۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 581881

دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دیوان محاسبات، کلیات لایحه بودجه هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی سال ۹۷ با ۵۲ درصد آرا به تصویب رسید.

آغاز چکش‌کاری جزئیات لایحه بودجه با تصویب به کلیات آن

قدس آنلاین- دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دیوان محاسبات، کلیات لایحه بودجه هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی سال ۹۷ با ۵۲ درصد آرا به تصویب رسید. البته تاکنون کلیات لایحه پیشنهادی ازسوی رئیس جمهور به تصویب نرسیده و قرار است کمیسیون جلسات بیشتری را برای بررسی جزئیات لایحه و بخش‌های درآمدی آن اختصاص دهد و قرار است نهایتاً تا ۲۶ دی‌ماه کار بررسی جزئیات بودجه در کمیسیون‌ها به اتمام رسیده و به صحن علنی ارائه شود.

مهم‌ترین تغییری که دولت در لایحه بودجه سال آینده درنظر گرفته، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف برخی از خانوارها از لیست یارانه‌بگیرهاست.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی یکی از دلایل اصلی مخالفت بسیاری از نمایندگان نسبت به لایحه بودجه بود، گرچه در روزهای اخیر برخی انتقادات به گرانی سوخت باعث شد تا دولت قیمت بنزین را از رقم اعلام‌شده پایین‌تر بیاورد.

مهم‌ترین محورهای مخالفت مخالفان کلیات لایحه بودجه، واقعیت اشتغال، بیکاری، تولید، صندوق بازنشستگی، یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی و توجه به بازنشستگان فولاد بود.

اظهارات مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه، یکی از مخالفان لایحه بودجه در جلسه کمیسیون، دلیل مخالفت خود با  لایحه را عدم مطابقت لایحه با اسناد بالادستی و افزایش سهم نفت در بودجه برشمرد و گفت: لایحه بودجه سال ۹۷ شفافیت ندارد و این لایحه بودجه جاری دولت را به میزان ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش داده است.

گرچه جعفرزاده ایمن‌آبادی دیگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در این‌باره نظر دیگری داشت و در موافقت لایحه بودجه اظهار کرد که این اولین‌بار است چنین بودجه شفافی ارائه شده که مردم می‌توانند قبل از تصویب درخصوص جزئیات آن اظهارنظر کنند.

نکته دیگری که بسیاری از نمایندگان ازجمله محمدجواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیش‌تر در گفت‌وگو با قدس بر آن تأکید داشت، این است که گرچه بودجه سال ۹۷ با کاهش اعتبارات مواجه شده، اما مهم این است که این رقم بودجه تا چه میزان تخصیص یابد و ازسوی دولت عملیاتی شود.

انضباط مالی در بودجه ۹۷، شفافیت بودجه، تمرکززدایی، صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری و واقعی شدن هزینه‌ها، کاهش ردیف‌ها در بودجه که از ۳۳۷ ردیف در بودجه سال ۹۶ به ۱۳۸ ردیف در بودجه سال ۹۷ کاهش یافته است، از جمله مباحث مطرح‌شده از جانب موافقان لایحه بودجه سال ۹۷ در جلسه کمیسیون تلفیق بود.

دو چالش اصلی بودجه ۹۷

کاهش اعتبارات متفرقه از ۲۰ درصد به ۱۱.۸ درصد، استفاده از بازار سرمایه و بخش خصوصی در تولید و اشتغال، توجه به آب، محیط‌زیست، حمل‌ونقل ریلی و بافت فرسوده ازجمله مباحث دیگر مطرح‌شده ازسوی موافقان لایحه بود.

البته به اذعان بسیاری از نمایندگان یکی از نقاط قوت لایحه بودجه نیز، حذف جدول ردیف ۱۷ است که ۶۱ مؤسسه و نهاد فرهنگی زیرمجموعه این جدول بودند و بسیاری از نمایندگان مجلس ازجمله اعضای کمیسیون فرهنگی حذف این جدول را اقدامی مثبت درجهت شفافیت و کاهش موازی می‌دانند، گرچه پیش از هرچیزی باید مشخص شود که با حذف جدول ردیف ۱۷ نهادهای ذیل آن در حیطه اختیارات کدام وزارتخانه یا سازمان قرار خواهند گرفت.

طبق روال سال‌های گذشته که لایحه بودجه با حضور نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق بودجه و بررسی کلیات آن به تصویب می‌رسید، با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ نیز به‌جز دو مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه برخی دهک‌ها، مخالفت جدی صورت نگرفت و کلیات آن رأی آورد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.