بیرجند- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی گفت: در استان ۶۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال و شبکه آب فرسوده بوده و نیاز به تعویض دارند و بیش‌از ۵۰ میلیارد تومان برای تعویض خط انتقال و شبکه آب فرسوده شهری استان اعتبار مورد نیاز است.

عمر شبکه‌های آب خراسان‌جنوبی از مرز مفید بودن عبور کرده است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی هاشمی‌مقدم عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی در ارائه خدمات ۲۴ شهر استان را تحت پوشش دارد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ارائه خدمات آب و فاضلاب شهری استان با خارج شدن سه شهر قهستان، طبس مسینا و گزیک از زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی مشمول این شهرها نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال در بخش آب شهری استان گفت: دشت‌های تأمین‌کننده آب استان دارای بیلان منفی بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر هستند و لازم است شرکت  آب و فاضلاب شهری استان به عنوان متولی تأمین آب و هم مشترکان آب و فاضلاب شهری استان به این مهم توجه کنند.

هاشمی‌مقدم با بیان اینکه یکی از اقدامات راهبردی در بحث مدیریت تقاضا اجرای طرح نشت‌یابی است، افزود: از دیگر اقدامات در راستای بحث مدیریت تقاضا تعدیل فشار شبکه با توجه به توپوگرافی ناهمگون شهر، نصب فشارشکن‌ها در شبکه‌ها آب برای جلوگیری از هدررفت آب با نصب ۲۲ شیر فشارشکن در استان، توسعه سیستم‌های تله‌متری و توسعه سیستم‌های نظارت تصویری از تأسیسات است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر مترمکعب آب در استان یک‌هزار و ۲۰۰ تومان با احتساب تصفیه آن بوده ولی هر مترمکعب آب برای مردم ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود که بین این دو رقم فاصله زیادی است، یادآور شد: این امر ارائه خدمات شرکت آب و فاضلاب شهری را دچار چالش می‌کند و لازم است تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی به فعالیت دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت این شرکت اشاره کرد و گفت: فلسفه اصلی فعالیت این دفتر شناسایی سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی برای پروژه‌های پرهزینه صنعت آب و فاضلاب است.

هاشمی‌مقدم با بیان اینکه میزان هدررفت واقعی آب بر اساس روش‌های علمی و بروز دنیا محاسبه می‌شود، افزود: از این نظر میزان هدررفت آب در شهرهای استان ۲۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه براساس استانداردهای ملی و برآوردی که صورت گرفته دوره عمر مفید تأسیسات آبرسانی ۲۵ سال و حداکثر ۳۰ سال است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع بیش‌از ۲۵ درصد شبکه‌های آب استان دارای عمر ۲۵ سال و بالاتر هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به این آمار در استان ۶۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال و شبکه آب استان فرسوده و نیاز به تعویض دارند و برای اصلاح یک کیلومتر حدود ۸۰ میلیون تومان اعتبار لازم بوده بنابراین بیش‌از ۵۰ میلیارد تومان برای تعویض خط انتقال و شبکه آب فرسوده شهری استان اعتبار مورد نیاز است.

هاشمی‌مقدم از بازسازی ۲ هزار و ۱۲۹ فقره انشعاب آب شهری در استان در هشت ماهه سال جاری خبر داد و افزود: همچنین در این مدت ۳ هزار و۵۲ کنتور فرسوده نیز تعویض شده است.

وی با اشاره به اصلاح و بازسازی ۲۸ هزار و ۸۲۰ متر از شبکه‌های آب شهری استان در طی هشت ماهه امسال گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۲ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دولت خود فکری برای مشوق‌های مشترکان کم‌مصرف کرده است، اضافه کرد: یکی از این مشوق‌های تعرفه‌های ناچیز مشترکانی است که کمتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند.

هاشمی‌مقدم در مورد کیفیت آب بیرجند یادآور شد: براساس استاندارد ملی ایران کیفیت شیمیایی آب مشخص شده و آب موجود در شبکه آب بیرجند در محدوده این استانداردها قرار دارد.

وی ادامه داد: مشکل کنونی مردم در بحث کیفیت نبوده بلکه موضوع گوارایی آب بوده که این موضوع تابع منابع مالی است.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آب را باید به عنوان یک کالای اقتصادی قلمداد کنیم، تصریح کرد: باید در نگرش و فرهنگ مردم به موضوع مدیریت مصرف توجه شود.

هاشمی‌مقدم ادامه داد: امسال توانستیم از مرکز اعتباری معادل ۲۵۰ میلیون تومان تحت عنوان مدیریت مصرف جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم خراسان‌جنوبی در بخش کاربری خانگی به صرفه‌جویی توجه داشته به طوری که سرانه مصرف آب در بخش خانگی استان نسبت به کشور پایین‌تر است، افزود: در بحث مدیریت مصرف باید دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها توجه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اقتصاد آب مفهوم گسترده‌ای داشته و اصلاح نگرش و فرهنگ جامعه را به دنبال دارد، اضافه کرد: تعداد انشعابات آبیاری فضای سبز استان در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۶۵۶ رشته به ۵۸۸ رشته کاهش یافته اما در همین مدت مصارف فضاهای سبز استان از ۸۲۱ هزار مترمکعب به ۹۲۸ هزار مترمکعب افزایش یافته است که این روند در استان مطلوب نیست.

هاشمی‌مقدم در مورد مشکل فاضلاب مسکن مهر قاین گفت: به رغم اینکه موضوعات نظام مهندسی ساختمان در ساخت این مسکن‌ها رعایت نشده ولی شهرداری به این مسکن‌ها مجوز ساخت داده و در این زمینه باید متولیان ساخت و ساز باید پاسخگو مشکلات مردم باشند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.