یزد - رئیس بهزیستی شهرستان اردکان گفت: ۹۶۰کودک ۲ تا ۵ ساله اردکانی در طرح غربالگری تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم شرکت کردند.

۹۶۰کودک اردکانی در طرح غربالگری اختلالات طیف اوتیسم شرکت کردند

 دکتر عضدزاده در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح غربالگری تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم در کودکان دو تا پنج سال اردکانی تاکنون بیش از ۹۶۰کودک در غربالگری این طرح شرکت کرده اند که از این تعداد ۲۳ نفر مشکوک اولیه به این بیماری ، شناسایی شدند.

وی افزود: با توجه به نقش مهم خانواده‌ها در طرح غربالگری و انجام مداخلات کودکان دارای اوتیسم پرسشنامه‌هایی با محوریت خانواده ها طراحی شده که حاوی ۱۰ پرسش است و در صورت پاسخ مثبت خانواده ها به سه سئوال یا بیشتر، چنین تلقی می‌شود که از نظر خانواده کودکشان در معرض اوتیسم است که در صورت چنین اتفاقی ، مورد مطالعه دقیق‌تری از سوی کارشناسان مربوطه قرار می‌گیرد.

عضدزاده تصریح کرد: پرسش‌نامه‌های مذکور از طریق مهدهای کودک و مراکز بهداشت شهرستان که بیشترین ارتباط را با کودکان و خانواده‌هایشان دارند در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان ساخت: در صورت تشخیص بیماری در کودک، نحوه برخورد با این کودکان به خانواده‌ها آموزش داده شده و برنامه‌های توانبخشی برای بازگشت آنها به اجتماع صورت خواهد گرفت و در موارد خیلی شدید کودک به مراکز تخصصی‌تر ارجاع می شود.

عضدزاده افزود : برای مشارکت در طرح غربالگری تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم تمام خانواده‌های دارای کودک دو تا پنج ساله اردکانی می‌توانند برای کسب آگاهی از این بیماری و علائم آن به مراکز بهداشتی در سطح  شهرستان مراجعه کنند.

رئیس بهزیستی شهرستان اردکان درمورد این بیمار ی گفت: اختلال طیف اتیسم به مجموعه ای از اختلالات رشدی گفته می شود که مهارت های کلامی و غیرکلامی و تعامل اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.