها در آن ابلاغ شده است، شوراهای فرادستی نقش انسجامی برای سایر شوراها دارند. قانونگذار به درستی ارتباط شورای عالی استان‌ها با وزارت کشور را برقرار کرده تا نقش حاکمیتی وزارت کشور در کنار این شورا برای اتخاذ تصمیمات اساسی محقق شود. شورای عالی استان‌ها یعنی نبود تبعیض و تقسیم قدرت به عدالت و انجام کار جمعی با خرد جمعی است.

معاون عمرانی وزارت کشور با اشاره به اینکه باید همه استان‌ها در شورای عالی استان‌ها نقش داشته باشند افزود: باید مسئولیت‌ها به عدالت در این شورا تقسیم شود تا همه بخش‌های مختلف را در این شورا سهیم در کارها ببینیم تا بتوان از این مسیر برای کشور قدم‌های اساسی برداشت.

وی با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ شهرداری‌ها و نقش وزارت کشور در ارتقای جایگاه شوراها و شهرداری‌ها که در قانون اساسی به روشنی تبیین شده است افزود: می‌خواهیم فصل جدیدی در تعامل و همکاری برای پیشبرد اهداف شوراها ایجاد کنیم. بی تردید نهاد شورا در این کشور باید تقویت شود و شما به عنوان منتخبان مردم زمانی می‌توانید پاسخ اعتماد مردم را بدهید که منافع مردم را بر منافع خود ترجیح دهید. قانون اگر اجرا شود می‌تواند تحقق عدالت را به همراه داشته باشد و اگرمی‌خواهیم به عدالت رفتار کنیم باید قانون را مبنای عمل قرار دهیم.

افشانی تاکید کرد: ما در کنار شما نمایندگان مردم در شوراها خواهیم ماند و امیدوارم بتوانیم قدم‌های اساسی برداریم. باید در این دوره با همدلی و هماهنگی و تعامل قدم‌های اساسی برای شوراها و شهرداری‌ها برداریم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در کمیسیون کلانشهرها اشاره کرد و افزود: این لایحه روز گذشته در کمیسیون کلانشهرها بررسی و مصوب شد. بر این اساس امیدواریم که این لایحه در دولت نیز به تصویب برسد تا سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: امیدوارم لوایحی که در مورد استخدام نیروها در مجلس و دولت در حال بررسی است نیز به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اختیارات شورای عالی استان‌ها برای ارسال طرح و لایحه به مجلس و دولت، گفت: راهی برای ما جهت اداره امور درست مردم به جز شوراها نیست اما شوراها باید قدم اول را بردارند و اعتماد مردم را هر روز نسبت به خودشان افزایش دهند که این قطعا عامل موفقیت آنها خواهد بود.

افشانی با اشاره به عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری، گفت: دستگاه‌های دولتی راغب نیستند وظایف خود را به شوراها و شهرداری‌ها واگذار کنند اما در این دوره باید تلاش کنیم در کنار یکدیگر این بحث را به نتیجه برسانیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.