یزد- نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان یزد به همت آستان قدس رضوی با حضور جمعی از مسئولان شهرستان یزد به بهره‌برداری رسید.

نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان یزد به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان یزد با حضور مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در استان‌های یزد و کرمان، شهردار یزد و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمعی از مسئولان شهرستان  و به همت دفتر موقوفات آستان قدس رضوی در استان یزد به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در استان‌های یزد و کرمان در ابتدای این مراسم اظهار داشت: نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان یزد در واقع سومین کتابخانه سیاری است که توسط آستان قدس در استان‌های یزد و کرمان راه‌اندازی شده که دو دستگاه قبلی در شهرهای رفسنجان و راور به بهره‌داری رسیده است.

رضا رضوی گفت: سازمان موقوفات یزد و کرمان در نظر دارد با همکاری مسئولان و خیران این دو استان، کتابخانه‌های سیار خود را به ۸ دستگاه برساند تا مردم مناطق و روستاهایی که در استان‌های یزد و کرمان از نعمت کتابخانه محروم هستند، با کتاب و کتابخانه ارتباط پیدا کنند.

وی افزود: یکی از معضلاتی که امروز جامعه ما با آن دست به گریبان شده، ارتباط کم مردم با کتاب و مطالعه است و شاید یکی از علت‌های آن در دسترس نبودن کتاب‌های مفید و مطلوب باشد.

رضوی تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار این است که فاصله بین مردم و کتاب را کاهش دهیم و کتاب در کم‌ترین زمان ممکن به دست علاقه‌مندان به مطالعه برسد.

شهردار یزد نیز در سخنانی به نگرش مدیران شهری برای ارتقای سطح فرهنگی یزد اشاره کرد و گفت: در تعریف مفاهیم شهری، یزد به عنوان یک شهر پایدار شناخته می‌شود و تلاش برنامه‌ریزان شهری در این راستا است که یزد بر پایه علم و فناوری و دانش نوین شهری اداره شود.

مهدی جمالی‌نژاد با بیان اینکه یزد در بسیاری از عرصه‌های علمی و فرهنگی پیشتاز است، افزود: یکی از شاخص‌های شهر دانش‌محور، توسعه کتابخانه‌ها است که در حال حاضر یزد در بسیاری از شاخص‌های کتابخانه‌ای جایگاه نخست کشور را دارد و مسلماً در زمینه توسعه کتابخانه‌های سیار نیز می‌توانند در کشور پیشرو باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این آیین افتتاح  اظهار داشت: تجربیات پیشین از راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطقی که فاقد کتابخانه بوده‌اند، نشان داده است که مردم و کودکان مناطق شهری و روستاهایی که کتابخانه سیار به آنجا سر می‌زند، به این حرکت فرهنگی ارزشمند اقبال خوبی داشته‌اند  و استقبال از این کتابخانه بسیار مطلوب خواهد بود.

رقیه دوست فاطمی‌ها  با اشاره به اینکه پیش از این تنها ۵ کتابخانه سیار مینی‌بوسی در استان فعال بوده است، افزود: این کتابخانه، نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان است که به همت آستان قدس رضوی و شهرداری یزد راه‌اندازی شده و امیدواریم شاهد به حرکت درآمدن تعداد بیشتری از این کتابخانه‌ها در مناطق فاقد کتابخانه استان باشیم.

وی گفت: اتوبوس‌ها همچنان که انسان‌ها را در مناطق مختلف جابجا می‌کنند، می‌توانند حامل اندیشه و آگاهی برای مردمی باشند که از نعمت کتابخانه‌های ثابت بی‌بهره‌اند و جای خرسندی است که اولین کتابخانه سیار اتوبوسی استان، با رنگ و بوی امام مهربانی‌ها، حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به حرکت در خواهد آمد.

در این مراسم همچنین معاون فرماندار یزد و مدیر کتابخانه وزیری به ایراد سخن پرداختند.

گفتنی است، نخستین کتابخانه سیار اتوبوسی استان به همت دفتر موقوفات آستان قدس رضوی در استان یزد و با اختصاص یک دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری راه‌اندازی شده و قرار است در روستای بخش مرکزی یزد به ارائه خدمت بپردازد. هزینه صرف شده برای تجهیز این کتابخانه‌ سیار نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.