از دو سال پیش که محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجبور شد در خصوص ادعای مدیران تلگرام مبنی‌ بر درخواست فیلترینگ این شبکه در ایران از سوی مقام‌های ایرانی واکنش نشان دهد و اعلام کند که قصدی برای مسدود کردن این شبکه ندارد تا امروز شایعات و زمزمه‌های بسیاری در خصوص مسدود شدن این شبکه به گوش می‌رسید.

خط آتش بیاران معرکه در تلگرام قطع شد

 قدس آنلاین- از دو سال پیش که محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجبور شد در خصوص ادعای مدیران تلگرام مبنی‌ بر درخواست فیلترینگ این شبکه در ایران از سوی مقام‌های ایرانی واکنش نشان دهد و اعلام کند که قصدی برای مسدود کردن این شبکه ندارد تا امروز شایعات و زمزمه‌های بسیاری در خصوص مسدود شدن این شبکه به گوش می‌رسید.

تا آنکه حتی در برهه‌ای شایعه‌ مسدود شدن تلگرام در بین کاربران ایرانی دهان به دهان چرخید تا جایی که اکانت رسمی توییتر تلگرام نیز از کاهش شدید ترافیک خود از ایران خبر داد، اما وزیر وقت ارتباطات این شایعه را آن زمان نیز تکذیب کرد و تلگرام نیز در توییت دیگری از رفع مشکل دسترسی در ایران خبر داد.

 صفحات غیر اخلاقی مسدود می‌شوند

واعظی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه متولی فیلترینگ نیست، گفته بود اینکه اعلام شده وزارت ارتباطات شبکه تلگرام را فیلتر کرده، اشتباه است.

وی عنوان می‌کرد آنچه قرار بود مبنای فیلترینگ باشد بخش‌های غیراخلاقی آن بود و همین مسئله نیز سبب شد متولیان داخلی طی چند ایمیل به مسئولان تلگرام مکاتبه کرده و آن‌ها نیز صفحات غیراخلاقی را مسدود کنند.

سوء استفاده برخی از کاربران از فضای موجود کار را به جایی رساند که مرداد ماه امسال واعظی در عین آنکه اعلام کرد تلگرام فیلتر نمی‌شود اما از غیر فعال شدن امکان ساخت استیکر در ایران خبر داد. او گفت: «مسئولان تلگرام با همکاران این نهاد تماس گرفته و عذر خواهی و عنوان کردند سیستمی برای همه کاربران دنیا طراحی کرده‌اند که کاربر بتواند استیکر بسازد، اما نمی‌دانستیم برخی کاربران در ایران از این موضوع سوء استفاده می‌کنند بنابراین مسئولان تلگرام عنوان کرده‌اند این امکان را در ایران مسدود می‌کنند تا بتوانند در ایران حضور داشته باشند».

احتمال سوء استفاده

در عین حال احتمال سوء استفاده از اطلاعات داخلی از سوی بیگانگان برخی از متولیان فضای مجازی را به واکنش در برابر این مسئله واداشت. چنانکه رضا تقی پور؛ عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه به کار بردن کلمه فیلترینگ برای تلگرام یک بحث انحرافی است گفت: در حال حاضر بسیاری از اطلاعاتی که موردنیاز برنامه‌ریزی‌های ملی ماست را خودمان نداریم چون بیگ دیتای آن دست ما نیست، اما صاحب تلگرام این‌ها را دارد و به راحتی فردا می‌تواند ادعا کند که این‌ها را به ما می‌فروشد. کما اینکه الان این پرسش جدی را مطرح می‌کنیم که مالکان تلگرام با چه نیتی این کار را انجام می‌دهند و هزینه‌های آن را از کجا تأمین می‌کنند!؟

با پایان حضور واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حضور محمدجواد آذری جهرمی در این وزارتخانه صحبت از تعیین تکلیف ۸۰۰۰ کانال تلگرامی به میان آمد یعنی همان فهرست کانال‌های غیر اخلاقی.

یک تفاهم نامه

جهرمی با اشاره به وضعیت کانال‌های تلگرامی حاوی محتوای مخالف با ارزش‌های کشور گفته بود ملاحظات فرهنگی در فضای مجازی بسیار حایز اهمیت است، از این رو باید در عرصه فضای مجازی حاکمیت کشور لحاظ شود.

این موضوع عمل به همان تفاهم نامه‌ای بود که خرداد ماه امسال تلگرام با وزارت ارتباطات در خصوص مسدود شدن پنج مصداق غیراخلاقی بسته بود. مصادیقی همچون مفاهیم جنسی، کودک آزاری، ترویج خشونت، تروریسم و محتوای ضد دین.

درخواست فیلتر تلگرام

بهره برداری ناصواب از فضای تلگرام از یکسوی و رشد فعالیت‌های معاندانه یکی از کانال‌های تلگرامی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تحریک به شورش و ایجاد ناامنی کار را به جایی رساند که جهرمی به‌طور ضمنی درخواست فیلتر این کانال را در توییتی خطاب به مدیرعامل تلگرام مطرح ساخت و خطاب به وی نوشت: یک کانال تلگرامی عملاً مردم را دعوت به ایجاد ناامنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند.

وی با طرح این پرسش گفت: زمان توقف خشونت‌پراکنی نیست؟

هنوز ساعاتی از انتشار این توییت نگذشته بود که پاول دورف، بنیانگذار تلگرام در پاسخ به پرسش وزیر ارتباطات کشورمان این‌گونه نوشت: هرگونه دعوت به خشونت در تلگرام ممنوع است

و اگر این موضوع تأیید شود ما مجبور به حذف هستیم؛ فارغ از تعداد اعضا و جهتگیری سیاسی.

با چراغ سبز پاول دورف و البته همان تفاهم نامه خرداد ماه امسال که به آن اشاره شد گزارش‌های رسمی و غیر رسمی خبر از تایید مسدود شدن تلگرام دادند.

چنانکه اسماعیل جبارزاده؛ معاون سیاسی وزیر کشور نیز گفت: دولت بنای تعطیلی شبکه‌های اجتماعی را ندارد، اما وقتی اختلالی در نظم عمومی ایجاد شود طبیعی است که به شکل مقطعی، دست به محدودیت بزنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.